Hej

Jeg skal udskifte nogle gamle slipers 150x150 med byggtømmer imprægneret 120x140. De gamle ligger direkte mod jord. Skal jeg lægge en eller anden form for dug under? Tænker at træ ikke skal ligge direkte mod jord. Noget andet at tænke på?

• Gammelt jernbanesveller på grusbelægning ved siden af en grøn græsplæne med en haveslange liggende på gruset.
MrJay
Træer vokser i jord, hvorfor tror du, at du skal have noget imellem?

MrJay MrJay sagde:
Træer vokser i jord, hvorfor tænker du, at du skal have noget imellem?
Læste et eller andet sted i et forum på byggahus, at hvis man lægger træ direkte mod jord, vil det rådne før eller siden.

P
Vælg imprægneret tømmer mærket NTR A, dette tåler at være i kontakt med jord (et stykke tid). AB er dårligere, undgå hvis muligt.

Svenskt træ har en guide, tast "träskyddsklass ntr" eller lignende på google, så finder du. :)

Senest redigeret af en moderator:
  • Synes
wicpe
  • Laddar…
MrJay
Nu er jeg ikke nogen ekspert når det kommer til sådan noget men at den er imprægneret kan måske være lidt risky. Fandt en PDF om netop det emne fra kemikalieinspektionen, bare at læse :)

• Synes
BirgitS og 2 andre
  • Laddar…
P
MrJay MrJay sagde:
Nu er jeg ikke nogen proff når det kommer til sådant men at den er imprægneret kan måske være lidt risky. Fandt en PDF om netop det emne fra kemikalieinspektionen, bare at læse :)
Det der var et skridt længere end jeg tænkte. Man er så vant til trykt virke at man ikke tænker over eventuelle effekter på helbred og miljø, andet end at have handsker på når det endnu er vådt af væsken.

W wicpe sagde:
Hej

Jeg skal udskifte nogle gamle sveller 150x150 mod byggetræ imprægneret 120x140. De gamle ligger direkte mod jord. Skal jeg lægge en slags dug under? Tænker at træ ikke skal ligge direkte mod jord. Noget andet at tænke på?
Hvorfor ikke vælge et mtrl som ikke rådner hvis du nu skal gøre arbejdet med udskiftning?

F fribygg sagde:
Hvorfor ikke vælge et mtrl som ikke rådner, hvis du nu skal gøre arbejdet med udskiftning?
Hej, ja godt tænkt. Tænker du et andet alternativ end byggetømmer så? Og hvad i så fald? Min overvejelse var, om det fungerer at lægge imprægneret mod jord, hvis ja så tænker jeg at gøre det.

NTR A tåler at lægges mod jord, men en grusbund under den og ukrudtsdug under alt er aldrig forkert for at få det til at holde lidt længere.

Ellers hvis du kan få fat i stykker af gamle elmaster så holder de rimelig godt da de er imprægneret med noget lækkert.

Skal selv udvide parkeringspladsen hjemme og bruge gamle elmaster jeg har fået fat i som ramme for at holde gruset på plads :)

• Synes
wicpe
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.