Hej, er lidt nybegynder inden for dette område men håber på at nogen af jer har lidt bedre styr på hvordan sådan noget fungerer.
Hvad jeg vil gøre er at få styr på hvilken styrkeklasse alle skruerne har, for at kunne sortere dem indbyrdes på en bedre måde.. men er i mit arbejde stødt på lidt problemer med at finde informationen om skruerne.

Den første skrue jeg har er en stopskrue med sekskantet hul og kop, rustfrit syrefast stål i henhold til ISO 4029.
Databladet jeg har for skruerne omfatter M2, M3, M4, M5, M6, M8, M10, M12 skruer, alle af materialet A4 i henhold til ISO 3506-3.

ISO 3506-3 siger mig, at den enten vil have "hardness class" 12H eller 21H, databladet siger dog intet om hverken "Vickers hardness" eller "hardness class".

Mit spørgsmål er da hvordan jeg ud fra den information jeg har, skal gå videre for at finde ud af hvad jeg skal klassificere skruen som?

Jeg ved at skruerne købes fra Bulten, men har ikke formået at finde info på deres hjemmeside om hvad de bruger af hårdhed.
Ifølge indkøbsspecifikationen jeg har er producentens artikelnummer f.eks.
ISO 4029-M10X16-A4
Er mit eneste valg da at ringe til Bulten (eller Bufab som jeg har forstået at de hedder nu) og høre med dem, eller går det at med den info jeg har udlede hvad hårdheden er?

Har flere lignende skruer men da fra andre producenter, da jeg har nogenlunde samme info.. men kan vente med dem i tilfælde af at jeg alligevel får at vide at det ikke går :P

Ville være meget taknemmelig hvis nogen kunne hjælpe mig med at få greb om dette!

mvh
Daniel

Du taler om både styrkeklasse og hårdhed, hvilket ikke er det samme. Styrkeklassen angiver skruematerialets strækgrænse og brudgrænse og angives som f.eks. 4.6 eller 10.9. Hårdheden måles med en eller anden målemetode (Rockwell, Vickers, Brinell) og er mere at se som et sammenligningstal (selvom der findes adskillige formler for at beregne strækgrænse ud fra hårdhed).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.