Jeg har en stenbænk, der står på to gamle stenpiller, hvor toppen er konisk, og hvor jeg ville have brug for at få den glat. Et alternativ er at skære den, men jeg har brug for højden som den er, eller endda lidt højere, så jeg overvejer om det er muligt at støbe beton ovenpå, eller om det ikke vil holde?
Jeg tænkte i så fald bare at bygge en simpel ramme rundt og bore nogle mindre armeringsnet ned i stenen for at have noget at fæstne i.
Er det bare spild af tid, eller kan det fungere, tror I?
Jeg vil være der i weekenden og har tid til at støbe da, men jeg når ikke at få en borehammer derhen for at lave hullerne, så jeg undrer mig over, om det vil holde at støbe en plan overflade direkte på stenen, eller om det ikke vil fæstne ordentligt uden at have boret armeringsjern ned i stenstolpen?
Jeg tænker at lægge en eller to armeringsstænger der, hvor det skråner, og få armering i betonen, men som ikke forankres i stenstolpen grundet manglende bor. Eller er det dømt til at mislykkes?
Set ovenfra den noget spidse/koniske stenstolpe havde jeg tænkt mig at lægge to rækker med armering, som jeg har tegnet med røde streger på billedet nedenfor.
Det kommer ikke til at gå, med kun at støbe mod stenen. Beton fæster ikke mod klippe, ligger bare løst. Det bliver som du siger, at armere, samt bore en masse huller 5,5 mm med måske 5 cm mellem. Og plugge med rustfri skruer i. Naja armeringsjernet under skruehovederne er et must for at betonen skal blive liggende. Ligeledes skal toppen på stolpen primes mindst 2 gange og tørre imellem, godt er det da at blande finsand i primeren, så overfladen bliver ru, så betonen har noget at fæste/bide i.
Det kommer ikke til at gå, med bare at støbe mod stenen. Beton fæster ikke mod klippe, ligger bare løst. Det bliver som du siger at armerer, samt bore en masse huller 5,5 mm med måske 5 cm imellem. Og plugge med rustfrie skruer i. Nå, armeringsjernet under skruehovederne er et must for at betonen skal blive liggende. Ligeledes skal oversiden på stolpen primes mindst 2 gange og tørre imellem, godt er det da at blande finsand i primeren, så overfladen bliver ru, så betonen har noget at fæste/bide i.
Tak for det udførlige svar. Så må det vente til næste gang helt enkelt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.