Undskyld kryds-postning, ville gerne have en ide om dette til i morgen.
Under demonteringen af vores gamle tagvinduer indstillede tagarbejderne dybden på savklingen forkert. Dette medførte, at de lavede hakker i to tagspær (på to vinduer). De sagde ingenting, men jeg opdagede det, da jeg kom hjem.
Hakkerne er mellem 10 mm og 13 mm dybe, og jeg antager, at brættet er 45 mm tykt. Bør jeg bede dem forstærke disse med sømbeslag, eller kræves der andre foranstaltninger?

Tak!

• Hånd måler dybde på hak i trætakstol nær vindue.
Åsa Lund
Det holder sandsynligvis alligevel, men hvis du sover bedre ved at de gør en indsats, så bed dem om at fikse det!
Noget burde de gøre for at sone deres klodsetheder?

Påvirkningen afhænger lidt af, hvor snittet er i spærret, og afhængigt af hvilken type spær du har.
Hvis du har en "svensk takstol", og snittet ligger tæt på støttebenet, påvirker det mere. Optimalt plejer det at være, at snittet skal ligge midt mellem hanebjælken og støttebenet.

Se momentdiagram: http://design.medeek.com/resources/truss/study1/attictrussanalysis.html (billede 4)
Man vil have snittet, hvor der er så lidt farve som muligt (både grønt og blåt).

Overslagsmæssigt vil jeg sige, at bjælkens bæreevne i bøjningsmoment er reduceret i det der tværsnit med ca. 25%.

Edit: undskyld, det var billede 4, jeg skulle henvise til!

Senest redigeret:
  • Synes
Zakalwe
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.