Hej, jeg har tænkt lidt over at bygge et fritidshus, jeg ligesom mange andre kan lide ladehus-æstetikken samt den enkle konstruktion. Efter meget research overvejer jeg at bygge i løst tømmer, det forudsætter dog en god forberedelse, da jeg ikke har bygget et helt hus før. Den seneste uge har jeg siddet og skitseret i SketchUp. Tanken er, at jeg skal have så meget med som muligt, dvs. el, VVS, kunne beregne materialeforbrug osv. Alt for at gøre byggeriet mindre svært.

Nu har jeg skitseret en ramme (dog uden vinduer døre), som jeg gerne vil have feedback på. Jeg skal afstemme alt med en konstruktør først, men tænker at der er mange kloge hoveder her.

Ydermål: 4800x14000

Bærende bjælker: 45x220
Bundramme har cc600, 45x220
Vægramme: 45x195
Mellembjælkelag: 45x220 cc600 + Letbjælke BI220 cc300. Indervægge vil støtte under delen med cc600

Jeg har sikkert lavet fejl og glemt ting, derfor spørger jeg her :)

• Trærammekonstruktion af et planlagt fritidshus i SketchUp, viser gulvstrukturer uden døre eller vinduer, 4800x14000 mm dimensioner.
  • 3D-model af en rektangulær trækonstruktion, sandsynligvis grunden til et fritidshus, uden vinduer eller døre. Set ovenfra og lidt fra siden.
  • 3D-model af en husstomme i SketchUp, med synlig tagkonstruktion og vægramme uden vinduer og døre, beregnet til et fritidshus.
  • Skitse af en træstamme til et fritidshus uden vinduer eller døre, med lodrette og vandrette bjælker og søjler, set fra siden.
  • Skitse af et fritidshus rammeværk uden vinduer og døre, med bjælker og søjler i træ, set fra fronten.
  • Byggetegning i SketchUp viser en rektangulær trækonstruktion til et fritidshus, med parallelle bjælker og uden døre eller vinduer.
Flot optegnet
Uden at have regnet på noget.
Ville jeg sige, at bæringen er lidt spinkel med den spænding 14800/4 mm, selvom den i nogen grad samarbejder med de andre 45x220, der er langs langsiden.
Så kan jeg synes, at du laver en unødvendigt kompliceret konstruktion ved mellemetagen. Jeg kan godt lide at have hele vægstolper fra gulvet til taget. Og derefter bygge mellemetagen indvendigt. Nemere at bygge, mindre materiale og færre kuldebroer.

• Synes
oswim
  • Laddar…
larsbj larsbj sagde:
Flot optegnet
Uden at have regnet på noget.
Ville jeg sige, at bærebjælken er lidt spinkel med den spændvidde 14800/4 mm, selvom den til en vis grad samarbejder med de andre 45x220, som er langs langsiden.
Så kan jeg synes, at du laver en unødvendigt kompliceret konstruktion ved mellemdækket. Jeg kan lide at have hele vægestøtterne fra gulvdækket til taglaget. Og derefter bygge mellemdækket indvendigt. Lettere at bygge, mindre materiale og færre kuldebroer.
Tak! :) Er ikke helt med på hvilken bærende bjælke du henviser til? Smart idé med vægbjælkerne, vil tage det en omgang til med det i tankerne :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.