Moderator
· Stockholm
· 57 710 indlæg
Jeg bliver lidt nysgerrig over det der med beton og kulde.
For et stykke tid siden støbte jeg en lille plade derhjemme. Så instruktioner som frarådede at støbe, medmindre det var varmere end +5 grader. Og det måtte absolut ikke fryse.
Jeg som mange andre sidder dagligt fast i bilkøer fra Kista mod E18, ved siden af vejen som kaldes kymlingelänken bygger man den nye strækning af E18, interessant at kigge på mens man sidder i kø.
I mandags rev de en forskalling ned lige da jeg passerede, de havde støbt et antal brostolper. Så vidt jeg forstår, skete støbningen før weekenden, da og i løbet af weekenden var det -15 - -18 grader her i området.
Hvordan kan det være, at byggefirmaerne kan støbe i disse temperaturer?
For et stykke tid siden støbte jeg en lille plade derhjemme. Så instruktioner som frarådede at støbe, medmindre det var varmere end +5 grader. Og det måtte absolut ikke fryse.
Jeg som mange andre sidder dagligt fast i bilkøer fra Kista mod E18, ved siden af vejen som kaldes kymlingelänken bygger man den nye strækning af E18, interessant at kigge på mens man sidder i kø.
I mandags rev de en forskalling ned lige da jeg passerede, de havde støbt et antal brostolper. Så vidt jeg forstår, skete støbningen før weekenden, da og i løbet af weekenden var det -15 - -18 grader her i området.
Hvordan kan det være, at byggefirmaerne kan støbe i disse temperaturer?
Hahaha, det er fordi de er så dumme at de ikke sørger for at tage indendørsstøbninger om vinteren.
Nej, alvorligt talt - det er ingen problemer for betonen at man støber når det er 35 minusgrader - tryllenummeret er at man blander betonen med varmt vand! Så enkelt er det, så at en menneske ikke kan holde ud at arbejde ude i den kulde, er en anden sag.
Støber man en plade i den kulde eller allerede ved 10 minus, så skal man efter at man har lagt ud og glattet overfladen, dække betonen med presenninger og føre varme ind fra et Koko-værk, ovenpå presenningen lægger man så liggeunderlag - lige præcis, liggeunderlag, model kæmperulle på 2 x 50 m. Har bare hærdningsprocessen startet i betonen, kan det være 30 minus ude - egenvarmen i betonen gør at betonen hærder alligevel.
Støber man en væg i ekstrem kulde, så forsvinder varmen ikke lige så let - formen isolerer og varmen stiger jo som bekendt opad - dæk over oversiden og brug et Koko-værk.
Som nybegynder er det uforsvarligt at støbe hvis det er koldere end 5 minus - for hver grad koldere end 0 grader, så mindskes marginalerne for at lykkes med støbningen, hvilket stiller meget høje krav til betonnøren at man ved og virkelig kan sit job når det er 10 minus eller koldere. En storstøbning med forskalling, armering, beton og betonpumpe koster flere 100.000 kr, så en sådan støbning må absolut ikke mislykkes, for da er det nogen som skal stå til ansvar = en umulig opgave.
At pumpe beton i kulde kræver, at man virkelig kan sit job, på grund af fryser betonen i masten eller i slangerne, ved venteposition på betonlevering - da er det totalkatastrofe = mange 100.000 kr i udgifter og erstatningskrav fra kunden. Man skal have styr på alt - manisk styr på alt, ellers bliver konsekvenserne totalkatastrofe i pengepungen - scenariet er det samme den anden vej en høj sommerdag.
Jeg har sat grænsen for at pumpe beton til 20 minusgrader på grund af at metallet i pumpestemplerne kan sprække af belastningen i den kulde, metallet bliver skørt. Nye pumpestempler = 150.000 kr + moms. Desuden fungerer hydraulikken ikke særlig godt når det er så koldt - det gør ondt i hjertet at høre hvor dårligt det lyder i hydraulikpumpen.
Det eneste vigtige er at støbeformen er ren fra sne og is. Foruden at betonfabrikkerne blander betonen med varmt vand, så tilsætter de også en vis procent ekstra cement, for at øge K-værdien og egenvarmen i betonen.
