Hej

Siden vi flyttede ind i 2018, har vi haft en dårlig lugt fra dels en vinduesparti i køkkenet samt en vinduesparti i stuen.
I går, da jeg lagde mig på alle fire og lugtede under soklen, opdagede jeg en utrolig stærk kemisk lugt. Det var første gang, jeg mærkede denne type lugt, så jeg mistænker, at det kan have noget at gøre med al den nedbør, vi har haft for nylig. Vi ved, at vi har imprægnerede ydervægsdæk, men i sand naivitet har vi håbet, at der ikke vil være nogen problemer.

Da jeg i dag besluttede mig for at åbne væggen for at se, om de var beskadigede og om jeg let kunne save dem væk for at erstatte med nye, opdagede jeg, at de var støbt ind. Se billeder:
Vinduesparti med potteplanter på vindueskarmen og en afdækket væg nedenunder, synlig isolering og plast.
Trævæg med plastikdække, synligt isoleringsmateriale og betongulv.

Reglarne, der kommer op fra dækket, føles ikke fugtige, men når jeg lugter fra sprækken eller på det brune, kan jeg mærke en stærk kemisk lugt.

Da jeg ikke er meget tændt på at bryde betonen op for at fjerne dækket, undrer jeg mig over, om jeg er helt ude i skoven, når jeg tænker, at man kan skære reglar under og over synlig imprægnering. Fjerne så meget af den eksisterende regel, som går ned mod dækket, fylde hullet fra den behandlede regel med EPS-beton og sætte ny regel ovenpå nystøbt beton med et galvaniseret metalstykke som fod?

Sådan her:
Byggetegning visar regler, cellplast och betong med instruktioner för att fjerne cuprinolbehandlet del og fylla igen med eps-betong.

Man lukker selvfølgelig problemet inde, men jeg er usikker på, hvordan jeg ellers skal løse det. Jeg er åben for forslag. Hvad tænker I? Hvordan ville I gøre det?

Mvh Thomas Ljunggren

At støbe igen føles som om det øger risikoen for yderligere problemer. Lugen vil sandsynligvis ikke forsvinde plus at syllen havner i en endnu dårligere situation da den vil have sværere ved at tørre ud, hvis den indkapsles i beton. Jeg vil tro at syllbyt er det bedste alternativ selvom det måske ikke er det mest spændende projekt at starte...

• Synes
ati
  • Laddar…
Hej

Jeg har haft et firma over for at kigge på vores problem. Firmaet er et af de etablerede firmaer, der retter sig direkte mod syllskift. Deres forslag er at fjerne nogle lag tegl, save op i lekablokken for derefter at fjerne ydervægs-sylen. Efter at man har behandlet overfladen, var tanken at støbe betonklodsen igen, sætte ny syll på pladen og lægge den igen.

Det jeg tænker, er at man så støber "gangene" mod indevægs-sylerne igen, som også er indstøbt i pladen. Disse er også blevet behandlet. Vil dette skabe større problemer i fremtiden, når man eventuelt "bager" disse ind? Eller er det den rigtige vej at gå?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.