Egentlig så burde jeg nok bare lade mine to billeder tale for sig selv. Lige nu sidder jeg bare og griner, men burde måske græde... :wow:
Jeg er ikke snedker, jordentreprenør eller støber eller... Jeg er bare en helt almindelig svensson, der ikke kan lade være med at spekulere på, om dette virkelig er gået rigtigt til på nogen måde. Selv kan jeg nemlig ikke det. Måske at støttepillen er korrekt placeret øverst. Men det øvrige, herregud.... :banghead:
Mine overvejelser:
Findes der nogen faglig stolthed, når man efterlader en decimenter lang splint i søjlen?
Hvorfor venter man ikke med at skrue søjlen fast, når man ved, at den skal støbes om og rettes?
Hvorfor sikrer man sig ikke et længere afstand mellem støbningen og søjlens underkant? Regnvand vil vel trænge op i træet nedefra, når det rammer støbningen?
Egentlig så burde jeg nok bare lade mine to billeder tale for sig selv. Lige nu sidder jeg bare og griner, men burde måske græde... :wow:
Jeg er ikke tømrer, jordentreprenør eller støber eller... Jeg er bare en helt almindelig svensson som ikke kan lade være med at tænke over, om dette virkelig er blevet gjort rigtigt på nogen måde overhovedet. Selv kan jeg nemlig ikke det. Muligvis er støttepælen korrekt placeret foroven. Men det øvrige, herregud.... :banghead:
Mine overvejelser:
Findes der nogen fagstolthed, når man efterlader en decimeter lang splint i pælen?
Hvorfor venter man ikke med at skrue pælen fast, når man ved, at den skal støbes om og rettes?
Hvorfor sørger man ikke for at have en længere afstand mellem støbningen og pæleunderdelen? Regnvand vil komme til at trænge op i træet nedefra, når det rammer støbningen?
Kan man lave flere fejl?
[billede][billede]
1. Nej... Hvis der skulle gå en splint, kan man vel gøre sig den ulejlighed at forsøge at lime den på igen, hvis det ikke bliver godt, må man desværre skifte pælen. Håndværkeren tog nok en chance i håb om, at nogen ikke ville se det.
2. Det er vel ok at skrue pælen fast og anvende et vaterpas for at få et referencepunkt, hvor der skal graves for søjlen. Alternativt kan man hænge en lod for at finde centrum. Uanset hvad, har de jo mislykkedes med at centrere søjlen.
Det ser jo ikke så pænt ud, men funktionsmæssigt er det jo ok.
Det ser ud til, at du skal bygge en form for repos uden for døren, så gætter jeg på, at både pæl og fliset stolpe ikke længere vil være synlige? Hvis du skal sætte fliser i niveau med pælen, ville jeg gøre helt anderledes med stolpens fastgørelse, bruge et andet beslag.
Hvordan skal det se ud, når det er færdigt?
Stolpen bør beklædes med en yderbrædder for at få lidt større dimension, som harmonerer med knudebrædderne, man ser til højre, og jeg ville også have malet den i samme farve. Det ser lidt "pindet" ud, synes jeg.
Og som det blev skrevet tidligere, så skal der vel også være et trappetrin og en flade udenfor døren, som vil dække plinten og den nederste del af stolpen.
Stolpen ser skæv ud, men det er vel forhåbentlig en synsbedrag afhængigt af, hvordan billedet er taget.
Ser vel ud som stolpen følger panelet ret godt. Punkt tre synes jeg ikke, man kan sige noget om, hvad ville du have, 10cm?
Så bliver det hele vel dækket af en trappe som nogen sagde.
Ser vel ud som stolpen følger panelet ret godt. Punkt tre synes jeg ikke, man kan sige noget om, hvad ville du have, 10cm?
Så bliver alt vel dækket af en trappe som nogen sagde.
Jeg tror vi har fundet snedkeren
Men ellers er jeg enig med Stefan. Skaden vil blive skjult af terrassen, afstanden ser ud til at være tilstrækkelig, og jeg tror (håber), at søjlen vil blive malet/klædt.
Visst har det måske ingen større betydning om det skal dækkes af en trappe. Men det ser helt vanvittigt skævt ud!!! Vi har et skærmtag på vores hus hvor alle fire piller til skærmtaget blev støbt samtidig med pladen. De blev placeret helt korrekt (okay, vi havde en meget samvittighedsfuld fyr som var ansvarlig for fundamentet). Så jeg forstår ikke hvordan man kan få det så skævt hvis man har adgang til vaterpas og tommestok?
Jeg kan gætte på, hvordan plinten er kommet skævt. Snedkeren har taget udgangspunkt i en afstand, hvor stolpen skulle placeres fra væggen - skal vi gætte på 1.4 m eller noget lignende, den afstand stolpen sidder på i overkant. Derefter har han målt den samme 1.4 m i underkant - men glemt, at panelet stikker ud et antal cm fra pladen (kan jo tydeligt ses på billedet).
Men det kan også være med vilje, præcis som MathiasS siger.
Jo...men ved han/de eller vi hvordan slutresultatet skal se ud angående alle detaljer...intet af søjlen eller plinten måske ses og for funktionens skyld så holder det nok....
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.