Hej.
Firmaet jeg har hyret til at bygge ud har opsat formen til soklen til krybekælderen "omkring" 120x60x5 cm celleplast (S80). Der skal også armering til, som endnu ikke er sat på, men vil det kunne holde til trykket, eller er der risiko for, at det sætter sig?

Jeg tjekkede trykstyrken på S80, og det skulle være netop 80 kPa, hvilket svarer til omkring 8 ton pr. kvm, så det føles ret højt, men pladen har jo ikke så stor en overflade.

Tænkte det er bedst at smide et spørgsmål op her og se, hvad I andre har af synspunkter.

• Krybekældersokkel under opbygning med trælister, plastfolie og hvide isoleringsplader på grusunderlag. Klar til armering.
Efter at have læst lidt mere er 80 kPa korttidslasten, hvad menes med kort tid er det en hel vinter eller en dag?

Jeg lavede en hurtig overslagsberegning på lasten på en af kortvæggene, hvor tagstolene bliver lagt på:
Taget (halvdelen) er ca. 26 kvm.
Tag ca. 45 kg / kvm (råspont, pap, lidt ekstra, mm)
Så får man, at taget vejer 1170 kg i alt (halvdelen).

Lægger man snebelastning (2,5kN) på, får man 6630 kg.

I alt med sne 7800 kg, og en kortside har godt og vel 2,4 kvm celleplast, hvilket giver 3250 kg / kvm, og det er lige over langtidslasten på 30 kPa. Uden sne bliver det godt og vel 475 kg / kvm.

Regner jeg helt galt her?

Derefter tilkommer jo også vægten fra vægge, vinduer, indretning mm.

Du regner nok rigtigt. S80 er svag der, jeg ville have valgt S300. Hvordan ser isoleringen ud i øvrigt, hvorfor er der 5cm under muren?

Jeg har ikke tjekket dine tal, men du skal også lægge sikkerhedsfaktorer til. Derudover kommer egenvægt og nyttelast fra bjælkelaget på ca. 2,5 kN/m2.

Med langtidslast mener man lastkombinationen for lang tid i Eurokode, det er en formel med egenvægt x 1 plus sne og nyttelast kraftigt reduceret.

Et brud i celleplast er defineret så, at sætningen overstiger en given værdi. Over dette kan du få revner og sætninger i huset.

Hvilken type entrepriseform er det? Er der ingen konstruktionstegninger?

• Synes
Glantan
  • Laddar…
Du tænker helt rigtigt. For en grundsål som vil blive udsat for et ret højt tryk, duer almindelig cellplast ikke. Du skal stille krav til det.

W witten sagde:
Hvad er det for en entreprenadform? Findes der ingen konstruktionsritninger?
Det er en "enkel" udbygning med krybekælder, der ikke kræver byggetilladelse, så vi har ingen konstruktionsritninger.

Din "entreprenør" har helt klart ikke den ønskværdige kompetence. Hvis du ikke kan springe ham over, må du sikre op på en eller anden måde. Spørgsmålet er, om han nogensinde har gjort noget lignende?

Er det virkelig relevant overhovedet at have celleplast under en sål på den måde?

• Synes
lolsson og 1 anden
  • Laddar…
Det er altid svært at vurdere, når man ikke kender hele sammenhængen, men det ser lidt tricky ud. Tanken om at støbe en sål ovenpå, hvad der synes at være ukomprimeret makadam f.eks. Og hvad gør plasten nedenunder?

Jeg synes udførelsen af formen ser mærkelig ud!
Spinkelt tømmer, få eller ingen støtte på siderne og selvfølgelig plasten og celleplasten.
Min tanke er, at entreprenøren har nul styr på det.

J justusandersson sagde:
Det er altid svært at bedømme, når man ikke kender helheden, men det ser lidt tricky ud. Tanken om at støbe en sål ovenpå, hvad der virker som ukomprimeret makadam f.eks. Og hvad gør plasten under?
Det er 10cm makadam, som de har pakket med jordstamper. Plasten ved jeg ikke hvorfor, jeg tænkte, at det var for, at det ikke skal suge fugt fra jorden, og at plasten skal fortsætte ind i kryberummet.

Heij83
Kantbjælker og voter på vores byggeri har mindst S200

Jeg synes absolut det ser opaddat(ord?) ud.
Så er det som allerede konstateret helt forkert celleplast.
Synes også, at den planlagte støbning virker tynd, og at udførelsen, formningen f.eks. ser amatøragtig ud.
Jeg tror ikke, at denne firma arbejder med dette til dagligt, og hvis de gør, så er jeg bekymret.

T
Føles dyrt og fremfor alt tidskrævende med træforme. Har I ikke noget tilsvarende til såkaldte "LammiTassu" forme i Sverige?

• Synes
reik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.