P
Har et svajende/gungende gulv i stuen (360x575 cm) og jeg ved hvorfor, men er lidt usikker på hvordan man bedst løser det. Problemet er at det er en støbt bjælkelag fra 1929 som sandsynligvis er alt for dårligt armeret. Under stuen ligger garagen i kælderen og der har man forsøgt at løse det med en kassebjælke/firkant som man har lagt på den "flade" side så den er ret så bøjet. Hopper man eller danser i stuen så gynger hele gulvet. Hvilke dimensioner tror I ville kræves og hvor mange bjælker for at løse det? Kan tilføje at lofthøjden i garagen ikke er mere end ca 190 cm så lav byggehøjde er jo at foretrække.

Bjælken ses øverst i billedet Garage med værktøjsbænk, opbevaringskasser og en synlig balk øverst i billedet. Gammelt betongulv med afskalninger.
 
Et ikke helt usædvanligt problem desværre. Er betongulvet i rummet ovenover, eller findes der trægulv øverst? Hvis svaret er ja, hvor høj er denne konstruktion? Betonen var nok en del af brandsikringen. Højden i kælderen er dog usædvanligt lav for at være fra 1929.
 
P
Der ligger et parketgulv i stuen, og jeg mistænker, at det er samme konstruktion som i det gamle køkken, hvor der ligger ca. 10 cm høje reglar på betonen og derefter fyldt med slagge, inden undergulvet af træ blev sømmet fast. Så der er desværre ikke noget rum til at regla op over betonen, og jeg tør ikke rive det hele ned, man ved jo aldrig, hvad der kan ske med kældervæggene da. Den eneste løsning er nok at støtte op og få nogle flere bjælker på støbte søjler. Meget arbejde dog.
 
Med den begrænsede spændvidde, 3,6 meter, er det faktisk muligt at anvende 10 cm høje stålbjælker og opnå et acceptabelt resultat.
 
P
Hvor mange og med hvilken afstand tror du, der skal bruges? Der er mulighed for bedre loftshøjde, da garagegulvet ligger ca. 15 cm højere end indkørslen udenfor, men der er meget arbejde, da der er klippe under, så risikoen er, at der bliver en del, der skal sprænges.
 
Jeg mente, at man lægger ståldragere ovenpå garagetaget som erstatning for eksisterende træreglar, så du får et stabilt bjælkelag, der ikke påvirker betonen.
 
P
Aha så er jeg med, men så ryger det gamle parketgulv jo.
 
Hvis det er et stavparketgulv, kan det nok lægges tilbage.
 
P
Tror det er lamelparket.
Billede af et gulv med lamellparket i fiskebensmønster, træ overflader i flere nuancer.
 
Ja, det er lamelparket. Ikke original med andre ord. Det plejer også at kunne reddes, minus nogle få brædder, hvis man er forsigtig.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.