18,646 læst ·
24 svar
19k læst
24 svar
Støbe sål med 5cm S80 celleplast i bunden?
Findes vel ingen grund til at have isolering under sålen til en krybekælder? Er jo en anden sag med en kantbjælke på en helstøbt plade.
Så bliver selve støbningen for tynd, hvis den form skal bruges. Skal jo op i en 20 cm beton cirka.
Gør om gør rigtigt.
Eventuel isolering skal i så fald ligge på ydersiden for at beskytte mod frost.
Så bliver selve støbningen for tynd, hvis den form skal bruges. Skal jo op i en 20 cm beton cirka.
Gør om gør rigtigt.
Eventuel isolering skal i så fald ligge på ydersiden for at beskytte mod frost.
Sent svar her.
Men efter at jeg påpegede problemet med at anvende celleplast i bunden, fjernede firmaet celleplasten og plasten og støbte en 45'er mere, så sålen blev 24 cm (195 + 45) høj og armeret i to lag.
Så nu er det støbt og muret, jeg har oprettet en ny tråd for det:
https://www.byggahus.se/forum/threads/efterfoga-leca-murning.342628/
Men efter at jeg påpegede problemet med at anvende celleplast i bunden, fjernede firmaet celleplasten og plasten og støbte en 45'er mere, så sålen blev 24 cm (195 + 45) høj og armeret i to lag.
Så nu er det støbt og muret, jeg har oprettet en ny tråd for det:
https://www.byggahus.se/forum/threads/efterfoga-leca-murning.342628/
Heij83
Løsbygger
· Västra Götaland
· 1 037 indlæg
Heij83
Løsbygger
- Västra Götaland
- 1,037 indlæg
Er det samme firma, der støbte sålen?
Synes det er tvivlsomt, om de har nogen kompetence på dette område overhovedet.
Jeg er ingen murer, men ville have sørget for, at der er mørtel mellem stenene, og som det er konstateret tidligere, så var de helt ude og cykle, hvad angik sålen.
Synes det er tvivlsomt, om de har nogen kompetence på dette område overhovedet.
Jeg er ingen murer, men ville have sørget for, at der er mørtel mellem stenene, og som det er konstateret tidligere, så var de helt ude og cykle, hvad angik sålen.
Ved ikke om du svarede på den anden tråd her. Måske blev det lidt rodet vidste ikke om jeg skulle fortsætte her eller med et nyt spørgsmål (selvom det hører sammen).
Ja det er samme firma som støbte soklen, efter at de ændrede soklen tænkte jeg at det løser sig (måske lidt naivt?
) så snart den var på plads.
Tilliden til firmaet lige nu er ikke specielt stor.
Ja det er samme firma som støbte soklen, efter at de ændrede soklen tænkte jeg at det løser sig (måske lidt naivt?
Heij83
Løsbygger
· Västra Götaland
· 1 037 indlæg
Heij83
Løsbygger
- Västra Götaland
- 1,037 indlæg
Jeg kommenterede cellplasten at S100 ikke skal være tilstrækkeligt.B biasb sagde:Ved ikke om du svarede på den anden tråd her. Måske blev det lidt rodet vidste ikke om jeg skulle fortsætte her eller med et nyt spørgsmål (selvom det hænger sammen).
Ja det er samme firma som støbte sålen, efter at de ændrede sålen tænkte jeg at det løser sig (måske lidt naivt?) så snart den var på plads.
Findes der ingen tegninger på sålen eller huset som entreprenøren skal forholde sig til?
Nej. Det var en enkel udbygning med krybekælder som vi ikke behøvede byggetilladelse til (uden for tæt bebygget område), så vi overlod selve grundkonstruktionen til byggefirmaet. Vi har tegnet tegninger til byggetilladelse (inden vi vidste, at vi ikke havde brug for det), men det er jo ikke konstruktions tegninger.
Heij83
Løsbygger
· Västra Götaland
· 1 037 indlæg
Heij83
Løsbygger
- Västra Götaland
- 1,037 indlæg
Jaja, så måske er det nok, men det føles lidt usikkert, da vi påpegede, at de fjerner celleplasten og desuden gør soklen tykkere. Hvis man er sikker på sin sag, så argumenterer man vel for det?B biasb sagde:Nej. Det var en enkel udvidelse med krybekælder som vi ikke behøvede byggetilladelse til (uden for tætbygget område), så vi overlod selve grundkonstruktionen til byggefirmaet. Vi har tegnet tegninger til byggetilladelse (før vi vidste, at vi ikke behøvede det), men det er jo ikke konstruktionstegninger.
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 296 indlæg
Har kommunen bekræftet, at I ikke behøver byggetilladelse? Hold øje med det, så I ikke kommer ud for en ulovlig byggeundersøgelse.
Klik her for at svare