Hej,

Jeg har et gammelt torp, hvor skorstenen skal mures om ovenfor mønningen. Dette er snart gjort, men det jeg bekymrer mig over, er at skorstenen er "lidt" svajende. Den er ca. 9,5 m høj, og der er gennemgående jern i gulvbjælkelaget mellem 1. og 2. etage, disse er sandsynligvis til for at give støtte til en evt. kakkelovn (tror jeg). Ved disse jern ser det ud til, at skorstenen er "leddet". Jeg ser ingen revner i pudsen udvendigt. Spørgsmålet er, hvordan kan man bedst afstive skorstenen? Er det en god løsning at sætte to afstivninger (f.eks. fladjern) rundt om skorstenen for at bolte dem til de nærliggende spær og tagbjælker?

Taknemlig for idéer og synspunkter!
 
Hej igen,

Ingen der har nogen ide eller synspunkt?

Mvh
 
Hvis skorstenen ikke er stabil, vil den næppe være tæt. Trykprøv, inden du bruger penge på reparationer...
 
Hvis skorstenen er muret med lerbruk så er de meget vaklende, specielt når den er så høj. Mine er ca. 7 meter og oppe på taget kan man ret let skubbe til dem.
Jeg tror ikke, det er godt at stagge den op mod huset, da huset og skorstenen altid bevæger sig lidt forskelligt, skorstenen udvider sig lidt, når den bliver varm og måske bevæger huset sig også lidt.
Kan du ikke bare lade det være som det er og mure overstykket om, måske bruge kalkbruk så den også bliver lidt bevægelig og der ikke er så markeret en grænse.
 
Den kan være lavet af ler og kalkpuds, fordi den er fra omkring 1850.

Nybyggarn - hvor meget svajer din? Min kan bevæge sig 7-10mm men vender altid tilbage til "centrumpositionen", er det sammenligneligt med, hvad din kan bevæge sig?
 
Jeg har ikke målt, men det er nok mindst så meget.
 
Ok, tak for hjælpen Nybyggarn.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.