Hej med jer. Jeg har en hytte, der har brug for at blive rettet op. Den står på en skråning og hviler i dag på 9 stolper, der er skredet lidt. Huset er vel bygget omkring -62.

Husets mål er cirka 5x4m

Min tanke er måske at sætte reglar på højkant under (som bærebjælke), der kan afstive de eksisterende reglar (så man får en bedre vægtfordeling over hytten). Derefter støbe stolper med justerbare bjælkesko). På den måde kan man "løfte" hele konstruktionen og sætte den på nye stolper igen, hvis I forstår, hvad jeg mener.

Men spørgsmålet er, hvor store reglar jeg i så fald ville have brug for at bære husets vægt?

Jeg tænker, at man måske sætter dobbelte 45x?

Sådan ser huset ud, som skal løftes.
 
  • Rød træhytte bygget i 1962 med fire vinduer, hvid ramme og blå detaljer. Hytten står på en græsplæne med en skov i baggrunden.
N Nygge72 sagde:
Hej på jer. Jeg har en hytte, der har brug for at blive rettet op. Den står i en skråning og hviler i dag på 9 piller, der er skudt lidt af sted. Huset er vel bygget ca. -62.

Målet på huset er cirka 5x4m

Min tanke er måske at sætte reglar på højkant under (som bærende bjælke), der kan afstive de eksisterende reglar (så man får bedre vægtfordeling over hytten). Så støber man piller med justerbare balksko. På den måde "løfte" hele konstruktionen og sætte den på nye piller igen, hvis I forstår, hvad jeg mener.

Men spørgsmålet er, hvor store reglar jeg i så fald ville have brug for, for at bære vægten af huset?

Jeg tænker mig måske at sætte dobbelte 45x?

Sådan her ser huset ud, der skal løftes
Her er en god tabel fra træguiden.
https://www.traguiden.se/konstrukti...dbalkar-till-1-planshus/?previousState=100000

Tænkte du at støbe piller to gange? Tænkte du at løfte huset med de justerbare balksko for derefter at støbe nye der, hvor de gamle står?
 
T Tompafix sagde:
Her er en god tabel fra træguiden.
[link]

Tænkte du at støbe plintar to gange? Tænkte du at løfte huset med de justerbare bjælkesko for at derefter støbe nye, hvor de gamle står?
Jeg tænkte at erstatte de gamle plintar med nye med en lidt bedre konstruktion i så fald, så plinten typ står på en fod af målene 500x500m, så gå så tæt på undergulv som muligt med plinten, og justerbar bjælkesko nærmest, så man kan justere i efterhånden, hvis man skulle ønske det.

Så sette stag mellem plintarna så de støtter hinanden og ikke kan vippe væk/trække væk så let.

På den måde tænker jeg, at man kan skifte, mens det stadig hviler på nuværende plintar, bortset fra yderste række, hvor det hælder mest. Der får man løfte huset først med midlertidige støtter og støbe plinten på plads, så det kommer så tæt på gulvspånpladerne muligt.
 
N Nygge72 sagde:
Jeg tænkte erstatte de gamle plinte med nye med en lidt bedre konstruktion i så fald, så plinten typ står på en fod af målene 500x500m, derefter gå så tæt på gulvunderlag som muligt med plinten, og justerbar bjælkesko nærmest, så man kan justere i eftertid hvis man ville.

Derefter sætte stræber mellem plinte så de støtter hinanden og ikke kan vippe væk/drive væk så let.

På den måde tænker jeg, at man kan skifte mens det stadig hviler på nuværende plinte, bortset fra yderste række hvor det hælder mest. Der bliver man nødt til at løfte huset først med midlertidige støtte, og støbe plinten på plads så det kommer så tæt på gulvspån som muligt
N Nygge72 sagde:
Jeg tænkte erstatte de gamle plinte med nye med en lidt bedre konstruktion i så fald, så plinten typ står på en fod af målene 500x500m, derefter gå så tæt på gulvunderlag som muligt med plinten, og justerbar bjælkesko nærmest, så man kan justere i eftertid hvis man ville.

Derefter sætte stræber mellem plinte så de støtter hinanden og ikke kan vippe væk/drive væk så let.

På den måde tænker jeg, at man kan skifte
Hvordan har du tænkt at få reglarne langs hele husets længde, kommer ikke de gamle plinte være i vejen da?
 
T Tompafix sagde:
Hvordan har du tænkt dig at få reglerne langs med hele husets længde, vil de gamle søjler ikke være i vejen så?
Man må jo sætte dem så tæt som muligt, eller evt. endda bedre placeret end de gamle
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.