Medlem
· stockholm
· 10 indlæg
Hej,
Jeg har støbt til flagstang. Jeg lavede et hul på 55cmx55cmx65cm. Jeg brugte ekspanderbeton og det gik med 12-sække, altså 300kg.
Nu ser jeg, at man egentlig skal grave 100-120cm dybt og have et hul på 40cmx40cm.
Spørgsmålet er, om I tror, at min sokkel vil fungere? Flagstangen er 12m og i glasfiber, vejer 38kg inkl. fod.
//Calle
Jeg har støbt til flagstang. Jeg lavede et hul på 55cmx55cmx65cm. Jeg brugte ekspanderbeton og det gik med 12-sække, altså 300kg.
Nu ser jeg, at man egentlig skal grave 100-120cm dybt og have et hul på 40cmx40cm.
Spørgsmålet er, om I tror, at min sokkel vil fungere? Flagstangen er 12m og i glasfiber, vejer 38kg inkl. fod.
//Calle
Det er jo helt klart bedre at have et dybt hul, men det burde fungere med det, du har gjort, også. Afhænger sikkert meget af, hvor stabil jorden er, og hvor meget det blæser. Kan aldrig forestille mig, at den vælter, men begynder det at hælde mere og mere, er det måske tid til at lave en ny "grund". Selv brugte jeg jordbor og borede først direkte ned måske 50 cm og så i 3 forskellige retninger derfra, da det føltes mere stabilt end en lige pæl. Jordboret var dog kun 22,5 cm i diameter, men min flagstang på 12 m stod stabilt trods et blæsende sted.
Du har jo støbt en 300kg-klump! den kommer ikke til at flyve væk. Jeg kom ikke engang en meter ned uden at støde på sprængsten før dette. Har et enkelt støberør med beton, dvs. en brøkdel af hvad du har, cirka 45 liter. Den flagstang har stået lige i over ti år nu.
Begynd at flage og se hvad der sker, jeg tror det fungerer udmærket. Hvis det ikke er i orden, vil der næppe ske noget dramatisk.
Begynd at flage og se hvad der sker, jeg tror det fungerer udmærket. Hvis det ikke er i orden, vil der næppe ske noget dramatisk.
Medlem
· stockholm
· 10 indlæg
Tænkte også sådan, vægten i soklen er jo 80-gange vægten på stangen, et flag har jo ikke så stort vindfang eftersom det hele tiden drejer efter vinden. Må prøve og se, ikke mere end at man støber om hvis det driller.
Tak for svar i hvert fald!
Tak for svar i hvert fald!
Medlem
· stockholm
· 10 indlæg
Tænkte bare meddele, at grunden fungerer fint, flaget i blæsende tilstand uden at det har rørt sig en millimeter. 
Den kommer nok til at blive stående, men som sammenligning kan jeg fortælle om min sejlbåd - 5 ton totalvægt, hvoraf 2,8 i kølen, tyngdepunktet cirka 1,40 under vandlinjen. Masten er omkring 16m over vandet med en slank profil, mere strømlinet end en flagstang.
Ved en vind på 7m/s, lige fra siden uden sejl, krænger båden cirka 15 grader... Så undervurder ikke vindens effekt, især da kraften i en flagstang ligger længst væk fra fæstet.
Ved en vind på 7m/s, lige fra siden uden sejl, krænger båden cirka 15 grader... Så undervurder ikke vindens effekt, især da kraften i en flagstang ligger længst væk fra fæstet.
Hej Calle!C Calle Nordström sagde:
Jag är i samma sits som dig nu, hsr ett hål på cirka 55x55x70cm altså 70cm djupt. Min flaggstång är identisk i mått och vikt med din.
Hur ser din ut efter alla dessa år? Finns här någon annan som haft samma bekymmer?
Ytterligare tio år senare står min flaggstång fortfarande kvar.MathiasS sagde:
Du har ju gjutit en 300kg-klump! den kommer inte flyga iväg. Jag kom inte ens en meter ner utan stötte på sprängsten innan detta. Har ett enkelt gjutrör med betong, dvs en bråkdel av vad du har, cirka 45 liter. Den flaggstången har stått rak i över tio år nu.
Börja flagga och se vad som händer, jag tror det funkar utmärkt. Om det inte är ok lär det knappast ske något dramatiskt.
Klik her for at svare