Har tænkt at åbne til kip og begynde med at indsætte en kipbjælke for at slippe for at kigge på en masse fagværk, når man er i rummet. Denne støttes af en søjle, der går langs med endevæggen ned til soklen, og en anden, der placeres, hvor skorstenen er i dag (som rives ned). Huset er i én etage med kælder og loft (som så forsvinder).
Som helt uden viden undrer jeg mig over, om det ikke er muligt at tage en kortere søjle på "loftet", som så står på endevæggen i stedet for at tage den hele vejen ned til soklen. Selvfølgelig skal man fordele belastningen. Er dette muligt?
Bonusspørgsmål.
Kan man have en kipbjælke, der er 12 m lang uden støtte i midten? Forudsætter HAE/HAB af "rimelig" dimension.
Som helt uden viden undrer jeg mig over, om det ikke er muligt at tage en kortere søjle på "loftet", som så står på endevæggen i stedet for at tage den hele vejen ned til soklen. Selvfølgelig skal man fordele belastningen. Er dette muligt?
Bonusspørgsmål.
Kan man have en kipbjælke, der er 12 m lang uden støtte i midten? Forudsætter HAE/HAB af "rimelig" dimension.
Hej Nizztos! Med enkel matematik skal endevæggene forstærkes til dobbelt styrke, da det samlede antal bærende vægge halveres med en åse. Og med samme logik på den korte søjle, så skal du erstatte den tabte sidestabilitet med mindst lige så stærke diagonale pladestag i taget, eller hvad det hedder. Al styrke, som man fjerner, skal altså erstattes på en eller anden måde. Det kaldes i en tagkonstruktion for, at "bygherren har ansvar for tagets og bygningens samlede stabilitet". Og at det er bygningens grundlæggende stabilitet i stammen, der i sidste ende afgør, hvor stærkt taget bliver. Hvor lang man kan lave en åse, ved jeg ikke. Men jeg tror, at lange åse er mest almindelige i kombination med lette pladetage. Det bedste er nok at spørge en tagkonstruktør! Med venlig hilsen; PerOF
Klik her for at svare