16,852 læst ·
30 svar
17k læst
30 svar
Fæst kipbjælke på udestue mod eksisterende hus
Har nogle overvejelser om mit indglaset udestue, jeg er i gang med at bygge. Der skal op en kipbjælke, som skal fastgøres mod den eksisterende hus. Det er stående beklædning og indenfor husvæggen i den højde er det stuen med kiptag. Det betyder, at jeg ikke kommer ind på f.eks. loftet for at kunne forstærke lidt. Holder det at fastgøre en kipbjælke mod eksisterende facade med f.eks. bjælkesko, eller har jeg brug for at forstærke noget mere? Den er 90x270 og ca. 4 meter lang.
Kiggede på nogle gamle billeder af huset indvendigt. Denne regel, som går lodret opad, er præcis uden for, hvor rygbjælken kommer til at gå.
Kunne måske have en regel fra jorden, men har ikke forstærket terrassen der, så jeg bliver nødt til at skrue brædderne op igen og ordne det. Hvis det er nødvendigt, må jeg gøre det, men vil gerne undgå det.
Hvordan ville det fungere med en bjælkesko og derefter en kortere regel, som jeg fastgør til væggen nedenunder som ekstra støtte? Med håb om at den når reglen, som man ser på billedet. Må prøve at bore og se, om jeg får modstand efter facadebrættet måske?
Kunne måske have en regel fra jorden, men har ikke forstærket terrassen der, så jeg bliver nødt til at skrue brædderne op igen og ordne det. Hvis det er nødvendigt, må jeg gøre det, men vil gerne undgå det.
Hvordan ville det fungere med en bjælkesko og derefter en kortere regel, som jeg fastgør til væggen nedenunder som ekstra støtte? Med håb om at den når reglen, som man ser på billedet. Må prøve at bore og se, om jeg får modstand efter facadebrættet måske?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er ikke passende at fastgøre en limtræsbjælke med en bjælkesko, det giver normalt for lille støtteflade. Desuden kan man mistænke, at belastningen på bjælkeskoen bliver for stor. Man bør desuden undgå bjælkesko ved synlige montage. De er ikke pæne. For at kunne vurdere belastningen som bjælken formidler, og dermed passende type støtte, bør vi få at vide, hvad udestuens mål er, både bredde og dybde.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Med snezone 2,5 bliver belastningen på fastgørelsen ca. 18 kN, dvs. over 1800 kg. Det kræver en limtræssøjle, foreslået 90x90. Desuden skal konstruktionen stabiliseres i forkanten, hvis du ikke skal have et tæt tag med råspont eller lignende. Dette sker nemmest med diagonalstag af en eller anden form i tagets plan.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvor sidder denne 42x120?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Man skal sikre sig, at fastgørelsen af støttebjælken kan klare den aktuelle belastning. Den er halv så stor ved kortsiderne som på midten. Desuden skal man tjekke op pålejetryk, så det ikke bliver for stort. Jeg vender tilbage lidt senere i dag, skal lige ordne et par ting først.
Takker, ingen hast!
Det på kortsiderne er jo beregnet af Skånska byggvaror da de har sendt det med samt sagt at det skal bruges sådan. Derimod har de ikke sendt noget med eller skrevet hvordan rygbalken skal fastgøres af indlysende grunde. Den føles som det vigtige punkt.
Det på kortsiderne er jo beregnet af Skånska byggvaror da de har sendt det med samt sagt at det skal bruges sådan. Derimod har de ikke sendt noget med eller skrevet hvordan rygbalken skal fastgøres af indlysende grunde. Den føles som det vigtige punkt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du ville have brug for en opbakning til din mønsterbjælke, der er 90 mm bred og mindst 70 mm dyb. Du kan selvfølgelig vælge samme metode som for sidevæggens bjælkeindfæstning, men så bliver det meget mange og lange skruer. Du bør desuden være forsigtig med at belaste reglen i væggen mere, i betragtning af at den allerede bærer en ret tung byrde. Den bedste løsning er en ekstra søjle. Det behøver ikke være limtræ. Du kan tage to almindelige træreglar af en rimelig styrkeklasse (f.eks. C24) og skrue dem sammen.
Hvis kanalplasten på taget er ordentligt fastgjort, så er det nok som afstivning.
Hvis kanalplasten på taget er ordentligt fastgjort, så er det nok som afstivning.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Når jeg kiggede på fotoet, kan jeg se, at støtterne til sidemurens bjælker går hele vejen ned, så meget af det, jeg skrev i det forrige indlæg, føles ikke relevant. Gør på samme måde i midten, men brug to sådanne regler udenpå hinanden, så bliver det godt. Undskyld.