I 70'erne blandede de ikke beton med varmt vand om vinteren - så kom et lyshoved med en rigtig genistreg - de blandede salt i, i stedet for at saltet skulle binde væsken og starte hærdningsprocessen.
Det lyshoved i 70'erne har gjort at hele Stockholm er ved at falde sammen på grund af armeringsjernet er rustet op!!! Man bliver bekymret når man ser hvor mange udskårne altaner der har haft rustne armeringsjern de sidste 15 år - og alle parkeringshuse....Det kan blive adskillige etager i frit fald...
Et tip til alle hobbyhåndværkere som om sommeren vil have lang åbningstid på betonblandingen - bland EN spiseskefuld strøsukker i tromlen = 3 timer forsinkelse på hærdningsprocessen og det skader ikke betonen overhovedet. Det er ingen bluff - det fungerer fordi retardermidlet som betonfabrikkerne bruger er intet andet end en sukkeropløsning og flydemidlet de bruger for at ændre konsistensen er intet andet end granolje - det er ikke mere kompliceret end det.
Nej, alvorligt talt - det er ingen problemer for betonen at man støber når det er 35 minusgrader - tryllenummeret er at man blander betonen med varmt vand! Så enkelt er det, så at en menneske ikke kan holde ud at arbejde ude i den kulde, er en anden sag.
Støber man en plade i den kulde eller allerede ved 10 minus, så skal man efter at man har lagt ud og glattet overfladen, dække betonen med presenninger og føre varme ind fra et Koko-værk, ovenpå presenningen lægger man så liggeunderlag - lige præcis, liggeunderlag, model kæmperulle på 2 x 50 m. Har bare hærdningsprocessen startet i betonen, kan det være 30 minus ude - egenvarmen i betonen gør at betonen hærder alligevel.
Støber man en væg i ekstrem kulde, så forsvinder varmen ikke lige så let - formen isolerer og varmen stiger jo som bekendt opad - dæk over oversiden og brug et Koko-værk.
Som nybegynder er det uforsvarligt at støbe hvis det er koldere end 5 minus - for hver grad koldere end 0 grader, så mindskes marginalerne for at lykkes med støbningen, hvilket stiller meget høje krav til betonnøren at man ved og virkelig kan sit job når det er 10 minus eller koldere. En storstøbning med forskalling, armering, beton og betonpumpe koster flere 100.000 kr, så en sådan støbning må absolut ikke mislykkes, for da er det nogen som skal stå til ansvar = en umulig opgave.
At pumpe beton i kulde kræver, at man virkelig kan sit job, på grund af fryser betonen i masten eller i slangerne, ved venteposition på betonlevering - da er det totalkatastrofe = mange 100.000 kr i udgifter og erstatningskrav fra kunden. Man skal have styr på alt - manisk styr på alt, ellers bliver konsekvenserne totalkatastrofe i pengepungen - scenariet er det samme den anden vej en høj sommerdag.
Jeg har sat grænsen for at pumpe beton til 20 minusgrader på grund af at metallet i pumpestemplerne kan sprække af belastningen i den kulde, metallet bliver skørt. Nye pumpestempler = 150.000 kr + moms. Desuden fungerer hydraulikken ikke særlig godt når det er så koldt - det gør ondt i hjertet at høre hvor dårligt det lyder i hydraulikpumpen.
Det eneste vigtige er at støbeformen er ren fra sne og is. Foruden at betonfabrikkerne blander betonen med varmt vand, så tilsætter de også en vis procent ekstra cement, for at øge K-værdien og egenvarmen i betonen.
I 70'erne blandede de ikke beton med varmt vand om vinteren - så kom et lyshoved med en rigtig genistreg - de blandede salt i, i stedet for at saltet skulle binde væsken og starte hærdningsprocessen.
Det lyshoved i 70'erne har gjort at hele Stockholm er ved at falde sammen på grund af armeringsjernet er rustet op!!! Man bliver bekymret når man ser hvor mange udskårne altaner der har haft rustne armeringsjern de sidste 15 år - og alle parkeringshuse....Det kan blive adskillige etager i frit fald...
