Jeg har en lade med bærende lodrette træbjælker (de som holder oppe bygningen, ved ikke det korrekte navn). De har hvilet på store sten, som nu er fløjet væk eller sunket, så visse bjælker hænger i luften.
Jeg overvejer at støbe nye sokler, men hvordan skal jeg fastgøre bjælkerne i betonen uden at de rådner? Bjælkesko kan jeg næppe bruge, bjælkerne er vel omtrent 20x20 eller runde.

Der findes jo jern, som du kan støbe ned, en per side. Så bliver det som almindelige 100mm stolpesko. Lægger du derefter pap mellem bjælken og skoen, så gør du jo, som eksperterne plejer at foreslå.

Det burde jo gå godt, men bliver ikke pappen/gummiet fladtrykt og itu revet af trykket oppefra?

Så længe det ikke bevæger sig og skaver, er der ikke noget problem med trykket. Snarere alderen der senere gør, at syllpappen bliver ret skør.

Du kan sikre med linolie og balsamterpentin, som giver lidt ekstra rådskydd, før sylpappen monteres.
Du kan desuden skyde pappen fast med en hæftepistol, så kan du støbe på stedet bagefter.

Støt din vægregel og luft gerne den 2-3 cm med donkraft. Hæft pappen derpå. Skru disse stolpejern midlertidigt med små skruer. Byg støbeform og støb fast jernet.
Efter nogle uger kan du løsne jernene og sænke stolpen ned mod betonen og fastgøre med rigtige skruer.
http://biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Stolpjarn/Stolpjarn-19621/

• Synes
Kentcl
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.