Hej,

Jeg er i gang med at opsætte et afskærmning for indsyn på mit solterrasse.

På den ene side vil den første stolpe blive forankret i terrassevæggen for derefter at blive sat med en c-c afstand på omtrent 1200mm og fastgjort med franske træskruer på terrassebjælkerne 170*45.

Længden vil blive 3800mm og højden vil først fra væggen være omkring 1800mm for derefter at gå ned til en højde på ca. 1400mm på den sidste meter.

På stolperne vil jeg fastgøre 70mm brede planker på ydersiden samt indersiden for at få indsynssikring, men samtidigt "ikke helt lukket".

Mit spørgsmål er, at jeg har købt 70mm stolper og er lidt i tvivl om, de måske er for skrøbelige?

Lang beskrivelse på et kort spørgsmål :o :)

T
Det lyder som lidt spinkelt med 70x70 (for jeg antager, at du mente det med 70 mm stolper) hvis de skal modstå, at nogen læner sig mod det.
Så undrer jeg mig over, hvordan du tænkte fastgøre stolperne i reglen. Vil du beholde hele tykkelsen på stolperne og så bore igennem for at sætte de franske træskruer? Hvor mange skruer?

Der bliver ret stor vippearmseffekt på 140 cm og hvis du sætter skruer i underkanten og overkanten samt en i midten i 170 mm højde, så er der stadig ret stor risiko for, at de trækkes ud, hvis nogen falder mod afskærmningen.

Jeg ville nok have foretrukket en kraftigere dimension på stolpen i tværretningen og overveje fastgørelsen endnu en gang. For eksempel ville jeg tro, at en fastgørelse i et hjørne med skruer fra to sider er mere stabil end bare skruer fra en side.
For at lave sådan et hjørne ville jeg sætte en kortling mellem bærende regler på det rette sted for stolpens placering.

Til sidst ville jeg skifte fra frallor til gennemgående skruer med ordentlige skiver på begge sider.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.