Et tip til alle hobbyhåndværkere som om sommeren vil have lang åbningstid på betonblandingen - bland EN spiseskefuld strøsukker i tromlen = 3 timer forsinkelse på hærdningsprocessen og det skader ikke betonen overhovedet. Det er ingen bluff - det fungerer fordi retardermidlet som betonfabrikkerne bruger er intet andet end en sukkeropløsning og flydemidlet de bruger for at ændre konsistensen er intet andet end granolje - det er ikke mere kompliceret end det.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 indlæg
Nah, det skyldes i de fleste tilfælde karbonatisering, kuldioxid i luften, som på sigt sænker pH-værdien i betonen, og armeringen begynder at ruste/udvide sig.Tyresö sagde:I 70'erne blandede de ikke beton med varmt vand om vinteren - så kom et lys hoved med et rigtigt genialt indfald - de blandede salt i stedet, så saltet ville binde væsken og starte hærdningsprocessen.
Det lyse hoved i 70'erne har gjort, at hele Stockholm er ved at falde sammen, fordi armeringsjernene er rustet op!!! Man bliver paranoid, når man ser, hvor mange udhuggede altaner, der har haft op-rustede armeringsjern de seneste 15 år - og alle parkeringshuse.... Det kan blive et antal etager i frit fald...
.
Angående Stockholm er det nok det største problem vejsalt.
Angående kolde støbninger ved jeg, at der bliver snydt ret meget med afstivning for insitu-støbte vægge, jeg har selv set 200 mm tykke vægge, der skal afstives dagen efter støbningen, så de ikke falder sammen.. (Peab...)
Stringfellow Hawke sagde:Angående Stockholm så er nok det største problem vejsalt.
QUOTE]
Mener du, at vejsaltet har gjort, at altanarmaturer er rustne på 8. sal på en indre gård?
Jeg har hørt, at det var Betongindustri, der tog procesvand direkte fra saltvandssøen, direkte ind i fabrikken.
Men du har jo en pointe, at vejsaltet har forårsaget betydelig skade på mange betonkonstruktioner.
Hahaha, er jeg overrasket over, at Peab rev en vægform for tidligt..... Det er næsten, som om man knapt når at pumpe betonen i deres forme, før formen skal rives. Ellers har jeg kun godt at sige om Peab. Altid meget venlige betonarbejdere, der er rigtig fagkyndige - men de kan ikke gøre imod, hvad byggepladslederen beslutter - selvom de er udmærket klar over, hvad der sker, når de river formen for tidligt. De adlyder bare ordrer.
Den beslutning har bestemt ikke en Peab-betonarbejder taget - de er fagfolk.
NCC-betonarbejderne er også af samme kaliber - rigtig dygtige og venlige.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 indlæg
Øresundsbron er støbt med brakvand. Den er repareret for flere penge, end den oprindeligt kostede.
Salt i vandet i betonen + for grov og for sjældent armering skulle være skurkene.
Protte
Salt i vandet i betonen + for grov og for sjældent armering skulle være skurkene.
Protte
Medlem
· Stockholm
· 1 397 indlæg
Nej, der skyder jeg skylden på karbonatisering...
Eftersom jeg arbejder som produktionschef/pladschef, så må jeg vel forsvare mine kollegaer lidt...Hahaha, er jeg overrasket over, at Peab rev en vægform for tidligt.....Det er vel næppe, man når at pumpe betonen i deres forme, før formen skal rives. Ellers har jeg kun meget godt at sige om Peab. Altid meget venlige betonarbejdere, der er rigtig dygtige i deres fag - men de kan ikke gå imod, hvad byggepladslederen beslutter - selvom de er udmærket klar over, hvad der sker, når de river formen for tidligt. De adlyder bare ordrer.
Den beslutning har en Peab-betonarbejder bestemt ikke taget - de er fagfolk.
Ncc-betonarbejderne er også af samme kaliber - virkelig dygtige og venlige.
I modsætning til vores øvrige dygtige fagarbejdere, så har vi jo hele billedet, f.eks. vigtige delperioder og andre entrepriser... De fleste betonarbejdere lever i deres verden med deres bekymringer (læs: akkord)...
Så er det desværre sådan, at sluttiden ofte er fastlagt længe, før man sætter sig for at lave sin første tidsplan, man må ligesom starte med, hvornår det skal være færdigt, og regne baglæns, så det kan blive sådan her tosset... Nogle gange er der ikke tid til dårligt vejr...
