Hej!

Jeg har brug for at forstærke støtten til etageadskillelsen i stuen i mit hus bygget omkring år 1900. Rummet er 4350mm x 5300mm, og den nuværende etageadskillelse består af bjælker på ca. 120x150mm, 5 stykker, med cc-afstand på typisk 70-100cm. Disse er placeret i retning parallelt med den længere side af rummet, dvs. spændvidden på de gamle bjælker er 5300mm. Det fjeder... På overetagen er den indkommende last kun etageadskillelsen selv + boebelastningen. Ingen vægge eller andet tungt, der skal bæres op. Jeg har tænkt mig at støtte det hele med en kraftig limtræsbjælke på søjler. Limtræsbjælken får således en spændvidde på 4350mm, og spændvidden på etageadskillelsen halveres (udvekslingen foretages i midten af rummet). Helst vil jeg ikke have, at bjælken stikker for meget ned i stuen, da loftshøjden kun er 2,4m. Maksimalt 225mm høj bjælke helst. Hvilken tykkelse skal limtræsbjælken have for at klare lasten? Hvad er den maksimale nedbøjning, bjælken må have?

Tak, tak!

/Anna

Ved lav byggehøjde findes der også stålbjælker, som er stærkere i forhold til højden.

Ja, det er det! Dog er min opfattelse, at de er rigtig besværlige at installere, men det kan jo være fordomme fra min side. Har du nogen opfattelse af, hvilke dimensioner en sådan ville have brug for?

/Anna

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.