Har en gammel lade, der skal ordnes til sommer. Nyt bliktag i stedet for det delvist sammenfaldne tegltag. Desværre skal et par af spærbjælkerne udskiftes på grund af fugtskader. Bjælkerne er vel omkring 12-15x15cm store. Det bliver nok til at erstatte dem med regler af en slags. Spørgsmålet er så, hvilke dimensioner jeg har brug for til at erstatte disse bjælker. Hvordan beregner man det, har 3 stk. limskruede 45x145 samme bæreevne som en sådan bjælke? Ville det fungere at tage en eller to 195 eller 220x45 i stedet?
Medlem
· stockholm
· 483 indlæg
det afhænger af, hvor lang spændvidde du skal have, tagkonstruktion, hvor i landet du bor samt hvor i konstruktionen bjælkerne skal udskiftes. generelt kan man sige, at rundtræ er stærkere end savet træ, og tryklimet træ er stærkere end begge dele.
hvis du specificerer lidt bedre, kan sikkert nogen på forumet regne det ud for dig
hvis du specificerer lidt bedre, kan sikkert nogen på forumet regne det ud for dig
Bjælkerne er vel omtrent 4,5-5m fra væg til kip. Laden ligger udenfor Hjo, så det er vel snezone 2, gætter jeg. Tagkonstruktionen er gammel - jeg ville gætte på, at laden er fra slutningen af 1800-tallet. Der er bjælker op til en kip, som holdes oppe af gavlene samt vertikale bjælker to steder inde i laden. Ved disse er der også en horisontal bjælke for at stabilisere. Det er lidt svært at forklare, men det drejer sig ikke om nogen moderne tagstolskonstruktion i hvert fald. Min tanke var at forsøge at erstatte de beskadigede bjælker med noget, der er lige så stærkt, så burde det jo fungere.
Hvis du stiller dem på højkant, har de samme styrke selv uden limskruning. Du behøver bare at "neste" dem sammen.grutt sagde:
Hvis du derimod lægger dem ned, tror jeg ikke, de bliver lige så stærke, selvom du skulle limskrue!
Altså: Stil dem på højkant; søm eller skru sammen på nogle steder.
Klik her for at svare