Skal begynde at bygge en sammenbygget garage med en 145mm regelstamme med udtag til 2 garageporte ved siden af hinanden (255mm mellem hinanden). Portene placeres på langsiden, så overligger til tagspærene er nødvendig, hvilket jeg har beregnet med hjælpemidler fra svensk træ. Ved hver garageport vil jeg skære ca. 120mm ned for at lave en forstærkning, så der vil være ca. 100mm beton over kanten på kantelementet i henhold til støberens instruktioner.
Spørgsmålet er, om det lille stykke kantbalk, der er mellem garageportene (255mm bred), er tilstrækkeligt til at bære limtræsbjælken ovenover? Hvad jeg kan se på andre byggerier, gør man ikke noget specielt ved brede garageporte, oftest limskruer man 2-3 45-regler på hver side af garageporten. Men selve understøttelsen mod kantbalken?
Limtræsbjælken får 3 understøtninger, garageportene er 2,5m/st, så den bliver ca. 5,5m, ifølge beregningen vil den uden problemer kunne bære af 90x90 (dette bliver dog 2x145x45mm limskruet). Kraften på yderstolperne bliver 17,353 kN og midterstolpen bliver 57,234 kN.
Da kantbalken er et almindeligt 400mm højt kantelement fyldt med en 350mm bred fod med indstøbt husbøjle, vil der kun være 45mm stående direkte over kantbalken. Dette havde jeg tænkt at ændre til 190mm (nedhøvlet 195) på begge sider og i midten, da vi alligevel skal have installationslag på indersiden (145+45), hvilket betyder, at ca. 90mm står direkte over kantbalken.
Behøver jeg bekymre mig mere? Jeg kan ikke se, at nogle andre projekter forstærker særligt ved siden af garageportene?
Jeg lavede en hurtig kontrol, og du bør kunne klare ca. 70 kN på den kantbjælke, hvis du har mindst EPS 300 under punktlasten og moræn i jorden. Mindst 2ø12 i bjælkens overkant og underkant.
Jeg lavede en hurtig tjek og du skal kunne klare ca. 70 kN på den kantbjælke hvis du har mindst EPS 300 under punktlasten og moræn i jorden. Minst 2ø12 i bjælkens overkant og underkant.
Tak for svaret.
Der ligger kraftige villabøjler langs hele kantbjælken, så den del er jo opfyldt.
Er det beregnet på at overfladen kun er 255mm?
Tak for svaret.
Det ligger kraftige villabyglar langs hele kantbalken, så den del er jo opfyldt.
Er det beregnet på, at overfladen kun er 255mm?
Nej på 350 mm som i detaljen. Bøjlerne behøves også, men der behøves armering i balkens længderetning for ikke at få et bøjebrud i balkens underkant under søjlen.
Kantelement plejer ikke at findes i den højstyrkede celleplast, jeg nævnte, så der må man specialtilpasse.
Med 255mm syftede jeg på, at midterpillen mellem garageportene bliver så bred, dvs, det bliver ikke kun 90mm lige ned i pladen, men 255x190mm. Bøjlerne er svejset sammen med øvre og nedre længdegående armeringsjern, så det er som en konstruktion, se billede nedenfor. Der ser man dels udskæringen for garageporten (sløret billede) samt et bedre billede af et andet hjørne, hvor man ser al armering.
Så regnede jeg på, om man har to separate udvekslinger, så ser man, at punktbelastningen på yderpillene er 23 kN. Med to sådanne ved siden af hinanden bliver det 46 kN. Er dette meget at stille på en standard kantbjælke? Se billede nedenfor.
Med 255mm syftade jag på att mittpelaren imellan garageportarna blir så bred, dvs, det blir inte bara 90mm rakt ner i plattan, utan 255x190mm.
Byglarna er svejset sammen med under og øvre længdegående armeringsjern, så det er som en konstruktion, se billede nedenfor. Der ser man dels udtaget for garageporten (sløret billede) samt et bedre billede på et andet hjørne hvor man ser al armering.
Sen regnede jeg på om man har to separate afvekslinger, da ser man at punktbelastningen på yderstolperne er 23 kN. Med to sådanne ved siden af hinanden bliver det 46 kN. Er dette meget at stille på en standard kantbjælke?
Se billede nedenfor.
[billede]
[billede]
[billede]
Så forstår jeg, hvad du mener! Det mål mellem stolperne har ikke så stor betydning. Ser roligt ud med armeringen også. Cellplastens hårdhed og jorden plejer at være de svageste dele.
Yderligere et billede jeg smed sammen, så man får det i 3D.
Marken er kanon, sand. Så 16-32 makadam på det. Men celleplasten er bare almindeligt kantelement. Det er desværre intet, jeg har reflekteret over. Kan man skifte den lige under, pladen er jo allerede færdigarmeret..
Yderligere et billede jeg smed sammen, så man får det i 3D.
Jorden er kanon, sand. Så 16-32 makadam på det. Men cellplast er bare almindeligt kantlement. Det er desværre ikke noget, jeg har reflekteret over. Kan man bare udskifte den direkte under, pladen er jo allerede færdigarmeret..
[billede]
Kanon og kanon med sand ved jeg ikke, i geoteknisk kategori 1 som dette tilhører kan du tage 100 kPa på sand respektive 200 kPa på moræne.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.