Stringfellow Hawke sagde:
Jeg kan trøste dig: I alle de år jeg har pumpet beton, har kun én byggeplads holdt tidsplanen - ÉN ENKELT BYGGEPLADS!! Det var Sollentuna Centrum, og der har jeg pumpet al beton.
Men som tidsplanerne er på byggepladserne.....Det er helt vanvittigt, når arbejdslederen spørger mig klokken 06.00, hvornår jeg kan være væk fra byggepladsen på grund af byggeleverancer - og så er støbestarten bestilt til klokken 07.00. Jeg står altså i vejen med betonpumpen, inden jeg overhovedet har startet den.
Så var det helt anderledes, da jeg var i København med pumpen - der kom arbejdslederen ud med en kasse stærkøl (Sort Guld) og stillede den ved siden af pumpen og sagde: "Du er sku pumpemesteren, så du har fri tilgang til øl"!
Ingen stress og alle drak deres øl, mens de arbejdede.
Til sagen hører, at det var et Skanska-byggeri.......
Moderator
· Stockholm
· 57 710 indlæg
Takker for informationen.
Apropos støbning. Jeg var i Indien og arbejdede et stykke tid. I Delhi blev der bygget overalt, jeg gik forbi en byggeplads, hvor man var i gang med at opføre et antal 22-etagers huse, de var nok ca. 2000 kvm i planen. Der stod allerede 12-13 stykkker færdige, og de var i gang med et dusin yderligere. Da jeg gik forbi, blev en støbeform til gulvet på 4. etage fjernet, der var knytnævestore luftbobler i betonen overalt.
Apropos støbning. Jeg var i Indien og arbejdede et stykke tid. I Delhi blev der bygget overalt, jeg gik forbi en byggeplads, hvor man var i gang med at opføre et antal 22-etagers huse, de var nok ca. 2000 kvm i planen. Der stod allerede 12-13 stykkker færdige, og de var i gang med et dusin yderligere. Da jeg gik forbi, blev en støbeform til gulvet på 4. etage fjernet, der var knytnævestore luftbobler i betonen overalt.
Så har de støbt med en konsistens, der hedder "S2" (sætmål 50 - 90), og de har ikke brugt en vibrator. Problemet er da, at betonen ikke griber fat i armeringsnettene på den rette måde = dårligere vridstyrke. Så er det også sådan, at de aldrig har skiftende minus- og plusgrader i deres klima, og derfor stilles der ikke engang i nærheden af lige så høje krav til beton og armering.hempularen sagde:Takker for informationen.
Apropos støbning. Jeg var i Indien og arbejdede et stykke tid. I Delhi blev der bygget overalt, jeg gik forbi en byggeplads, hvor de var i gang med at smække et antal 22-etagers huse op, de var nok ca. 2000 kvm i planet. Der stod allerede 12-13 stykkker færdige, og de var i gang med yderligere en håndfuld. Da jeg gik forbi, blev en støbeform til gulvet på 4. etage revet, der var knytnævestore luftbobler i betonen overalt.
En sådan støbning ville aldrig klare vores klima, og den ville dermed ikke blive godkendt. Skal man støbe uden vibrator, og for at få støbningen godkendt til vores klima, så skal man mindst have en konsistens, der hedder "S5" (sætmål 220 - 280).
Senest redigeret:
Hvis du dækker med plast og 10 cm isolering, kan du klare mange minusgrader.
Jeg støbte selv for et antal år siden en 10 cm tyk plade, dækkede med plast, 10 cm isolering og en presenning. Om dagen var det 0 grader, men den efterfølgende nat var det -8 grader, da tjekkede jeg temperaturen under isoleringen, der var det +25. Dette var i oktober, så de leverede ikke vinterbeton.
Jeg støbte selv for et antal år siden en 10 cm tyk plade, dækkede med plast, 10 cm isolering og en presenning. Om dagen var det 0 grader, men den efterfølgende nat var det -8 grader, da tjekkede jeg temperaturen under isoleringen, der var det +25. Dette var i oktober, så de leverede ikke vinterbeton.
Det er forskel, som i dit tilfælde, når hærdningsprocessen er kommet i gang - så kan det blive 20 minus, og pladen klarer sig alligevel - hærdningsprocessen skaber egen varme.Eld sagde:Hvis du dækker med plast og 10 cm isolering, så klarer du mange minusgrader.
