Artikel af Henrik Järrel i SvD i dag. Han mener, at der kræves skærpede krav til de inspektører, der besigtiger byggerier.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skarp-kompetenskraven-vid-byggbesiktningar_8396348.svd

Jeg er lidt tvivlsom over, om det er et godt forslag. Selv har jeg aldrig brugt nogen inspektør ved et udført byggearbejde, da jeg ved samtlige lejligheder har kunnet være med ved alle byggemomenter og kontrollere, at det udføres i henhold til gældende standard og tegning. Derimod har jeg brugt inspektør ved køb af hus... og her kan jeg med min begrænsede erfaring direkte indse, at alle inspektører ikke måler med samme tommestok.

Men er det et problem ved byggerier? Hvordan udpeges inspektøren, når man bygger totalentreprise?

Jeg synes i stedet, at man skal udvide kravene til KA, så denne fungerer som byggesagkyndig under byggetiden. Det er jo helt meningsløst, som det er nu, at få en byggesagkyndig på, når alt er færdigbygget, der går og undersøger tapeterne. Har selv haft en KA, der agerede lidt som byggesagkyndig under byggeriet, hvilket har været rigtig godt, men det er jo mest på hans eget initiativ og fordi han er gammel bygherre, rent formelt behøver han jo næsten kun at anmode om lidt protokoller.

• Synes
Drömhus2012 og 1 anden
  • Laddar…
Jeg både er enig med dig og samtidig ikke...

Vi havde også en KA, som man i visse spørgsmål kunne få gode råd og hjælp fra. Men i visse spørgsmål var han helt værdiløs (han forstod for eksempel slet ikke energiberegninger og gjorde faktisk vores arbejde sværere ved at lave fejl mod kommunen).

En dygtig KA kan således være en god støtte og som du siger bedre end en bygningsinspektør, som efterfølgende har begrænset mulighed for at inspicere andet end det rent overfladiske.

Men på den anden side, så vil de stigende krav til KA sandsynligvis sortere ganske mange fra. Kravene for at have national godkendelse for OVK-inspektioner synes at være ret høje, som sammenligning. Jeg kan sige, at som privatperson boende lidt nord for Göteborg var det ikke helt let at finde en bygningsinspektør, og at få nogen form for priskonkurrence var umuligt.

Jeg hælder nok til, at byggeri behøver blive mindre bureaukratisk i dette land - i stedet for omvendt.

mariatherese sagde:
Jeg hælder nok til, at byggeri skal blive mindre bureaukratisk i dette land - i stedet for det modsatte.
Er helt enig, min tanke var mest, at når man alligevel har krav på en KA kan man jo lige så godt kræve, at han gør noget fornuftigt :)

bjolo360 sagde:
Helt enig, min tanke var mest, at når man alligevel har krav på en KA kan man jo lige så godt kræve, at han laver noget fornuftigt :)
Det gælder nok også om at finde en KA, som er interesseret i sit job og synes, at det er sjovt, jeg kender nogle, som har bygget og aldrig engang haft et besøg på byggeriet af vedkommende.
På den anden side så ved jeg om et byggeri, der har haft utallige besøg af sin KA, mest for at have en god kontakt med kunden og for at have godt styr på byggeriet. Han kom også med gode råd og tips, som ikke var inden for noget, han var ansvarlig for, men han var oprigtigt interesseret i, at kunden skulle være tilfreds med sit hus og ikke komme på noget efterfølgende, som skulle være gjort, uden at det meste allerede var behandlet, når byggeriet kom dertil (selvbygget med løsvirke og indleje af en del opgaver).
Der findes både gode og dårlige inden for det erhverv også, ingen overraskelse men alligevel værd at sige.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.