Hej!
Vi har et undergulv af fyrretræsplanker fra århundredskiftet i vores køkken, som vi er i gang med at renovere. Vi overvejer at slibe, lasere og lakere det. På nogle steder var plankegulvet "grim", eller manglede helt, p.g.a. at der har stået en kakkelovn et sted, en betonsats er blevet støbt i gulvet i en åbning i en bærende væg, vandbåren varme er blevet trukket ind på et tidspunkt i historien etc. Desuden var gulvet meget ujævnt. Jeg rev derfor, så forsigtigt jeg kunne, en del af gulvet op, lagde på bjælkelaget og lagde plankerne tilbage. Vi havde nogle brædder gemt fra lignende øvelser i resten af lejligheden også... men det rækker selvfølgelig ikke
Derfor er vi nødt til at supplere med et antal løbende meter nyt, massivt fyrretræsgulv, og her kommer spørgsmålene:
Tak på forhånd!
Vi har et undergulv af fyrretræsplanker fra århundredskiftet i vores køkken, som vi er i gang med at renovere. Vi overvejer at slibe, lasere og lakere det. På nogle steder var plankegulvet "grim", eller manglede helt, p.g.a. at der har stået en kakkelovn et sted, en betonsats er blevet støbt i gulvet i en åbning i en bærende væg, vandbåren varme er blevet trukket ind på et tidspunkt i historien etc. Desuden var gulvet meget ujævnt. Jeg rev derfor, så forsigtigt jeg kunne, en del af gulvet op, lagde på bjælkelaget og lagde plankerne tilbage. Vi havde nogle brædder gemt fra lignende øvelser i resten af lejligheden også... men det rækker selvfølgelig ikke
Derfor er vi nødt til at supplere med et antal løbende meter nyt, massivt fyrretræsgulv, og her kommer spørgsmålene:
- Afstanden mellem bjælkerne varierer lidt, op til ca. 70 cm. Vil et almindeligt 25-millimeter fyrretræsgulv give efter da? De eksisterende planker er ca. 35 mm tykke, og moderne massive fyrretræsgulve er jo dimensioneret til 60 cm afstand.
- Eftersom de nye planker er tyndere, så skal jeg lægge yderligere under dem, 10 mm kan jeg forestille mig. Jeg kunne selvfølgelig bruge lister, men hvad hvis man i stedet skulle lægge krydsfinerplader og underlagsfoam/gråfiltbane under hele det nye gulv? Så burde det ikke give efter.
- For at det nye gulv skal ligne det gamle mere, overvejer jeg at lægge det med små mellemrum, måske 3 mm. Hvad tror I om det? Vil det knirke da?
Tak på forhånd!
Det gamle gulv er sandsynligvis 1 1/4" tykt, men ok for 35 mm.
Mit råd er, at du bestiller gulvbrædder af præcis samme mål som dem, du har.
Det bliver ikke så mkt dyrere i indkøb og mkt bedre.
Lettere at lægge.
Mit råd er, at du bestiller gulvbrædder af præcis samme mål som dem, du har.
Det bliver ikke så mkt dyrere i indkøb og mkt bedre.
Lettere at lægge.
tænk på at det træ du køber sandsynligvis vil krympe lidt, når du har det indendørs. For at være på den sikre side kan du lade det ligge indendørs i varmen i 36-48 timer for at få det så tørt som det vil blive i det rum. Lægge fugtigt træ med små sprækker bliver store sprækker, når det tørrer
(hvis man er uheldig)
Tak for jeres svar!
Vi valgte en lidt anden tilgang i sidste ende. Som jeg nævnte, havde vi en hel del brædder tilbage fra resten af lejligheden. Mange af disse havde ødelagt fjeder, og nogle var slet ikke fer og not, men blev brugt som fris eller hvad det hedder.
I sandt Martin Timell-overmod og inspireret bl.a. af denne fine side gik vi ud og købte den billigste håndoverfræser og elhøvl hos Claes Ohlson, høvlede de ødelagte fjedre væk og fræsede og limede 8-millimeterslister ind. Det blev ikke perfekt pasform mellem den eksisterende not og listen, men brætternes skævheder og min ujævne fræsning gjorde, at der alligevel blev ret god friktion -- dvs. forhåbentlig ikke så meget knirkeri. I nogle tilfælde snød vi og limede med PL400 for at udfylde lidt. Resultatet ser indtil videre lovende ud; dog blev der måske flere samlinger, end man havde ønsket. En anden lektie, jeg har lært, er aldrig at save gulvbrædder med stiksav, jeg burde vide bedre end det.
I dag er gulvet blevet slebet og laseret ret mørkt. Det bliver rigtig flot, tror jeg; meget levende. Skal se, om jeg kan lægge et billede op, når det er færdigt.
Vi valgte en lidt anden tilgang i sidste ende. Som jeg nævnte, havde vi en hel del brædder tilbage fra resten af lejligheden. Mange af disse havde ødelagt fjeder, og nogle var slet ikke fer og not, men blev brugt som fris eller hvad det hedder.
I sandt Martin Timell-overmod og inspireret bl.a. af denne fine side gik vi ud og købte den billigste håndoverfræser og elhøvl hos Claes Ohlson, høvlede de ødelagte fjedre væk og fræsede og limede 8-millimeterslister ind. Det blev ikke perfekt pasform mellem den eksisterende not og listen, men brætternes skævheder og min ujævne fræsning gjorde, at der alligevel blev ret god friktion -- dvs. forhåbentlig ikke så meget knirkeri. I nogle tilfælde snød vi og limede med PL400 for at udfylde lidt. Resultatet ser indtil videre lovende ud; dog blev der måske flere samlinger, end man havde ønsket. En anden lektie, jeg har lært, er aldrig at save gulvbrædder med stiksav, jeg burde vide bedre end det.
I dag er gulvet blevet slebet og laseret ret mørkt. Det bliver rigtig flot, tror jeg; meget levende. Skal se, om jeg kan lægge et billede op, når det er færdigt.
Du limede forhåbentlig ikke i begge noter i hvert fald? I så fald kan du være sikker på, at fjederen kommer til at sprække midt over, når det krymper om vinteren. Apropos stiksav, jeg synes, det går fint at save gulve med stiksav, hvis man sørger for at vende gulvet på hovedet, når man saver. Næsten alle fliserne går jo opad. Men selvfølgelig er en savklinge at foretrække. Jeg synes så også, at gulvet sagtens kan ligge i flere uger eller måneder indendørs, før man skruer det fast. Selv da er det ikke helt tørt. Jeg ved for så vidt ikke, hvordan det er med købegulve, da jeg kun har brugt hjemmehøvlede gulve, der har holdt udendørs fugtighed, når jeg har båret det ind. Et gulv lå i ca. 6 uger, før jeg skruede det fast, og trods det måtte jeg banke det sammen igen. Det var ganske vist ret groft, ca. 30 cm, men selv smallere brædder krymper en del med tiden.micke4711 sagde:
Klik her for at svare