Jeg støbte selv for et antal år siden en 10 cm tyk plade, dækkede med plast, 10 cm isolering og en presenning. Om dagen var det 0 grader, men den efterfølgende nat var det -8 grader, da tjekkede jeg temperaturen under isoleringen, og der var det +25. Dette var i oktober, så de leverede ikke vinterbeton.
Problemet er, når betonen er nyudlagt, og hærdningsprocessen ikke er kommet i gang - så er det grænsetilfælde, at betonen fryser til is, med kun beskyttelse af en presenning ved minus 8. Alt afhænger selvfølgelig af, hvor varm betonen er, når den leveres - har den 35 grader - skal specialbestilles ved bare minus 8 - men så klarer betonen sig med kun en presenning.
Det er det, der er forskellen. Så snart hærdningsprocessen er startet, så er det supergodt for betonen at have 5 - 10 minusgrader med kun beskyttelse af plast.
Den absolut værst snabbrindende beton jeg har pumpet, var da jeg skulle agere forsøgskanin og blev indlånt til Maxit for at prøv at pumpe noget rævegift de havde blandet sammen. Betonen var pumpbar og rigtig fin og homogen i sammensætningen.
Efter 5 minutter var betonen så hård, at man kunne gå på overfladen uden at efterlade skoaftryk - det var ved at koste mig en indstøbt betonpumpe - da var min puls oppe på mindst 300 slag/minut, pokkers hvad stresset jeg blev. Det løste sig på 40 minutter med en borehammer og en kæmpe højtryksrenser.
Maxit havde ikke advaret mig, så det kom som en overraskelse for mig. Ganske mærkeligt egentlig - når man bliver så stresset, så vælter sveden virkelig ud af kroppen, af sig selv.
Selvom det var en ubehagelig oplevelse, så kan jeg ikke lade være med at være imponeret over betonen de havde blandet sammen.
Efter 5 minutter var betonen så hård, at man kunne gå på overfladen uden at efterlade skoaftryk - det var ved at koste mig en indstøbt betonpumpe - da var min puls oppe på mindst 300 slag/minut, pokkers hvad stresset jeg blev. Det løste sig på 40 minutter med en borehammer og en kæmpe højtryksrenser.
Maxit havde ikke advaret mig, så det kom som en overraskelse for mig. Ganske mærkeligt egentlig - når man bliver så stresset, så vælter sveden virkelig ud af kroppen, af sig selv.
Selvom det var en ubehagelig oplevelse, så kan jeg ikke lade være med at være imponeret over betonen de havde blandet sammen.
Fantastisk hvad man kan lære ved at læse forskellige indslag.Tyresö sagde:Et tip til alle hjemmefixere, der om sommeren vil have lang åbningstid på betonblandingen - bland EN spiseskefuld strøsukker i tromlen = 3 timers forsinkelse på hærdningsprocessen, og det skader ikke betonen overhovedet.
Det er ikke bluff - det fungerer, fordi det bremsende middel, som betonfabrikkerne bruger, ikke er andet end en sukkeropløsning, og flydemidlet, de bruger til at ændre konsistensen, er intet andet end nåletræsolie - det er ikke mere kompliceret end det.
En spiseskefuld pr. 1, 2 eller 3 sække?
Undrer
/PC
En spiseskefuld/100 L færdigblandet beton skal det være. Hælder du i 1 L strøsukker, så vil du komme til at vente mindst 2 - 3 døgn, før betonen hærder - uanset om betonen står i kogende solskin.PCLarsson sagde:
Sukkeret får endnu bedre effekt jo løsere konsistens det er på betonen - hav ikke for løs konsistens når du tilsætter sukkeret, for da risikerer betonen at separere - hæld i stedet sukkeret (VIGTIGT) i en tidlig fase når du blander betonen, så har du bedre styr på konsistensen.
Skulle betonen separere, bland da en tyk slurring (standardcement/vand) i en anden rulle (spand) og bland så slurringen ned i den separerede beton - så har du "reddet læsset". Slurringen øger K-værdien og sørger for at blandingen bindes sammen og bliver homogen - tilsæt også en skovl sand som binder væsken endnu mere.