1,686 læst ·
3 svar
2k læst
3 svar
Støbe trappe op til mellembjælker i træ (indendørs)
Hej alle sammen.
Vi er i gang med at bygge et nyt hus med Ytong energi+ i både yder- og indervægge (365 mm henholdsvis 115mm) og ønsker at støbe en trappe, der drejer venstre 180 grader (med opbevaring under) mellem første sal hvor gulvet er slebet betonplade og anden sal som bliver træbjælkelag, og jeg undrer mig over, hvordan man støber i beton op til træ? Ingen af væggene rundt om trappen er ydervæg og bygningsarbejderne har støbt indendørstrapper til bjælker eller etageplan i beton før, men aldrig til træ.
Er det muligt, og i så fald hvordan gør man, er der nogen, der har svar?
Vi har ingen konstruktionsplaner at følge, så jeg ville blive meget taknemmelig for tanker, overvejelser og løsninger
Vi er i gang med at bygge et nyt hus med Ytong energi+ i både yder- og indervægge (365 mm henholdsvis 115mm) og ønsker at støbe en trappe, der drejer venstre 180 grader (med opbevaring under) mellem første sal hvor gulvet er slebet betonplade og anden sal som bliver træbjælkelag, og jeg undrer mig over, hvordan man støber i beton op til træ? Ingen af væggene rundt om trappen er ydervæg og bygningsarbejderne har støbt indendørstrapper til bjælker eller etageplan i beton før, men aldrig til træ.
Er det muligt, og i så fald hvordan gør man, er der nogen, der har svar?
Vi har ingen konstruktionsplaner at følge, så jeg ville blive meget taknemmelig for tanker, overvejelser og løsninger
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Hej! Hold da op, hvilket projekt, det er ikke nogen leg at forme sådan en trappe. Spændende! Er det dig selv eller tømrerne, der skal forme og støbe? Det var et godt spørgsmål, hvordan man løser det der. Kunne det lade sig gøre at bolte en slags U-bjælke eller et stort vinkeljern fast i træbjælkelaget, som man svejser nogle solide armeringsjern til? Jeg tænker, hvis du/I bolter nogle af forslagene fast, får trappen jo en kant at ligge på, samtidig med at betonen ikke ligger direkte mod træet.
Er der en bærende væg lige under, hvor trappen afsluttes? Der kommer jo til at være en frygtelig vægt i sådan en trappe, så rent instinktivt føles det som om det ikke er nok kun at bolte bjælken/vinkeljernet fast i bjælkelaget uden, at den skal have en slags mere støtte. Måske er det muligt at have en stålbærer under eller ved siden af? Eller hvis der er vægge på begge sider af trappen, kunne det måske fungere at skære ind i væggene og armerere og støbe ud i ytongen, så væggene hjælper med at bære trappen?
Er der en bærende væg lige under, hvor trappen afsluttes? Der kommer jo til at være en frygtelig vægt i sådan en trappe, så rent instinktivt føles det som om det ikke er nok kun at bolte bjælken/vinkeljernet fast i bjælkelaget uden, at den skal have en slags mere støtte. Måske er det muligt at have en stålbærer under eller ved siden af? Eller hvis der er vægge på begge sider af trappen, kunne det måske fungere at skære ind i væggene og armerere og støbe ud i ytongen, så væggene hjælper med at bære trappen?
Ja, det er et stort projekt, men også sjovt, synes jeg, for der er ikke så mange, der har det, og jeg tror, det vil kunne give den rette følelse til husets karakter med en støbt trappe indenfor.S Snickarkirre sagde:Hej! Oj for pokker hvilket projekt, ingen leg at forme sådan en trappe. Spændende! Er det dig selv eller tømrerne, der skal forme og støbe? Det var et godt spørgsmål, hvordan man løser det der. Ville det være muligt at bolte fast fx en U-bjælke eller en stor vinkeljern i træbjælkelaget, som man svejser nogle solide armeringsjern på? Tænker, hvis du/I bolter fast en af forslagene, så får trappen en kant at ligge på samtidig med, at betonen ikke ligger direkte mod træet.
Er der en bærende væg lige under, hvor trappen afsluttes? Det kommer jo til at være en frygtelig vægt i sådan en trappe, så umiddelbart føles det som om, at det ikke bare er nok at bolte bjælke/vinkeljern i bjælkelaget, men at den skal have en eller anden form for mere støtte. Måske kan der være en stålstolpe under eller på siden af? Eller findes der vægge på begge sider af trappen, måske det ville fungere at skære ud i væggene og armere og støbe ud i ytongen, så væggene hjælper med at bære trappen?
Vi vil hjælpe hinanden, mig og tømrerne, er tanken, så jeg vil jo være med der, når det sker.
Er ikke helt med på, hvordan du tænker vinkeljernidéen, men U-bjælke er jo det, jeg har tænkt kan fungere at lade den lande på i højde med gulvet på overetagen.
Nej, vi har ingen bærende indervægge, og under hvor trappen kommer op, vil der være en dør ind til det lille opbevaringsrum, der skal være under trappen, men der vil være indervægge i ytong 115mm rundt om trappen, som jeg tænker, man kan armere direkte ud i eller måske endda som du sagde, skære ud et par cm og lægge vægt der gennem armering og støbning, så ikke den stakkels betonplade får al tyngden alene. Vi har ikke sat indervæggene endnu, så kan jo støbe armeringen ind allerede, når vi rejser dem, så får vi jo god aflastning derigennem, tænker jeg.
Jeg overvejer også at stille en stålstolpe eller lignende i den indvendige svingning af trappen at trække armeringen fra væggene til, så burde det jo række som vægtfordeling, når man deler vægten med væggene også, eller?
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Jo virkelig et fedt projekt! Du må gerne lægge billeder op, når det er færdigt, så man kan se skabelsen. Tænker, om du lægger vinkeljernet i bjælkelaget, så underkanten af vinkeljernet er den samme som underkant på trappen, så får trappen en kant at ligge på. Er du med på, hvordan jeg mener?
Okay, hvis der er væg rundt om, så er det nok smart at udnytte den til at tage en del af vægten og sikre trappen. Hvis du skærer ca. 100x100 og 100 dybt og derefter trækker armeringen helt ud, får du et ordentligt oplag for trappens vægt. Trækker du kun armeringen ud, tænker jeg, at det bliver en voldsom punktbelastning på væggene.
Stålsøjle-idéen kan nok være smart. Det er nok godt at fordele vægten så godt som muligt. Tænker specielt på, så pladen og træbjælkelaget ikke skal tage al vægten.
Okay, hvis der er væg rundt om, så er det nok smart at udnytte den til at tage en del af vægten og sikre trappen. Hvis du skærer ca. 100x100 og 100 dybt og derefter trækker armeringen helt ud, får du et ordentligt oplag for trappens vægt. Trækker du kun armeringen ud, tænker jeg, at det bliver en voldsom punktbelastning på væggene.
Stålsøjle-idéen kan nok være smart. Det er nok godt at fordele vægten så godt som muligt. Tænker specielt på, så pladen og træbjælkelaget ikke skal tage al vægten.
Klik her for at svare