Jeg er nået lidt længere i mit poolprojekt og har færdigbygget stenmuren. Nu er det tid til at støbe en betonkant på selve stenmuren som kant til at fastgøre hegn og som kant til selve stensætningen. Det er totalt 35 m betonkant fordelt på 3 sider med længderne 13x15x7 m, som I kan se på vedhæftet billede.
Jeg har tænkt mig målene til ca. 600 mm bred og 200 mm tyk på selve kanten, men jeg er fleksibel lige nu.
Er der nogen, der kan give mig råd til, hvordan jeg skal tænke med hensyn til dimensioner på betonen, armeringen og andre smarte tips?
Jeg vil bore i armering i alle større sten i forskellige retninger, som betonen vil binde i. Så der vil være mange jern. Jeg tænkte at påføre primer på stenen inden støbning.
Ja det er korrekt at betonkanten går et stykke ud over. Jeg vil tilskære bunden af formen så godt jeg kan, og derefter tager jeg den sidste mellemrummet med mørtel.
Du bør bygge formen, så du har en lille svag hældning på overfladen, for at vandet ikke skal blive stående på kanten. Stående vand vil med tiden få overfladen til at fryse i stykker.
Du skriver 600mm bred og 200mm tyk, det virker meget bredt? Vil det ikke se klodset ud?
Hvad angår armeringen, så ville jeg nok bøje omvendte U'er, som jeg ville binde i langsgående armeringsstål, så det danner et rutenet med c-c 100-150 mm. Bemærk, at armeringsstålet aldrig må ligge mindre end 3 cm inde i betonen, fordi det ellers risikerer at ruste og bryde betonen i stykker.
Skær formen så nøjagtigt som muligt, og støb derefter i to omgange. Første omgang laver du noget tørrere, så det ikke flyder så let og dermed tætner bunden af formen. Du kan også bruge dette til at fixere armeringen, så du ikke behøver at have ribber over formen for at holde armeringen på plads, når du laver den sidste støbning, så er det lettere at trække kanten af, rive den og stålglatte den.
Hvad angår hældning, så skal jeg have hældning på betonen, tak for påmindelsen
Jeg havde tænkt 600mm, fordi jeg har en grantiplade, der er 600x300, som skal sættes mod betonen i yderkanten, men fuge, resten lægges i 2-5. Men måske gør kanten 300 bred og lægger stenen kun som en ramme rundt. Men betonen vil ikke være synlig.
Tak for tippet med armeringen.
Havde du brugt 12mm armering eller hvad er passende?
Er der risici med for meget armering?
Havde tænkt at bore ned armeringsstænger i granitten og derefter svejse den øvrige armering fast i disse stænger, så de ikke kan bevæge sig under selve støbningen.
God idé med at støbe i 2 omgange. Kan jo selv blande til det første lag, og til det andet så bestiller jeg rotorpumpe, da det bliver ca. 2-3 kbm hvis formen er 300x200mm og 35m lang. Har også tanke om at støbe en trappe samtidig.
Jeg er kun lægmand på området, og dette er jo ingen bærende konstruktion, men jeg ville nok have valgt 12mm stål.
Der er ingen fare ved for meget armering, men afstanden mellem stålene skal have god margin for den største ballast i betonen.
Beton tåler tryk godt, men er dårligt til at modstå trækbelastninger. I dit tilfælde er der risici for sætninger i stenene, som bærer betonbjælken, så hvis blot stenene står på et veldrænet underlag, så der ikke er risiko for frostsprængning, er armeringen i den nedre halvdel af bjælken vigtigst (Trækbelastning i den nedre del, trykbelastning i den øvre del).
Formstag findes f.eks. hos Beijers.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.