Sjovt at følge med i, hvordan pladen bliver til trin for trin
Tror det kan være godt at pille alt løst væk rundt om hullerne og "spartle" med fin cement/brun for at fjerne hullerne,
Er det overfladen, der blev så hul mod formplywooden?
Hvis du har en færdig form med mål, så ville jeg støbe en ny plade
Olie formen, fug alle hjørnerne for at få bløde kanter
Under støbning kan man vibrere betonen ved at slå med en hammer på siden, så det bobler i blandingen

S SvedisM sagde:
Sjovt at følge, hvordan pladen bliver trin for trin. Jeg tror, det kan være godt at pille alt løst omkring hullerne væk og "spartle" med fin cement/brun for at få hullerne væk. Er det overfladen, der blev så porøs mod formfiner? Hvis du har en færdig form med mål, ville jeg støbe en ny plade. Olier formen, fugt alle hjørnerne for at få bløde kanter. Under støbningen kan man vibrere betonen ved at slå med hammer på siden, så det bobler i puddingen
Tak for svar og tips! Ja, præcis, det var overfladen mod formfiner, der blev porøs. Jeg lavede en hjemmelavet vibrator med min borehammer med en regel på. Jeg syntes, jeg fik god vibration og mange luftbobler, der poppede op. Overvejede, om jeg havde lavet betonen for tør eller om jeg vibrerede for kort tid. Da jeg nu har opdaget flere revner ved vasken og kogepladen, vil jeg støbe den om i dag. Jeg vil også bruge en 2m armeringsstang på for- og bagkant for at styrke den mere.

• Synes
FinnekumlaDrömmen og 1 anden
  • Laddar…
Jeg tror du får bedre effekt på vibrationen ved at banke slagboren mod siderne på formen.

• Synes
billyby
  • Laddar…
En slibemaskine vibrerer bedre.

Angående pigment, så for en skive som jeg ikke er tilfreds med og bare skal udfylde, ville jeg prøve noget sjovt og nogle sjove farver. Bliver det godt, så bliver det godt, ellers har man en side til at teste på, og til sidst har man enten en overflade på et plantebord eller tage frem hammeren og have det lidt sjovt.

For en hel skive betongpigment.

Tror du skal lade det hærde lidt længere, inden du begynder at dreje pladen med tynde kanter. Måske undgå helt at løfte pladen uden ekstra forstærkninger.

• Synes
EddieHansson
  • Laddar…
B larry78 sagde:
Tror du skal lade det hærde lidt længere, før du begynder at dreje pladen med tynde kanter. Måske helt undgå at løfte pladen uden ekstra forstærkninger.
Tak for svar! Hvordan mener du, jeg skal gøre rent praktisk for at få op pladen? Lige nu har jeg støbt pladen foran mine køkkenstommar og tænker at stille den på højkant og derefter løfte den op. Hvilke ekstra forstærkninger kan jeg bruge og hvordan? Denne gang venter jeg 10 dage i stedet for 5 som jeg gjorde sidst for længere hærdning. Det jeg tror, jeg gjorde forkert, var at jeg var lidt hårdhændet, da jeg skulle tage støberammen ud til vask og kogeplade. Jeg burde have været meget mere forsigtig og ikke forsøgt at binde dem løs.

Denne gang gik det bedre med støbningen. Jeg var roligere og mere metodisk. Jeg brugte også den højeste tilladte andel vand, hvilket gjorde det lettere at fjerne luftbobler og gøre pladen jævn. Brugte også 2 lige armeringsjern for at styrke for- og bagkanten, som I kan se på billedet. Jeg brugte samme vibreringsmetode med hammerbor og regel, hvilket gav et godt resultat. Jeg løftede og slap formen lidt også, hvilket jeg tror gav en god effekt, da det boblede kraftigt.

Betonplade under hærdning med armeringsjern, brug af ramme og vibreringsmetode til luftfjernelse. Klargjort med gul tape.

• Synes
SvedisM
  • Laddar…
Heij83
Håber det bliver godt (y)
Jeg lykkedes ikke med støbning selv, da der blev for mange bobler, så jeg gav op og brugte mikrosement i stedet. Fordelen er, at du laver alt på stedet, og du kan få næsten så lang en plade, som du vil, uden at skulle sammenslutte.
Lavede også stænkskærm på væggen bagved og kanten ud mod stuen, så alt ser ud som om det sidder sammen i ét stykke.

• Køkkenbord i microcement med stænkbeskyttelse mod væggen og en kant, der strækker sig ud mod stuen, set fra oven i solbelyst rum.
  • Køkkenbordplade og stænkbeskytter i microcement, integreret vask og opbevaringsskabe. En moderne og stilren løsning uden synlige samlinger.
  • Synes
Hank_Ö og 1 anden
  • Laddar…
Heij83 Heij83 sagde:
Håber det bliver godt (y)
Jeg lykkedes ikke med støbning selv da der blev for mange bobler så jeg gav op og brugte microcement i stedet. Fordelen er så, at du gør alt på stedet og du kan få principielt så lang plade som helst uden at skulle sammensætte.
Lavede også stænkskærm på væggen bagved og kanten ud mod stuen så alt ser ud til at sidde sammen i ét stykke.
Flot! Jeg havde overvejelser om microcement mest for at slippe for samlingen, som du skriver, men var lidt for terazzo-sulten og kørte grovbeton. Lærte mig i øvrigt en lektie denne gang og tapede alle skruer.

• Synes
Heij83
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.