Ville være virkelig taknemmelig for erfarne råd om, hvordan vi kan forstærke et gulv/loft, der svajer. Vi er totalt uerfarne på området, så jeg undskylder, hvis noget i beskrivelsen nedenfor lyder skørt.

Vi har et svajende bjælkelag mellem etage 1 og 2. Konstruktionen er lidt usædvanlig, da bjælkelaget hviler på to ydervægge og så en kraftig stålsøjle midt i rummet, med en ståldrager ud til væggen. Omkring søjlen er det altså åbent rum. Fra søjlen ud til væggene er der ca. 3,5 m i tre retninger, i den fjerde retning er der åbent til kippen.
Efter vi har haft en stor bogreol ovenpå, er konstruktionen mellem søjlen og en af ydervæggene nu begyndt at svaje. Bjælkelaget ligger med måske 70 cm mellemrum, og dimensionen kan være 2tommer6?? (dette sagt af en total amatør, det er måske helt forkert mål). Men der er ingen mening i at regne på bæreevnen - virkeligheden viser så at sige, at det er for tungt belastet...

Spørgsmålet er: kan man bryde loft/gulv op og lægge en forstærkende ståldrager eller limtræsbjælke på linje med de gamle bjælker? Nede i det eksisterende bjælkelag ligesom?
Da der er lavt til loftet, vil vi ikke sætte en tværgående drager under bjælkelaget, der sænker loftshøjden - men vi vil gerne have et gulv, der kan bære bogreolen.

Tyresö
Nej, den bærende tværbjælke skal i så fald ligge under alle bjælker i hvælvingen, hvis det skal blive nogen bæreevne.

Absolut, så langt er jeg med. Men jeg vil altså ikke lægge noget på tværs af de gamle bjælker, men lægge en ny stærkere bjælke i samme retning som de andre.

Du kan ikke tegne et billede? Jeg tror, at jeg forstår, hvordan det ser ud, men er lidt uklart, hvor væggene og bjælkerne ligger.

Tænker Du altså at lægge nyt bjælkelag parallelt med dine nuværende 2"6? Under forudsætning af at Du får de nye bjælker til at bære ude på ydervæggene, så burde det fungere.
Jeg ville i så fald tage hjælp af en bygningsingeniør, som kan regne ud, hvor man forstærker og med hvad.

Jepp, håber denne gør det lidt tydeligere. De stiplede linjer repræsenterer bjælkelaget, der giver sig, antallet stemmer sikkert ikke, det er kun en illustration af konstruktionen. Ikke alle bjælker giver sig, problemet er koncentreret til området omkring den tunge bogreol. Spørgsmålet er, om jeg kan lægge en HEA-bjælke langs med alle de andre bjælker og på den måde få et gulv, der holder bedre.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos...0100078090579_628495578_7399154_3247816_n.jpg

Jo det klart det går at gøre, konstruktionen i sig er der jo intet galt med, men det er for svage dimensioner på bjælkelaget som er problemet. Men jeg er for lidt dygtig til netop sådan noget for at sige, at HEA-bjælke er det bedste, så det spørgsmål overlader jeg til en som kan rigtigt.
Jeg ville nok gøre det samme i hele gulvet/loftet, ikke bare fikse den del som skal bære bogreolen.

Antag at du ikke vil kravle op i højde, da det enten bliver niveauforskel oppe eller nede. Et alternativ er at lægge limtræ eller kertubjælker cc 300, det er svagt med 2"6 som du har i dag, mål igen, det burde være grovere regler. Test lidt bjælker på
http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx

Jeg har kertu 45x300 med spændvidde på 4,5m, og der er ingen svigt overhovedet. Men nu har du en stålbjælke nedenunder, og så vil der altid være lidt svigt uanset hvad du finder på med reglerne, hvis det havde været en væg, kunne man næsten eliminere svigten helt med rimelige dimensioner.

Så det er altså kun træbjælkerne, der svajer? Stålet bevæger sig ikke?
Buer det ned mest i midten, eller hælder hele bjælkelaget?

Sandsynligvis er problemet, at 2"6" er for spinkelt til dine spændvidder. Stålet bør ikke svaje nævneværdigt, hvis det er en rimelig dimension.
Den pæne løsning er at åbne op for bjælkelaget og simpelthen lægge flere bjælker ind, svarende til de eksisterende. Det er en god idé også at skruelime en plade på oversiden. Eventuelt må man udskifte de eksisterende bjælker, hvis de har fået en permanent nedbøjning.

pbengtsson sagde:
Et alternativ er at lægge limtræ eller kertubjælker cc 300 ind, det er spinkelt med 2"6 som du har i dag, mål igen, det burde være grovere regler.
Det er 2tommer6, ifølge de originale tegninger på huset. Det stemmer med hele billedet, at det simpelthen er for spinkle dimensioner.

Mange tak for rådene! Jeg tolker det som, at det handler om at finde den rigtige type bjælke, så er sagen klaret.
Kan man sige noget generelt om, hvordan bjælkerne plejer at fastgøres i væg/bærende stålbjælke? Kort sagt: hvor meget gulv/væg skal jeg rive for at få plads til at sætte en eller flere nye bjælker ind? Er det svært at fastgøre dem, eller er det mere eller mindre bare at rive, så jeg får adgang, og derefter lægge nye på?

Desværre skal du nok fjerne hele gulvet, det er vigtigt, at bjælken har en god støtte både på ydervæggen og på stålbjælken.
Da bogreolen vejer så meget, forstærker det jo svajet, er der ingen anden løsning, f.eks. at skrue den op på væggen, så al vægten ikke er på gulvet.

Krawk sagde:
Det er altså kun træbjælkerne, der giver efter? Stålet bevæger sig ikke?
Bukker det mest ned på midten, eller hælder hele bjælkelaget?

Sandsynligvis er problemet, at 2"6" er for svagt for dine spændvidder. Stålet bør ikke bøje nævneværdigt, hvis det har en rimelig dimension.
Den smarte løsning er at åbne bjælkelaget og simpelthen lægge flere bjælker ind magen til de eksisterende. Gerne skrueslime en plade på oversiden også. Eventuelt skal man udskifte de eksisterende bjælker, hvis de har fået en permanent nedbøjning.
Den smarte løsning frister. Udskift de, der er bøjet, og så indsæt dobbelt regler på den del af gulvet, der giver efter, det lyder fint. Tror du, at flere 2tommer6 er nok til at øge bæreevnen markant?
Det er lidt svært at bedømme, hvor svigten er værst. Ved stålbjælken er det stabilt, så sænker gulvet sig ret hurtigt. Men et godt stykke ind fra ydervæggene er det stabilt, så det er et ret begrænset område, måske tre bjælker, der er ramt af svigt.

Det bør være 2"9 på den spændvidde (3,5m). 2"6 er betydeligt tyndere, så jeg tror ikke, det bliver rigtig godt, selvom du bruger limtræ. Tjek tabeller på www.traguiden.se.

Hvis eksisterende bjælker i dag er af C24 (eller ældre ækvivalent), så bør det fungere at supplere med yderligere en 45x145 ved hver. Kan du nå ind underlaget i ydervæggen, så kan du lægge disse hele vejen ud. Ellers må du gøre dem så lange som muligt og lime samt skrue tæt langs hele bjælken, så de forhåbentlig interagerer ordentligt. Som du forstår, vil der være en usikkerhed om, hvor stærkt det bliver.
Det er også vigtigt, at du limer og skruer gulvspånpladerne.

Dog næsten så meget arbejde med alt dette, at du lige så godt kan bygge det med nye lidt højere bjælker.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.