Problem:
Vil skabe en grænse mellem bed og græsplæne. Har testet et sted med
- Jordslå
- Stenmels 10cm
- Belægningssten

Resultat: Ser forfærdeligt ud efter et par år. Græs og ukrudt overalt mellem stenene.

Planlagt løsning:
1.
Grave ned 20 cm dybt og 25 cm bredt.
2. Sætte tryksimprægnerede brædder og bygge ramme i renden. Overkant bræt i niveau med endelig højde.
3. Fylde op med 10 cm sand og komprimere med en slegge.
4. Lægge i armeringsjern og fylde op med beton.
5. Glatte ud med brædde for jævn højde.
6. Efter betonen er hærdet:
7. Mure fast belægningssten på betonrammen med mørtel mellem stenene.

Jordforholdene:
Sandet mindst 40 cm ned i jorden.

Planlægger at sætte følgende sten:
https://www.byggmax.se/marksten-grå-p02195

Hvad tænker I om dette projekt, værd at prøve?

Senest redigeret:
Jeg tror, at det bliver rigtig, rigtig grimt. Kan du poste et billede af, hvordan det ser ud nu?

Hvad er det, der ville blive rigtig, rigtig grimt?

Tanken er altså at først støbe en rende, omtrent som på billedet nedenfor.

Derefter sætte belægningssten ovenpå denne. Med mørtel der fastgøres under stenene og forsigtigt i fugen. Kun oversiden vil jo blive synlig, når græs og bed lægges mod stenrækken.

Jeg er ikke så glad for tanken om at have en synlig betonkant, det bliver nok ikke så pænt. Og jeg vil have en lige række med samme højde - men er ikke villig til at bruge dage på jordarbejde.

Spørgsmålet er altså, om det vil fungere at mure belægningssten fast. Jeg kan leve med en enkelt revne med årene.

Vedhæfter også billede af nuværende sten, den nye løsning er dog tænkt at lægges direkte mellem græsplæne og et bed (ikke plantekasse).

• Person støber en betonrand i græsplænen med en murske, iført blå handsker. Tekst: "Støb en kant mod bed eller græsplæne".
  • En række store, grå betonfliser langs en trævæg mellem græsplæne og planlagt bed, med grønne planter vokser ud mellem fliserne.
Beton som beton, synes jeg. At gøre sig besværet med en støbeform og derefter lægge beton ovenpå virker unødvendigt.
I stedet graver du ud, grundlægger med bærelag, komprimerer og derefter lægger du betonsten i samme dimension som storgatsten i den jordfugtige beton. Eller endnu bedre, rigtig storgatsten, som er flot og aldrig mister sit udseende eller værdi, i modsætning til belægningssten som hurtigt bliver kedelig.
Eller lav din støbeform i et enklere materiale end trykimprægneret træ, støb og tryk i skaller, knust porcelæn og småsten som pynt, det ville i det mindste være lidt originalt i vores tid. Tænk mosaik.

Skal du have belægningssten, vælg en der er flot i det mindste de første år og ikke en billig, grå og kedelig.

Det enkleste alternativ er selvfølgelig en nedgravet kant i stål, fx korténstål men der findes også andet, sort eller blank fx.

F frankeman90 sagde:
Problem:
Vil skabe en grænse mellem blomsterbed og græsplæne. Har testet et sted med
- Markdug
- Stenmel 10cm
- Belægningssten

Resultat: Ser frygteligt ud efter et par år. Græs og ukrudt overalt mellem stenene.

Tænkt løsning:
1.
Grave ud 20 cm dybt og 25cm bredt.
2. Sætte trykimprægnerede brædder og bygge en ramme i renden. Overkanten af brættet i niveau med den endelige højde.
3. Fylde op med 10 cm sand og komprimere med en mukkert.
4. Lægge i armeringsjern og fylde op med beton.
5. Trække af med et bræt for jævn højde.
6. Efter betonen har hærdet:
7. Mure belægningssten fast på betonrammen med mørtel mellem stenene.

Jordforholdene:
Sandet mindst 40 cm ned i jorden.

Tænkte sætte følgende sten:
[link]

Hvad synes I om dette projekt, værd at teste?
Nu er man nysgerrig efter resultatet?

• Synes
RayIV
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.