Hej!

Jeg har tænkt mig at lave en vintertilpasset udestue med støbt betonplade og gulvvarme.
Huset vi bor i har krybekælder, hvilket betyder, at murstensfacadens underkant ligger ca. 25 cm under færdigt gulv.

Spørgsmålet er, vi vil helst ikke have en trappe ned til udestuen og undrer os om man på nogen måde teknisk kan støbe pladen op til færdigt gulv?
Det vil altså betyde, at pladen kommer til at blive støbt op 25 cm på murstenen.

Håber I forstår, hvad jeg mener, og kan besvare mit spørgsmål.

Du bør sætte en bevægelsesfuge mellem murstenene og betonen. Kan gøres med frigolit eller lignende materiale.

J justusandersson sagde:
Du bør sætte en bevægelsesfuge mellem teglstenen og betonen. Kan gøres med frigolit eller lignende materiale.
Det lyder positivt.
Der er ventilationshuller i første skifte teglsten, som desværre bliver tilstoppet med den støbte betonsål.
Og jeg tænker også på syllen indenfor, som ender under betonsålen.

Påvirker det noget?

Hvis tegelfacaden stadig til dels vil være udendørs, bør luftspalten, som findes bag ved teglet, være åben. Det enkleste er nok at lave nye udluftningshuller i de tilsvarende stødrester over betonpladen. Hvad består syllen under teglet af? Er det ikke murede betonhulsten/lecablokke?

J justusandersson sagde:
Hvis tegelfacaden stadig til dels vil være udendørs, bør luftspalten bag ved teglene være åben. Det nemmeste er nok at lave nye ventilationshuller i de tilsvarende stødte fuger over betonpladen. Hvad består soklen under teglene af? Er det ikke murede betonhulsten/lecasten?
Delvist bliver det sådan der, hvor udestuen slutter i bredden.
Jeg overvejer også, hvordan pokker man skal få det til at se pænt ud på siden, hvor betonsokken ligger ovenpå tegelfacaden.

Under teglet er det opmuret med lecablokke, men indenfor dem er der en 45x120 sokkel ifølge konstruktionsplanerne for huset.
Det var den sokkel, jeg mente ville blive lukket inde, hvis jeg støber betonsokken på teglene?

Det afhænger lidt af, hvordan regelvæggen indenfor facadeteglet er udført. Kan du ikke lægge din konstruktionstegning ud? Du kunne måske sætte en mursten på højkant mellem pladens kant og facadeteglet?

J justusandersson sagde:
Det afhænger lidt af, hvordan regelvæggen indenfor facadeteget er udført. Kan du ikke lægge din konstruktionsplan ud? Du kan måske sætte en mursten på højkant mellem pladens kant og facadeteget?
000611.tif

Sådan ser konstruktionsplanen ud med en masse detaljer på en og samme tegning, men jeg tror, du forstår, hvor du skal kigge.

Kan det være en fordel, at der er en mulighed for, at syllen ikke bliver helt indespærret i.o.m. krybegrunden? Der er ganske vist plastfolie, men der er også plastfolie bag facadeteglen, så mit problem med indespærret syll er måske ikke noget problem?

Jeg kan ikke åbne tegningen med tilstrækkelig opløsning til at kunne læse den. Prøv at bruge knappen "Ladda upp bild/video" nederst i Byggahus svarsruta.

J justusandersson sagde:
Jeg kan ikke åbne tegningen med tilstrækkelig opløsning for at kunne læse den. Prøv at bruge knappen "Ladda upp bild/video" nederst i Byggahus svarsruta.
Jaha, den funktion ledte jeg efter men fandt ikke sidst.
Her kommer den!

Som du også ser på detaljetegningen viser den mere præcist, hvad jeg har forsøgt at beskrive i teksten. Gulvspånpladen inde i huset ligger cirka 2,5 mursten over underkanten af teglfacaden.

Men jo mere jeg overvejer mulige løsninger, dukker der nogle idéer op.
Jeg kunne mure op med tegl som en trappeformet forbindelse mellem min betonplade og den eksisterende teglfacade, hvilket jeg tror kunne se ud som en flot løsning.
Men problematikken består i, hvordan og om jeg kan støbe op øvrige soklen mod teglfacaden.

Senest redigeret:
Efter at have set på din tegning, tror jeg, at det eneste du behøver at gøre (udover de råd jeg har givet tidligere) er at lave nye lufthuller i stødforbindelserne over pladen. Det er nok nemmest at bore med hjælp af et hårdmetalsbor. Du gør ret i at overveje dette. Det er vigtigt, at det bliver pænt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.