Hej!

Jeg har brug for lidt råd om fastgøring af rygbjælken, der er indrammet på tegningen nedenfor.

Udestuen har målene 7x4,5m. Limtræsbjælken har mål på 90x315x4790mm. Limtræsbjælken er færdigkappet, så jeg har ingen mulighed for at indfælde den bag facaden, men jeg har brug for en løsning der bliver liggende udenpå.
3D-tegning af et overdækket udendørsområde med træbjælker og en nockbalk markeret med en rød cirkel, ved siden af en husvæg.

Husfacade med fundament og indhegning, hvor nockbalk skal fastgøres. Rød cirkel markerer placering. Byggeplads med stålarmering og grønt område rundt.

Jeg havde ambitionen om ikke at åbne facaden, da vi vil beholde panelet på indersiden. Jeg ved, hvor de stående regler er i facaden, men jeg ved ikke, hvad der kræves for at det bliver stabilt.

Jeg overvejede, om man kan slå en 45xXXX på facaden, som bjælken kan hvile på. Tror I, det ville være nok?
Der er lav taghældning på udestuen, så jeg mistænker, at reglen vil skulle skråskæres.

Konstruktionsdiagram over husfasade med markeret nockbjælke og regel på sadeltag. Grøn struktur indikerer underliggende støtte.

For en bjælkesko er vel ikke at tænke på, antager jeg. Sadeltag med råspont og pladetag. Snezone 2.
Galvaniseret stål bjælkesko udadvendt, vist med produktinformation og pris, 90 mm bred.

Konstruktionstegning på husfacaden.
Bygningskonstruktionsplan viser isolerings- og monteringsdetaljer for ydervæggen samt vindueskarm og byggelister.

Tegning af et uterum med sadeltag og glaspartier, nockbalk og forskellige mål er vist.

Håber på lidt tips.

Mvh Stellan

• Illustration af tagkonstruktion med sadeltag, nockbalk markeret øverst, og regel viste nedenfor. Grønt område symboliserer huset.
Det kan nok fungere med din skråstillede regel, du skal kontrollere lasten fra højderygsbjælken og derefter dimensionere skruerne efter det. Der findes også bjælkesko, der klarer det, kig på for eksempel Strongtie, også disse skal kontrolleres mod lasten, kritisk er også fastgørelsen mod den eksisterende facade, det skal ind i stommen. Også understøttelseslængden bør kontrolleres.

Desværre skal dele af facaden fjernes i områderne, hvor taget møder facaden for at få det tæt. Desuden er løsningen med at placere lejet for bjælken i facaden ikke at foretrække, da det havner så langt ude fra vægstammen. Det ser også ud til, at der sidder kantelement mod husets sokkel, og så kan man heller ikke placere en stolpe på indersiden af udbygningen. Med tanke på det fine hus og den nye plade, så havde jeg, desværre nok, købt en ny længere bjælke og lavet et korrekt leje inde i væggen.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Jeg overvejer at lave en eller anden variant af dette? Og at fastgøre den horisontale direkte ind i stommen. Den horisontale vil blive trukket ind i tre stående bærende regler i stommen. Det må vel bære tilstrækkeligt?

Tænker en 45x220 i tilpasset længde. Hvad tror I om det?

@bossespecial Vi vil åbne facaden over taget for at få pladen ind bag facaden, men vi vil helst ikke åbne inde i havestuen, da vi kan lide panelet, som det er.

Det føles som om denne løsning ville være den løsning, der alligevel er ret nem at både udføre og få pæn bagefter.

3D-model af facade med skråt tag, vindue og tagkonstruktion, samt horisontalt støttebjælke, set i forbindelse med et byggeprojekt.

Senest redigeret:
B bossespecial sagde:
Desværre må dele af facaden fjernes i områderne, hvor taget møder facaden for at gøre det tæt. Desuden er løsningen at sætte opbakningen for bjælken i facaden ikke at foretrække, da denne havner så langt ude fra vægstammen. Det ser også ud som om der sidder kantelement mod husets sokkel og da kan man heller ikke sætte en stolpe på indersiden af tilbygningen. Med tanke på det flotte hus og den nye plade så havde jeg desværre købt en ny længere bjælke og lavet en korrekt opbakning inde i væggen.
Lidt svært at følge med i, hvad du mener med det, du skrev herover vedrørende sætte stolpe på indersiden af tilbygningen.

Pladen til udestuen er ikke samstøbt med pladen til huset. Der er en bevægelsesfuge imellem dem, hvis det ændrer det, du skrev.

Jeg gjorde som på mit sidste forslag. Den horisontale bræt sidder skruet i ti stykker 19 cm lange skruer ind i de stående regler på huset.

Pergola i træ ved siden af et moderne mørkt hus, med en betonterrasse og udsigt til en have med trampolin. Brædderne er horisontalt monteret.

• Synes
Isakare og 1 anden
  • Laddar…
Ydre stående bjælke som står på pladen er jo uendelig stærk, mens den indre fastgørelsen hænger i skrue, og da mener jeg hænger da den lange bjælke ikke er fastgjort mod bærende struktur men mod panelet.

Men, det ser stadig ret godt ud.
Er det muligt at udskifte dørkarme og sætte længere dørkarme, så de når op til den der snedskårne bjælke, måske i samme bredde, men lidt tykkere regel?
Nu tror jeg, at det holder som det er, men jeg ville sikre det med støtter mod pladen og overveje flere skruer både i den snedskårne støtte og tagspærene som hviler på den.

Held og lykke
/W

• Synes
Elefant
  • Laddar…
Man behøver jo ikke overdrive, er ts bekymret, kan man jo nemt regne på skruernes bæreevne, hvis man kender typen og dimensionen.

Søjler mod facade bliver jo ikke så godt, da det ser ud som om den nye plade er lavet med kantelement mod det eksisterende hus, altså ville al lasten komme ned på sokkelskiven og celleplasten.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.