Hej
Nu har jeg støbt til en lille hyggelig haveport, der skal holde de lovløse (mine små drenge) på den rigtige side. Porten og stolperne var færdigmalede og klar, begyndte at skrue stolperne fast i hver sin bøjlesko. Og hvad sker der, jo stolpefan begynder at give efter... Med andre ord, det er for svagt til den tunge port....
Så nu overvejer jeg at fjerne det eksisterende, lave nye stolper, som jeg stikker NED i cementen ca. 50 cm, fæstner en tværlægte i hver solpe, der er nedgravet, fylder hullerne med cement IGEN og beder en stille bøn...
Hvad tror I, vil det holde??
Eller findes der BEDRE varianter at gøre?
Nu har jeg støbt til en lille hyggelig haveport, der skal holde de lovløse (mine små drenge) på den rigtige side. Porten og stolperne var færdigmalede og klar, begyndte at skrue stolperne fast i hver sin bøjlesko. Og hvad sker der, jo stolpefan begynder at give efter... Med andre ord, det er for svagt til den tunge port....
Så nu overvejer jeg at fjerne det eksisterende, lave nye stolper, som jeg stikker NED i cementen ca. 50 cm, fæstner en tværlægte i hver solpe, der er nedgravet, fylder hullerne med cement IGEN og beder en stille bøn...
Hvad tror I, vil det holde??
Eller findes der BEDRE varianter at gøre?
Nedstøbt træ vil desværre rådne.
Var det bjælkeskoen, der bøjede sig, eller var det træet?
Var det træet, ville jeg sætte en plint til sig en meter fra den første og så lave en trekant med stolpen som den lodrette side.
Var det bjælkeskoen, der bøjede sig, eller var det træet?
Var det træet, ville jeg sætte en plint til sig en meter fra den første og så lave en trekant med stolpen som den lodrette side.
Jeg er helt enig i, at nedstøbt træ er et "no-no". Hvis det var det bærende beslag, der bøjede sig, så konstruer dine egne, kraftigere beslag og støb en egen sokkel. Sørg for, at du ikke fastgør stolpen med en fransk træskrue, men med gennemgående rustfri skrue+møtrik.mats_o sagde:
Så burde du måske overveje, om porten er rigtigt konstrueret, det lyder som en meget tung port? Unødvendigt tung måske?
//daniel
Jeg anvendte en bjælkesko af model L.
Men jeg prøver at bruge eksisterende stolper og typ fladjern på hver side af stolpen, med gennemgående bolt (som I sagde, jeg lytter nogle gange).
Jeg overvejer lidt at støbe en "rende" mellem stolperne som jeg lægger armeringsjern i, for at stabilisere det yderligere.
hvad tror I om det?
Men jeg prøver at bruge eksisterende stolper og typ fladjern på hver side af stolpen, med gennemgående bolt (som I sagde, jeg lytter nogle gange).
Jeg overvejer lidt at støbe en "rende" mellem stolperne som jeg lægger armeringsjern i, for at stabilisere det yderligere.
hvad tror I om det?
Stolpen er en limtræstolpe 90x90, fin fn kvalitet!
Sandsynligvis er det bjælkeskoen og selve fastgørelsen, der ikke holder.
Nu prøver jeg med nye jern og rende.
Virker det ikke, så så jeg flotte granitstolper til lidt mindre end 2500 kr per styk.
Og hvis jeg skal holde på lidt længere, så er jeg snart oppe på det beløb...
Sandsynligvis er det bjælkeskoen og selve fastgørelsen, der ikke holder.
Nu prøver jeg med nye jern og rende.
Virker det ikke, så så jeg flotte granitstolper til lidt mindre end 2500 kr per styk.
Og hvis jeg skal holde på lidt længere, så er jeg snart oppe på det beløb...
Klik her for at svare