Hej har et lille problem jeg har brug for lidt råd omkring ... for et par år siden støbte vi en plade udenfor garagen og i slutningen af pladen støbte de en ristedækket afløbsrende, der skulle stoppe alt vand og forureninger fra fx. en bilvask i at løbe ned på gaden .. problemet var at risterne var af plast og gik i stykker ... har nu fundet nye rigtige render med metalriste, som jeg vil montere, men jeg ved ikke hvilken beton jeg skal bruge og hvordan jeg skal få det til at fylde op /rundt/under de nye render .. de nye render er lidt højere end de tidligere, så jeg var nødt til at fjerne den tidligere beton, så i øjeblikket er renden/rummet under, hvor den nye skal monteres, dybere end renden, så min grundtanke er at blande betonen flygtig/letflydende, fylde op en grundsats under renderne, presse renderne ned i betonen og beklæde en vibrator med en masse klude og lade den vibrere direkte i plasrenden, indtil alt har lagt sig i niveau .. desuden er alt i et fald nu ... nå jeg håber jeg har beskrevet forståeligt, og at nogen kan komme med nogle nyttige tips
Jeg tror egentlig, at du kan hælde hvilken som helst slags beton der. Tag en almindelig finbeton, 25 eller 40 mpa spiller nok ingen rolle, eller bland selv med bare cement og sand.
Bland det ikke for tyndt, da det vil revne, når overskudsvandet tørrer. Hav hellere lidt flydende tilsætningsmiddel i betonen, når du blander den. Og læg ikke for meget, det kan blive lidt svært at vibrere det ned nu, når der ikke er så meget plads ved siden af, jeg tror, det kan blive svært at dække hele rummet med beton, men det er måske ikke nødvendigt. Så ville jeg nok lægge en vægt på renden, efter at du har vibreret den ned, så den ikke flyder op, inden betonen begynder at hærde.
Spørgsmålet er, om du overhovedet har brug for nogen beton, mere end at skrabe af under renden? Det ser dog ud, som om du er igennem hele pladen og nede i flamingo-isolering under? Er der ingen armering i længden eller armeringsnet? Hvad er der under renden? Er det kun isolering, og har du en bil, der kører over risten, vil den jo trykke renden ned i flamingoen, føles det som.
Bland det ikke for tyndt, da det vil revne, når overskudsvandet tørrer. Hav hellere lidt flydende tilsætningsmiddel i betonen, når du blander den. Og læg ikke for meget, det kan blive lidt svært at vibrere det ned nu, når der ikke er så meget plads ved siden af, jeg tror, det kan blive svært at dække hele rummet med beton, men det er måske ikke nødvendigt. Så ville jeg nok lægge en vægt på renden, efter at du har vibreret den ned, så den ikke flyder op, inden betonen begynder at hærde.
Spørgsmålet er, om du overhovedet har brug for nogen beton, mere end at skrabe af under renden? Det ser dog ud, som om du er igennem hele pladen og nede i flamingo-isolering under? Er der ingen armering i længden eller armeringsnet? Hvad er der under renden? Er det kun isolering, og har du en bil, der kører over risten, vil den jo trykke renden ned i flamingoen, føles det som.
