6,772 læst ·
22 svar
7k læst
22 svar
Støbe om afløbsrender ????
Hehe, 90% er nok bare portlandcement, tilslag og vand, og måske flydemiddel.2 2 loud sagde:HELT RIGTIGT hele byen er fuld af beton MEN hvad man som sagt har oplyst mig om i "faghandlerverdenen" er netop at den skal være frostbestandig og selvfølgelig ser man masser af beton overalt men der er næppe nogen "ingrediensliste" malet på den så ... der findes masser af forskellige betoner men nu føler jeg mig forholdsvis tryg i jeres svar![]()
Det bliver lidt sådan, at du kun har et forsøg. Du kan jo blande nogle liter først og hælde i en icapåse og føle efter, hvordan det opfører sig.
Altså hvis man læser specifikationen, så angiver de forskellige ekspanderbeton, jeg har set, at de ekspanderer omtrent lige så meget, som almindelig beton svinder, omkring 1%. Weber fx.C C.Lundin sagde:
Så må du læse igen. Da du tager Weber som eksempel, kan vi fortsætte på den bane.Andreas Lundgren sagde:
Der står kun, at det ikke krymper mere end 0.09%.
Hvis du nu har læst noget andet, så må du gerne linke dertil.
Som en tilføjelse kan jeg også påpege, at langt fra al beton er frostbestandig. De fleste færdige expanderbetonprodukter er dog normalt det.
Det er godt, men skal være kritisk på nettet og tjekke kilde!C C.Lundin sagde:
Jeg tog produktbladet på et produkt vilkårligt fra weber, https://www.se.weber/produkter-betongcementvagglagning/expanderbetongelementfog/weber-exm-702

Har du et eksempel på beton som ikke er frostbestandig? Du har sikkert ret i, at det findes, jeg har bare aldrig set nogen. Men jeg giver mig absolut ikke ud for at have set alt som findes, ville gerne lære mig.[/QUOTE][/QUOTE]
Jeg er ikke for stolt til at indrømme, at jeg tog fejl.Andreas Lundgren sagde:
Det er godt, men man skal være kritisk på nettet og tjekke kilde!
Jeg tog produktbladet på et produkt tilfældigt fra weber, [link]
[billede]
Har du et eksempel på beton, der ikke er frostbestandig? Du har sikkert ret i, at det findes, jeg har bare aldrig set nogen. Men jeg udgiver mig absolut ikke for at have set alt, hvad der findes, jeg ville gerne lære det.
Jeg må have fundet et reduceret datablad, for det stod ikke i det, jeg læste.
Men uanset er det jo nogle %, hvis dette produkt bruges, ubetydeligt på en sådan lille støbning.
Tænker du på sæk nu? I så fald er svaret nej, det ved jeg ingen på stående fod. Det er sandsynligvis sådan, at de fleste sække mindst ligger på XF2 eller XF3. Men ellers er der ingen grund til at bestille frostbestandig beton, hvis der ikke er behov for det.
Jeg er enig i, at det stort set er forsvindende, her har det jo et eller andet sted at ekspandere også.C C.Lundin sagde:Jeg er ikke dårligere end at jeg må indrømme, at jeg tog fejl.
Jeg må have fundet et reduceret datablad for det stod ikke i det, jeg læste.
Men uanset så er jo nogen %, hvis du denne produkt anvendes, forsvindende på en sådan lille støbning.
Tænker du på sæk nu? I så fald er svaret nej, det ved jeg ingen på stående fod. Det er sandsynligvis sådan, at de fleste sække mindst ligger på XF2 eller XF3. Men i øvrigt så er der ingen grund til at bestille frostbestandig beton, hvis ikke behovet er der.
[/QUOTE][/QUOTE]Andreas Lundgren sagde:
Det er godt, men man skal være kritisk på nettet og tjekke kilden!
Jeg tog produktbladet på et produkt tilfældigt fra weber, [link]
[billede]
Har du et eksempel på beton, der ikke er frostbestandig? Du har sikkert ret i, at det findes, jeg har bare aldrig set nogen. Men jeg udgiver mig absolut ikke for at have set alt, hvad der findes, ville gerne lære det.
I databladet har du markeret Expansion 0,5-2,0 %
Seks rækker ovenfor står Svind 28 dage <0.9 %
Hvordan hænger det sammen? Udvider betonen sig først under hærdning og skrumper lidt, når det tørrer ud med en lille ekspansion tilbage.
Nu har jeg lært noget nyt, og @C.Lundin må nok være den, der havde mest ret i sagen!
Først og fremmest, krympningen er i promille, ikke procent som skrevet ovenfor, men faktum består.
Spurgte Weber og fik følgende svar:
Hej igen! Her kommer forklaringen fra Martin, som er ansvarlig for Webers betonsortiment.
Weber EXM 725 er en ekspanderbeton hvis funktion blandt andet går ud på at svagt udvide sig under den friske brugstid (ca. 30 minutter efter blandingen), dette er for at udfylde eventuel forskalling eller understøbning ordentligt og forhindre at mellemrum eller luftlommer opstår. Derefter begynder materialet at hærde eller brænde, som det hedder på betonsprog. Når betonen brænder sker der en lille krympning i forbindelse med at vandet bindes kemisk i betonmatricen, denne krympning er, hvad der angives i produktbladet.
Så kort fortalt er det altså sådan, at betonen udvider sig i frisk tilstand og krymper i hærdet tilstand. Ekspansionen måles i frisk tilstand og krympningen måles ifølge standarden efter et døgn, hvorfor disse værdier stillet over for hinanden bliver lidt modstridende. Skulle man måle krympningen fra det tidspunkt, man lige har blandet EXM 725, ville det altså kun blive tale om ekspansion.
Med venlig hilsen
Maria, Weber
Først og fremmest, krympningen er i promille, ikke procent som skrevet ovenfor, men faktum består.
Spurgte Weber og fik følgende svar:
Hej igen! Her kommer forklaringen fra Martin, som er ansvarlig for Webers betonsortiment.
Weber EXM 725 er en ekspanderbeton hvis funktion blandt andet går ud på at svagt udvide sig under den friske brugstid (ca. 30 minutter efter blandingen), dette er for at udfylde eventuel forskalling eller understøbning ordentligt og forhindre at mellemrum eller luftlommer opstår. Derefter begynder materialet at hærde eller brænde, som det hedder på betonsprog. Når betonen brænder sker der en lille krympning i forbindelse med at vandet bindes kemisk i betonmatricen, denne krympning er, hvad der angives i produktbladet.
Så kort fortalt er det altså sådan, at betonen udvider sig i frisk tilstand og krymper i hærdet tilstand. Ekspansionen måles i frisk tilstand og krympningen måles ifølge standarden efter et døgn, hvorfor disse værdier stillet over for hinanden bliver lidt modstridende. Skulle man måle krympningen fra det tidspunkt, man lige har blandet EXM 725, ville det altså kun blive tale om ekspansion.
Med venlig hilsen
Maria, Weber
Klik her for at svare