Hej!

Er det tilstrækkeligt med en 0,2mm plastfolie som syllisolering mellem en træsyll og betonplade?

Nej, det plejer at være en gummipakning eller syllpapp (en særlig asfaltpap). En plastfolie vil sandsynligvis gå i stykker, hvis der er nogle ujævnheder.

Er det godkendt med 0,2mm plastfolie?

Formentlig ikke. Og hvorfor ønsker du at spare på den utrolige lille omkostning, som rigtig syllisolering/syllpap koster?

Det handler jo ikke kun om at forhindre fugtvandring fra betonen til syllen (hvilket en 0.2 folie ville gøre, hvis den er hel) men det handler også om at tætne sprækken mellem beton og syll, hvilket en 0.2 folie ikke gør.

MaZtoR: Det er, desværre, ikke jeg som bygger. Bare jeg som køber...

Gabbe1: Der findes tætningslister som tætner sprækken, så det er jeg ikke bekymret for, men jeg er bekymret for om plastfolien kommer til at gå i stykker eller sådan noget.

Mikael_L
Det der er T-emballage's ST-list, som jeg har fået indtryk af, er beregnet til tætning og fugtbeskyttelse af rem, også ydervægsrem. Jeg finder desværre ikke så meget info om den på T-emb hjemmeside. I miljøvaredeklarationen angives tætning mellem fundament og rem som anvendelsesområde, men altså ikke udtrykkeligt ydervægsrem.

Køber du et produkt fra en af disse store byggematerialeproducenter og anvender det i henhold til deres anvisninger og anvendelsesområder, så er det som regel "godkendt". Hvis man vil være lidt mere sikker på dette forhold, ringer man passende et kort telefonopkald til T-emballage og tjekker, at de anbefaler det til ydervægsrem, så er det grønt fra det perspektiv. Du kan også benytte lejligheden til at spørge, om det er CE-mærket eller opfylder en anden standard, der gør det godkendt i henhold til BBR eller BKR.

Det var i fald det er godkendt fra et lovligheds- og forsikringsmæssigt perspektiv. Det næste spørgsmål at stille sig selv er, om man selv synes, den er egnet. Netop dette remtætning synes jeg ser lidt smart ud, men jeg ville være bekymret over huller i folien. Jeg ville ikke bruge den, hvis jeg ikke havde en relativt glat og fin overflade på betonpladen, og jeg ville også feje grundigt af inden.

Selv har jeg brugt remfoam, sådan en der ligner liggeunderlag, synes den føles sikker, vindtættede godt, isolerer lidt og fordeler vægtrykket godt på hele remmens overflade. Føler egentlig ikke behov for et andet produkt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.