som jeg beskriver i teksten, ligger renden i fald, så betonen må ikke være for letflydende, samtidig er der en masse fag i de nye plastikrender, så jeg er bange for, at der bliver tomt/luftrum bagved, og får plastikken ingen støtte fra siderne, bliver den meget sprød og kan revne, hvis der kommer noget hårdt ned i renden, især når det er koldt. Jeg måtte skære betonen væk, der lå under, da de nye render er højere, så det, du ser, er meget rigtigt flamingo. Jeg har et vandbåret varmesystem i hele pladen til venstre, og pladen er isoleret og armeret helt frem til, hvor de gamle render sad. Jeg støbte den fast på begge sider, og der er et gruslag under, så jeg tror ikke, det vil revne op, hvis man kører over dem med en bil, det bliver jo en 'U' formet betonhylster rundt om den, og der er masser af plads til mere beton under og delvist ind under pladen (til begge sider). Selve problemet ligger i netop at kunne sikre sig, at jeg får betonen til at omfavne det hele kompakt og ikke løber væk (fordi der er fald). Jeg har talt med byggemarkederne, og det de enstemmigt siger, er, at jeg behøver en beton, der tåler frost, det er i princippet det eneste. Jeg må lave hele støbningen i én omgang, eftersom alle renderne er koblet sammen. Det må være en delikat balance mellem letflydende og ikke at den løber. Jeg overvejede, om jeg skulle sænke renden til halvvejs, så jeg får en spalte at hælde betonen ned i og begynde fra det laveste punkt og successivt presse renden ned og få eventuelt overskydende slam til at presse ud, men som sagt, det afgørende spørgsmål er netop, hvad jeg skal bruge, noget i stil med fugeskum (men i beton), måske kan fungere, som fylder eventuelle tomrum mellem fagene.Andreas Lundgren sagde:
Jeg tror egentlig, at du kan hælde hvilken som helst slags beton der. Tag en almindelig finbeton, 25 eller 40 mpa, det har nok ingen betydning, eller bland selv med blot cement og sand.
Bland det ikke for tyndt, så revner det, når overskudsvandet tørrer. Hav hellere lidt flydemiddel i betonen, når du blander den. Og læg ikke for meget, det vil blive lidt vanskeligt at vibrere det ned nu, når der ikke er så meget plads ved siden af, jeg tror det kan blive svært at dække hele rummet med beton, men det behøves måske ikke. Så ville jeg nok lægge en vægt på renden, efter du har vibreret den ned, så den ikke flyder op, inden betonen er begyndt at hærde.
Spørgsmålet er, om du overhovedet behøver nogen beton, mere end at glatte af under renden? Det ser dog ud til, at du er igennem hele pladen og nede i flamingo-isolering under? Er der ingen armering på langs eller armeringsnet? Hvad er der under renden? Er det kun isolering, og har du en bil, der kører over risten, så vil den jo trykke renden ned i flamingoen, føles det som om.
Brug expanderbeton, den er lavet til netop sådanne formål. Letflydende og udfylder sig selv og skal ikke vibreres. Det er nok, at du let banker med en hammer på renderne. Den eneste ulempe er, at den er dyrere. Glem ikke at prime overfladerne med cementvand (en blanding af vand og cement i kærnemælkskonsistens), som du pensler på inden støbning for at få god vedhæftning.
Støb eventuelt i to omgange, hvor du i første støbning kun fastgør renderne og fylder op til det laveste punkt i faldet, da betonen stort set afretter sig selv. Så kan du i næste støbning støbe det sidste og derefter blande en lidt mere tyktflydende konsistens og være opmærksom, når det begynder at sætte sig og får mindre flydende egenskaber, så kommer det der til at gå helt fint. Alternativt kunne det nok gå med betonspartel Ardex A46 til den sidste støbning, men tjek holdbarheden på den. Den kan du ellers bruge op til 30 mm, men den koster omtrent som guld
.
Støb eventuelt i to omgange, hvor du i første støbning kun fastgør renderne og fylder op til det laveste punkt i faldet, da betonen stort set afretter sig selv. Så kan du i næste støbning støbe det sidste og derefter blande en lidt mere tyktflydende konsistens og være opmærksom, når det begynder at sætte sig og får mindre flydende egenskaber, så kommer det der til at gå helt fint. Alternativt kunne det nok gå med betonspartel Ardex A46 til den sidste støbning, men tjek holdbarheden på den. Den kan du ellers bruge op til 30 mm, men den koster omtrent som guld
Senest redigeret:
Expanderbeton hjælper mig til som tidligere taler skrev, men det er ikke helt let at få til (uafhængigt af hvilken beton du vælger). Måske du skal save op en 5-10 cm mere på siden, så renden bliver bredere? Så har du mulighed for at fylde beton på siden snarere end at forsøge at ryste ned renden. Svært at sige fra dit billede, men måske kan det være til nytte? Kan du save og slå så lidt af den gamle armering er tilbage og stikker ud, er det jo godt.
