Hej. Jeg skal støbe en plade mellem to betonvægge (der går også to vægge ud mod den ydre lange væg, så det er jo egentlig fire vægge). Spændet bliver 2,5 meter og længden 6,5 meter. Jeg har tænkt mig at lægge net i bunden og en 120 mm H-bjælke mellem væggene og et net ovenpå. I alt ca. 22 cm beton. Jeg ser kun fordele ved at støbe bjælkerne ind, de bliver jo ekstremt stive med beton i. Eller er der for lidt beton mellem over- og underside af bjælken? Sådan er det tænkt. Afstand i bunden på 40 mm. Derefter armeringsnet 8 eller grovere, hvis det er nødvendigt. Så 6-7 bjælker og på dette et net. Der bliver ca. 4 cm beton over nettet. Mvh
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Er årsagen til bjælkerne, at du ikke kan støbe pladen direkte på væggene? 2,5m bærer du let med 220mm beton.
Skal oversiden og/eller undersiden være synlig beton, ville jeg lægge lidt ekstra armering over bjælkerne for at minimere eventuelle revner.
Skal oversiden og/eller undersiden være synlig beton, ville jeg lægge lidt ekstra armering over bjælkerne for at minimere eventuelle revner.
Jeg vil være sikker på, at det bliver superstærkt. Lægger man 7 stk. H bjælker à 2,5 meter, så føles det som om, at det skal kunne holde til nogle biler og maskiner.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Ifølge normen regner man med 250kg/m2 i parkeringshuse ("normale" biler). Hvis du dropper bjælkerne, er det overslagsmæssigt nok med diameter 8 centrumafstand 200mm, som du lægger i den korte spændretning. I virkeligheden har du 4-sidet oplæg, og hvis du skal bruge net, som du skriver, er dette kun en fordel. Jeg vil sige, at du kan droppe bjælkerne ud fra dette. Hvad har du for bærende vægge?
Betonvægge ca 20 cm tykke 😀. Fik nummer til ham, der har været med til at konstruere ølandsbron, så jeg tjekker lidt med ham også 😀
Takker så meget for jeres hjælp. Måske overkill men rigtig mandigt med bjælkerne jeg allerede har hentet. Men hvis der er risiko for at det bliver for tyndt beton over dem, så er det meget unødvendigt at støbe dem ind. Bliver kun ca. 5 cm beton over bjælkerne og ca. 4 cm over nettet som tænkt skulle ligge over bjælkerne. Virker som at det kan blive rigtig stærkt med bare "lidt armering"
Sådan gjorde jeg..
Lagde et 8mm net 50 mm fra bunden (ruder 150 mm). På dette net 12 mm armeringsjern ud mod ydervæg ca cc 400mm.
Distanser på ca 60 mm og et 8 mm net mere samt 12 mm armeringsjern på dette ca cc 500 mm.
Nettene er overlappede og svejset sammen. Nettene er svejset i hver eneste øje, der kommer op fra væggene.
12 mm jernene er kroget i enderne og svejset sammen med nettene.
Håber det er overdimensioneret nu. Snart skal der 220 mm beton på.
Lagde et 8mm net 50 mm fra bunden (ruder 150 mm). På dette net 12 mm armeringsjern ud mod ydervæg ca cc 400mm.
Distanser på ca 60 mm og et 8 mm net mere samt 12 mm armeringsjern på dette ca cc 500 mm.
Nettene er overlappede og svejset sammen. Nettene er svejset i hver eneste øje, der kommer op fra væggene.
12 mm jernene er kroget i enderne og svejset sammen med nettene.
Håber det er overdimensioneret nu. Snart skal der 220 mm beton på.
Klik her for at svare