Vi er i gang med en udbygning, og lige nu er der tagbjælker undervejs.
På grund af manglen på limtræ har vores entreprenør fået en konstruktør til at designe og beregne en bjælke af konstruktionsvirke med forstærkninger af gerberplader, hulplader og limede forstærkninger.
Konstruktionsplanerne ser (så vidt jeg kan bedømme) solide og korrekte ud, men byggerne formåede at tolke tegningerne forkert og byggede bjælkerne med samlinger lagt for tæt på hinanden. Da dette blev opdaget, tilbagesporede de arbejdet og rev de bjælker ned, som var bygget.
Nu til spørgsmålet: Det virke, der blev brugt til bjælkerne, indeholder nu ret mange skruehuller og huller fra ankersøm.
Er der grund til bekymring for at genbruge disse bjælker i vores bærende tagkonstruktion? Hvad siger den samlede erfaring og viden fra forumet? Er der nogen grund til ikke at genbruge dette virke?
Vores bygherrer valgte på helt eget initiativ at erstatte alt træ, der tidligere var blevet "perforeret" med ankersøm (før jeg nåede at påpege det...). Så jeg er meget tilfreds med deres beslutning og med resultatet af deres bjælkebyggeri
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.