Jeg er i gang med både en carport og et indgangstag til huset. Både carportens tag og indgangstaget holdes oppe af limtræs søjler, som igen sidder i søjlefæster. Søjlefæsterne er galvaniserede rør (ca. 5 cm i diameter) med et U foroven til fastgørelse i søjlen (type stolpesko) og en plade med 4 huller til fastgørelse i fundamentet i nederste kant. Rørene er hule med et hul foroven og et hul forneden lige over fæstepladen.

Stolpeskoene er altså (hvad jeg forstår) ikke beregnet til at støbes ind, men til at fastgøres med bolt forneden i fundamentet. Nu vil jeg alligevel støbe dem ind for at få en rigtig solid fastgørelse, især til carporten. Problemet der opstår er, at det vil blive som et rør, der går ned i betonen. Selvom limtræssøjlen er udenpå, mistænker jeg, at der vil komme kondensvand ind i røret (og dermed betonen), hvilket på sigt vil ruste.

Kan jeg komme uden om problemet på nogen måde? Drænningsslange fra stolpeskoens nederste hul og ud gennem betonen? Er det overhovedet et problem, måske kan man støbe fast uden nogen foranstaltninger?

:)

Er det ikke nemmest at købe nye stolpesko, som er lavet til indstøbning...

Nemlig måske men spørgsmålet var hvad jeg kan gøre med dem der allerede findes, som blev leveret med huset. Pengene er slut så hver unødvendig udgift er,.. netop det, unødvendig.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.