Jeg er totalt træt af hængende porte og tænkte at gøre det ordentligt én gang for alle.
Jeg skal bygge mig en bilport med ca. mål (H x B) 1500 x 3500mm.
Tanken er at bygge porten i trykimprægneret med skråstøtte efter alle kunstens regler. Men den bliver tung og frit hængende, uden forreste hjul.
Porten vil blive åbnet/lukket en enkelt gang om ugen, måske bliver der senere en portmotor på den.
Måske bygger jeg en ramme af stål, men det er dyrt, plus at jeg i øjeblikket ikke har adgang til en svejser eller et plant område at bygge på. Uanset hvad tænkte jeg at beklæde med trykimprægneret.
Men spørgsmålet her handler først og fremmest om stolpen.
Jeg har en HEA 100 bjælke i overskud, tanken er at støbe den ned ca. 1000mm, så den stikker op ca. 1500mm (total længde 2500mm).
Spørgsmålet er som følger, hvor stort hul skal jeg grave? Jeg tænkte at støbe direkte ned i jorden, og i mit eget hoved har jeg tænkt mig størrelsen som et olietønde, altså ca. 700mm i diameter og ca. 1000mm dybt.
Sagen er, at jeg har tænkt mig at grave i hånden, selvfølgelig ikke alt på en aften, jorden her består af 90% let sand.
Skal jeg måske lave støbningen i en anden form end cylinder? L-formet?
Med den vægt og længde, så har du nok brug for lidt mere som modvægt, det bliver flere ton i træk på det øverste hængsel, måske en støtter på bagsiden fra toppen af stolpen, som går ca. 3 - 4 meter væk med en kraftig forankring i jorden. Det med at bygge i træ, bliver nok lidt svært, porten vil synke i sig selv, når træet giver sig.
Desværre kan jeg ikke stadge op stolpen med en skråstiver, da det er en hjørnestolpe, eller jonden kan jeg jo så, men da giver kun stævnen effekt, når lågen er åben.
Har jag lagt tråden i fel forumdel? Någon som kanske jobbar med detta borde kunna ge en fingervisning?
Sikkert det rigtige forumdel, men antallet af mennesker, der arbejder med at montere større porte, er nok lille her ...
(Desuden er det garanteret en kæde. Nogen beregner, hvordan fundamentet skal støbes, nogen tegner formen, nogen bygger formen, nogen fylder den med beton, nogen monterer porten ...)
Men, jeg kan jo bidrage med mine tanker om projektet, selvom jeg hverken monterer porte eller er specielt uddannet i at beregne sådanne ting ...
1: Der er jo to måder at modvirke vægten på, ved at grave dybere lige ned, eller at gøre "klumpen" L-formet under porten (som du var inde på. Dog skal porten åbnes, så L-formen bør blive mere "vifte med pind". Under alle omstændigheder er nøgleordet her grave. Du kommer til at skulle grave en hel del. Er det muligt? Ligger der kabler/kloak/etc. i vejen?
2: Har du bedt om et tilbud fra en virksomhed, der faktisk monterer rigtige porte, som den på billedet ovenfor? Så du har en prisreference?
3: Hvad har du imod hjulet yderst? Det må da være den nemmeste løsning, hvis man skal have en svingende port, og er usikker på, hvordan man skal dimensionere det hele?
Det er absolut muligt at grave, jeg har ikke travlt nogle trillebøre om ugen, indtil hullet er stort nok
Jeg ved ikke, hvad et firma ville tage for det.
Dog hævdede hegnsbutikken, at stolpen til deres stålport på 2000x3500mm havde brug for et støbehul på ca. 300x1000mm
Hvilket jeg personligt synes virker svagt, på den anden side vejer deres stålport måske ingenting. Hvad ved jeg.
Angående fronthjul så hælder jorden, og det er besværligt om vinteren.
Planen ser ud som sådan, at jeg graver et kæmpe hul og støber en sokkel med formen som en omvendt svamp. Rent simpelt graver jeg et hul, der er ca. 1000mm x 1000mm og støber bunden først, så resten op med 400mm støberør, så genfyldning af masserne rundt omkring.
Det betyder, at jeg skal grave ud 1 kubik, hvilket oversættes til to trillebøre á 20 gange.
Måske et mindre projekt at leje en jordbor og bore rigtig dybt og derefter bruge jorden som støbeform? Stor fordel at jorden rundt om hullet da er uberørt og allerede er pakket. Færre masser at håndtere frem og tilbage.
Sådan løste vi samme problem for et par år siden.
absolut ikke mål i proportioner
Porten som var oppe, var 5,5 m bred og 2,5 m høj, alligevel lykkedes det en personbil at undgå denne plankeforsynede port...
Kan huske at betonpladen var ca. 10 cm tyk og lå 30-40 cm under jorden, da vi kørte ind og ud med tunge maskiner (ikke nødvendigt hvis du skal køre ind og ud med en almindelig personbil).
I mangel af svejsning kan man altid bolte ting sammen
Sort er stål i rammen
Rød er for at illustrere armeringen i betonen
Grå beton