Al beton er jo frostbestandig, når den har opnået tilstrækkelig styrke, det kan tage nogle dage til flere uger afhængigt af temperaturen. Kun hvis det er under 5° (koldeste tidspunkt på døgnet de næste 5 dage plejer man at sige) når du støber, har du brug for frostbeskyttelse i den.
Al beton er jo frostbestandig, når den har opnået tilstrækkelig styrke, det kan tage nogle dage til flere uger afhængigt af temperaturen. Kun hvis det er under 5° (koldeste tidspunkt på døgnet de næste 5 dage plejer man at sige) når du støber, har du brug for frostbeskyttelse i den.
OK så det frostsikring du taler om er altså når pjuket brænder ikke når betongen er klar, ikke rigtig den information jeg har fået hos handlerne (suk) og næ at bore frem enden på armeringen kan koste mig dyrt, slangen til opvarmningen vender præcis ved renderne, jeg kan i og for sig bredde den til den anden side men der er nok kun 10-15 cm totalbredde og som du skrev tidligere om holdbarheden og at renderne ville blive presset ned i frigoliten gør at jeg vil beholde den så bred som muligt. Det er fordele & ulemper med alt i dette og desværre ingen klokkeklare enkle løsninger men expanderbetongen synes i hvert fald at være et rimeligt produkt at bruge, hvor meget "sprængkraft" har den? altså hvor meget plads skal man lade åben når man støber for at det skal udvide? Ligeledes har jeg set at den er som almindelig beton i forskellige grovheder, hvad er at foretrække i mit tilfælde? Den synes at være passende hurtigt hærdende, ca. 30 minutter, går hærdningen hurtigt eller kan man bearbejde den helt til den hærder? (uhh her var det svært at sætte ordene, men jeg tror du forstår hvad jeg mener) jeg er handicappet og ikke verdens hurtigste når jeg arbejder, så hærdetiden (tiden den er bearbejdelig) er afgørende det andet alternativ er netop at bruge "almindelig" beton som er mere langsomthærdende.
Er betonen skåret til efterfølgende for at passe de nye render, eller blev den skåret for at fjerne den gamle? Uanset hvad, vil jeg også råde til at save lidt ekstra nu.
Expanderbeton er, som tidligere nævnt, det rigtige produkt. Den udvider sig minimalt, og ved en lille støbning som denne vil det ikke engang kunne mærkes, det handler mere om, at den ikke krymper som "almindelig" beton.
Støbningen vil ikke blive optimal uanset hvad, så jeg ville udvide mere, så godt det går. Så støbe i det rigtige niveau i bunden, med korrekt fald. Placere aco-drænet og derefter støbe fast med expanderbeton. Hvis der er mulighed for at få nogle dubler ind, er det at anbefale.
Expanderbeton er, som tidligere nævnt, det rigtige produkt. Den udvider sig minimalt, og ved en lille støbning som denne vil det ikke engang kunne mærkes, det handler mere om, at den ikke krymper som "almindelig" beton.
Støbningen vil ikke blive optimal uanset hvad, så jeg ville udvide mere, så godt det går. Så støbe i det rigtige niveau i bunden, med korrekt fald. Placere aco-drænet og derefter støbe fast med expanderbeton. Hvis der er mulighed for at få nogle dubler ind, er det at anbefale.
nej bredden er identisk med de gamle render, men de var "bølgede" på siderne for at give stabilitet i dem mod betonen, så i øjeblikket er bredden identisk med den initziale støbning. BUNDEN har jeg været nødt til at save ud, da de nye render er højere... så hvis jeg forstår dig rigtigt, mener du, at jeg først skal støbe bunden op, så højden bliver rigtig, og så støbe dem fast i næste trin med en udvidet rende i det nuværende beton? og med "dyvel" mener du, at jeg skal skrue renderne fast i bunden, eller hvad?
