34,090 læst ·
26 svar
34k læst
26 svar
Støbning og kulde
Tak så meget, jeg bukker og nejer!Jan-Å sagde:
Mange af mine tilbagevendende kunder plejer at sige i telefonen, når de bestiller betonpumpning af mig: "Hahaha, og når du kommer ud på byggeriet så kan du prøve med at pumpe ud betonen, i stedet for at snakke ud den..."
Sjovt at man kan glæde nogen...
Det kaldes fremsynethed. Du undervurderer en branche, der allerede i 70'erne arbejdede på at fremtidssikre deres arbejdspladser.Tyresö sagde:I 70'erne blandede de ikke beton med varmt vand om vinteren - så kom et geni med en rigtig genistreg - de blandede salt i stedet, så saltet ville binde væsken og starte brændingsprocessen.
Det geni i 70'erne har gjort, at hele Stockholm er ved at falde sammen, fordi armeringsjernene er rustet væk!!! Man bliver paranoid, når man ser, hvor mange balkoner der har haft oprevede armeringsjern de seneste 15 år - og alle parkeringshuse.... Det kan blive et antal etager i frit fald...
Nu er det næsten hele tiden, at byggebranchen kører på højtryk. Man bør benytte lejligheden til at fremhæve gutterne bag en-stegsmetoden. De fortjener en stor ros.
Senest redigeret:
"Hahaha, ja selv synes jeg det er vidunderligt - meget arbejde til mig. Det sjoveste var, da jeg pumpede beton til gulv og fundament til en gondollignende forlystelse på ydersiden af Globen.
En af betonarbejderne, der var der, havde været med til at bygge selve Globen. Han fik skylden for alt sjuskarbejde, de stødte på under ombygningen. Men han grinede bare og sagde præcis som du - "Vær glade for, at jeg havde fremsynethed for jer". Så snart nogen så et superflot slebet betongulv, sagde han selvfølgelig, at det var ham, der havde slebet det (hvem ellers...hehe?). Globen-jobbet sidste år var rigtig sjovt."
En af betonarbejderne, der var der, havde været med til at bygge selve Globen. Han fik skylden for alt sjuskarbejde, de stødte på under ombygningen. Men han grinede bare og sagde præcis som du - "Vær glade for, at jeg havde fremsynethed for jer". Så snart nogen så et superflot slebet betongulv, sagde han selvfølgelig, at det var ham, der havde slebet det (hvem ellers...hehe?). Globen-jobbet sidste år var rigtig sjovt."
vi tænkte støbe en garageplade nu kommende uge.
Grundfolkene missede at dække grundformen ordentligt, så der er blæst lidt sne ind mellem presseningen og frigoliten.
Så hvordan får vi sneen væk? Kan det fungere at hælde lidt salt ud og feje sneen væk? Det gælder vel om, at armeringen ikke har salt på sig, når der støbes.
Alternativet er måske at bygge et lille telt af frigolit og presenninger og varme det op, så sneen smelter?
Grundfolkene missede at dække grundformen ordentligt, så der er blæst lidt sne ind mellem presseningen og frigoliten.
Så hvordan får vi sneen væk? Kan det fungere at hælde lidt salt ud og feje sneen væk? Det gælder vel om, at armeringen ikke har salt på sig, når der støbes.
Alternativet er måske at bygge et lille telt af frigolit og presenninger og varme det op, så sneen smelter?
Støbningen gik godt.
Vi lagde flamingo + presenning ovenpå armeringen og satte to varmeblæsere for at låse varm luft i mellemrum. Vi tætnede ordentligt med overskydende isolering og lidt skum. Det var 10 grader der om morgenen. Så fjernede vi det, da betonbilen kom. Støbetyperne sagde, at det var godt forberedt.
Så alt gik meget glat, og nu har vi et fint garagefundament.
Tak Matti_75 for hurtigt svar, da vi ledte efter en løsning!
Vi lagde flamingo + presenning ovenpå armeringen og satte to varmeblæsere for at låse varm luft i mellemrum. Vi tætnede ordentligt med overskydende isolering og lidt skum. Det var 10 grader der om morgenen. Så fjernede vi det, da betonbilen kom. Støbetyperne sagde, at det var godt forberedt.
Så alt gik meget glat, og nu har vi et fint garagefundament.
Tak Matti_75 for hurtigt svar, da vi ledte efter en løsning!
Senest redigeret:
Har et spørgsmål i emnet, så jeg vækker liv i en gammel tråd:
Pladen er klar, og vi venter bare på vejr til at støbe i Kalmar-området. Desværre fik vi lidt sne for et stykke tid siden, og siden da har det været omkring 0, så sneen smelter ikke rigtig. Det handler om et par cm sne. Men der kommer lidt nyt sneblandet i weekenden, det kan dog lige så godt bare blive regn.
Hvordan får jeg sneen væk fra pladen? Det meste ligger ude i kantbjælken. Overvejer at lægge presenning ud og stille en varmeblæser under.
Problemet er, at pladen er 270m2 og ca. 95m i omkreds, så jeg må tage det i omgange.
Har hyret en erfaren Støber til armering+støbe, men sneen skal jo væk..
Pladen er klar, og vi venter bare på vejr til at støbe i Kalmar-området. Desværre fik vi lidt sne for et stykke tid siden, og siden da har det været omkring 0, så sneen smelter ikke rigtig. Det handler om et par cm sne. Men der kommer lidt nyt sneblandet i weekenden, det kan dog lige så godt bare blive regn.
Hvordan får jeg sneen væk fra pladen? Det meste ligger ude i kantbjælken. Overvejer at lægge presenning ud og stille en varmeblæser under.
Problemet er, at pladen er 270m2 og ca. 95m i omkreds, så jeg må tage det i omgange.
Har hyret en erfaren Støber til armering+støbe, men sneen skal jo væk..
Presenning og varmeblæser som du er inde på. Et tip er at leje en større kompressor og blæse det meste væk først.M mackan_kal sagde:Har en fråga i ämnet så väcker liv i en gammal tråd:
Pladen er klar, og vi venter bare på vejr at støbe i Kalmar-området. Desværre fik vi lidt sne for lidt tid siden, og siden da har det været omkring 0 grader, så sneen smelter ikke rigtig. Det drejer sig om et par cm sne. Men der kommer lidt nyt sneblandet i weekenden, kan dog lige så godt bare blive regn.
Hvordan får jeg fjernet sneen fra pladen? Det meste ligger ude i kantbjælken. Overvejer at lægge presenning ud og stille en varmeblæser nedenunder.
Har hyret en erfaren Støber til armering+støbning, men sneen skal jo væk..
Så hvis der ligger lidt sne, smelter det hurtigt, når betonen kommer i. Men nogle cm på hele overfladen er jo lidt meget..
Hvis sneen ikke er blevet kompakt endnu, fungerer en løvblæser fremragende. Den bruges på byggepladser her i Norrbotten, da man ofte må starte arbejdsdagen med at fjerne sne...
Er det derimod helt kompakt og iset, så er det nok kun varme, der hjælper, og en så stor plade som i dit tilfælde må du dele op arbejdet på nogle dage og områder.
Er det derimod helt kompakt og iset, så er det nok kun varme, der hjælper, og en så stor plade som i dit tilfælde må du dele op arbejdet på nogle dage og områder.
Klik her for at svare