Kigger på at bygge om mit hus fra 30'erne lidt og undrer mig over, om nogen ved, om det er muligt at regne ud/ved, om man kan sætte en søjle mod den gamle sylla. Det ville i så fald være i den ene ende af en kipbjælke, der ville blive næsten 9m lang. Jeg planlægger at rive skorstenen ned, og så "ved man", at man kan sætte en søjle der, men jeg ville gerne have den længere væk, så man slipper for en søjle midt i rummet. Problemet er, at man så nok ikke ved, om man kan stille den på noget, der holder vægten. Der er en sylla under "pladen", men hvad er kvaliteten af den, og kan den overhovedet bruges?
Tegnet det jeg gerne vil gøre med en rød søjle fra kip til sylla. Kan man forstærke det indefra på en eller anden måde, fx mellem sylla og gulv, så man ved, det holder, eller er man alligevel offer for antagelser og gætteri?
Bemærk, at syllaen er dårligt synlig på denne gamle tegning, som jeg har fået fra bygningskontoret, men det er det eneste, jeg har.
Tegnet det jeg gerne vil gøre med en rød søjle fra kip til sylla. Kan man forstærke det indefra på en eller anden måde, fx mellem sylla og gulv, så man ved, det holder, eller er man alligevel offer for antagelser og gætteri?
Bemærk, at syllaen er dårligt synlig på denne gamle tegning, som jeg har fået fra bygningskontoret, men det er det eneste, jeg har.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Grundlæggelsen er lavet med s.k. udbragte plader, som var meget almindeligt frem til ca. 1960. Man har brug for at vide, hvordan det ser ud under disse, makadam eller træpæle? Under alle omstændigheder bør man ikke placere en ny søjle andetsteds end hvor den gamle hjertevæg findes. Dette ser ud til at være et projekt, der kræver ret gode kundskaber i bygningskonstruktion og ældre byggeteknik.
Klik her for at svare