Præcis sådan, lidt som de andre allerede har foreslået.2 2 loud sagde:nææ bredden er identisk med de gamle render, men de var "bølgede" på siderne for at få stabilitet i dem mod betonen, så i øjeblikket er bredden identisk og fra den initziala støbning BUNDEN har jeg måttet save ud, da de nye render er højere ... så hvis jeg forstår dig rigtigt, så mener du, at jeg først skal støbe bunden op, så højden bliver rigtig, og så støbe dem fast i næste trin med en bredere rende i den nuværende beton? og "dub", mener du, at jeg skal skrue renderne fast i bunden, eller hvad?
Nja, det skal nok ikke være nødvendigt. Men korte armeringsjern ind i siderne på den nuværende plade. Det er nok i dette tilfælde at bore f.eks. 10 mm-huller og slå 10 mm-jern i. Det gør en stor forskel for ret lidt arbejde.
ok så er jeg med takkerC C.Lundin sagde:
Ja, hvis du tænker på det, så er byen jo fuld af beton, der holder i frost.2 2 loud sagde:
Måske kan du fjerne kun 2-4 cm på "ydersiden"? Ville det være muligt vil du få meget lettere ved at arbejde, og bliver det godt støbt, tror jeg, at det opvejer, at du fjerner lidt mere, når det kommer til styrken i sidste ende. Men du kan måske ikke gå til med en mejsel, uden at du skal save lidt først? Hvis du sætter en skive på sten på en almindelig vinkelsliber og saver spor på længden, kommer du billigt ud af det. Hvis du ikke medregner arbejdstiden, dvs. Måske er det nok, hvis du fjerner øverst, 2-3 cm ind og nogle cm ned? Således at du kan hælde beton ovenfra? Havde du fået en bredere rende, kunne du have lagt i renden, forankret det eller lagt vægte i/på den, og så hældt beton i ro og mag fra siderne, vibreret lidt, taget en øl, hældt i lidt mere osv..
Ekspansionsbeton har meget stærk sprængkraft, når den ekspanderer, men den ekspanderer kun lidt for at fylde op.
Når det kommer til brændtid ved jeg ikke for ekspansionsbeton, tænkte ikke på det, da jeg brugte det. Det afhænger lidt af temperaturen også. Måske kan nogen anden svare på det.
Vil bare præcisere igen, at expanderbetong ikke ekspanderer. Du skal støbe måske en meter tykt for at mærke nogen forskel. Det handler om, at den ikke krymper, som almindelig beton.
Brændetiden er ingen større forskel i forhold til almindelig beton.
Brændetiden er ingen større forskel i forhold til almindelig beton.
HELT RIGTIGT hele byen er fuld af beton MEN hvad man som sagt har informeret mig om i "fackhandlarvärlden" er netop, at den skal være frostsikker og man ser selvfølgelig en masse beton over det hele, men der er næppe nogen "indholdsfortegnelse" malet på den, så ... der findes masser af forskellige betoner men nu føler jeg mig rimelig tryg i jeres svarAndreas Lundgren sagde:
Ja, hvis du tænker på det, så er byen jo fuld af beton, som holder i frost.
Måske kan du fjerne bare 2-4 cm på "ydersiden"? Hvis det skulle være muligt, vil det blive meget lettere at arbejde, og hvis det bliver godt støbt, tror jeg, det opvejer det at fjerne lidt mere, når det kommer til styrken i sidste ende. Men du kan måske ikke begynde med at bryde, uden at du må save lidt først? Hvis du sætter en stenplade på en almindelig vinkelsliber og saver spor på langs, kan du slippe ret billigt. Hvis du ikke medregner arbejdstiden, altså. Måske er det nok, hvis du fjerner øverst, 2-3 cm ind og nogle cm ned? Så du kan hælde beton i ovenfra? Havde du fået en bredere rende, kunne du have lagt det i renden, forankret det eller lagt vægte i/på den og derefter hældt beton i ro og mag fra siderne, vibreret lidt, taget en øl, hældt lidt mere i osv..
Expanderbeton har meget stærk sprængkraft, når den udvider sig, men den udvider sig kun lidt for at udfylde.
Når det kommer til brændetid, ved jeg ikke for expanderbeton, tænkte ikke på det, da jeg har brugt det. Det afhænger også lidt af temperaturen. Måske er der nogen, der kan svare på det.