Skal bygge en 3x1.3 meter stor "trappe", dog kun ét trin højt.
Forudsætningerne er:
- Tyk sten- og gruslag på urberget, huset står på støbt plade på samme underlag samt omgivende marksten (som har ligget helt plant i 5 år)
- Trinnet skal være 18 cm højt over markstensoverfladen, dvs. ca. 23 cm over bærelaget.

Jeg overvejer en støbt betontrappe, kan vi ikke lide den, skal man kunne sætte klinker på den.

Spørgsmålet er: Hvor enkelt og smidigt kan jeg gøre dette? Forslag modtages gerne!

Ideer hidtil:
1. 23 cm beton i en form... tungt og besværligt at blande selv. Men hurtigt at bygge rektangulær form og fylde. Vel tykt også...
2. Form og fylde det indre rum undtagen kanterne med lecabeton eller frigolit, armering rundt/over samt støbe ramme og ca. 5cm tyk overside. "Minigrund". Mindre beton, mere finpudsning...
3. ?
4. ?
5. ?

Med forbehold for at jeg er en lægmand på området, kan jeg give tips om, hvordan jeg har gjort. Grav ud til frostfrit dybde, fyld op med singel og fyld også det indre rum med singel. Hvorfor bøvle med flamingo eller lecablokke, når du har billigere alternativer i form af singel. Armer og støb derefter som du har tænkt, men jeg ville støbe pladen tykkere end 5 cm. Snarere 8-10 cm. Kedeligt, hvis pladen revner, hvis den udsættes for punktbelastning som et klaver + 4 flyttefolk eller anden tung levering. Sørg også for, at du får et lille fald udad, så regnvand og sne løber af. Ellers får du en skøjtebane om vinteren. Derefter ville jeg beklæde overfladen både vandret og lodret med en frostsikker klinker eller tynd natursten. Husk dog at vælge én med lidt struktur på overfladen, så det ikke bliver glat.

I stedet for at blande betonen selv, ville jeg bestille frostsikker beton (indblanding af luftbobler) og få det leveret med en betonbil, så de kan tippe direkte i din form. De plejer at nå ca. 10-12 m med den transportør, de har på betonbilen.

Jeg støbte vores herregårdstrappe med 3 trin, beklædt med klinker på lignende måde for 11 år siden, og den har holdt sig godt.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.