hej,
Gulvet i stuen svajede. Har åbnet op for bjælkelaget, og der er 70x195 cc50. Skal senere skrue massivt egetræsgulv 20mm direkte på bjælkerne.
Spændvidden er 450cm, 700cm længde på rummet.
Hvis jeg skruer 1 stk. 45x195 på hver side af de gamle bjælker, er det nok? Eller vil gulvet stadig svaje, selvom det bliver 160x195mm?
Nogen med forslag til tiltag?
Gulvet i stuen svajede. Har åbnet op for bjælkelaget, og der er 70x195 cc50. Skal senere skrue massivt egetræsgulv 20mm direkte på bjælkerne.
Spændvidden er 450cm, 700cm længde på rummet.
Hvis jeg skruer 1 stk. 45x195 på hver side af de gamle bjælker, er det nok? Eller vil gulvet stadig svaje, selvom det bliver 160x195mm?
Nogen med forslag til tiltag?
Desværre intet sådant. Rummet under er lige stort og vil forblive så. Ellers kunne jeg have bygget en væg under, for at støtte op.L Liteavvarje sagde:
Efter at jeg har kilede op mod væggene, så svigtede gulvet lidt alligevel, havde 45X210 (norsk mål). Jeg satte en 45X195 på den ene side, en masse almindeligt trælim og ganske tæt med grove skruer. Et must er at klemme det nye stykke fast ved at sætte flere tvinger for at trække dem sammen. Det, der kan være vigtigt, er også, at hvis du bare lægger det på og skruer fast, har du en lille nedhæng på bjælkelaget. Jeg spændte op med regler ca. 5 mm fra kældergulvet, inden de blev fastsat. Det var ikke helt godt, men det stoppede med at knirke og gynge på en ugunstig måde. Der er nok lidt tilbage, men det er til at leve med og ikke noget, vi direkte bemærker.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du skal op i en bjælke bredde på 140 mm plus en skrue- og limefast 22 mm spånplade ovenpå, for at få ned svajet på et godt niveau. Bredden kan du opnå ved at skrue lime 2 stk. 35x195 på hver side af den gamle regel. Kun 2 stk. 45x195 er ikke nok. Jeg går ud fra, at de gamle bjælker er af god trækvalitet. De nye skal være C24 eller bedre.
Medlem
· Västra Götealand
· 156 indlæg
Krydsøvl
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Krysskolvning reducerer svigten noget, men ikke tilstrækkeligt.
Hvordan regner du?J justusandersson sagde:Du måste op i en bjælke bredde på 140 mm plus en skrue-limet 22 mm spånplade ovenpå, for at få ned svajet på et godt niveau. Bredden kan du opnå ved at skrue-lime 2 stk 35x195 på hver side af den gamle regel. Kun 2 stk 45x195 er ikke nok. Jeg antager, at de gamle bjælker er af god træklasse. De nye skal være C24 eller bedre.
Ja de gamle bjælker ser ud til at være fine i kvaliteten.
Hvis jeg skruer en ekstra 45x195 på en af siderne så? Altså i alt 3 stk 45x195. De koster jo ikke meget. Ja C24.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det som bestemmer svigten, udover trækvaliteten, er tværsnitsmomentet hos bjælkerne. Dette er et rent geometrisk begreb, som beregnes efter formlen bxh^3/12. Det betyder, at en lille forøgelse i højden giver større effekt end en lille forøgelse i bredden. Du skal opnå en samlet bredde på 190 mm for at undgå at tilføje noget ekstra til højden. Det er skruesamling, der gælder for at få fuld samvirke mellem de indgående dele.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Krydsbeslåning i kombination med en skruvlimmet 22 mm gulvspånplade ville nok også fungere.
Klik her for at svare