Hej,

Har præcis givet mig i kast med syllskifte-verdenen. Har købt et hus fra -76, hvor de trykimprægnerede syller er let fugtskadede (10%). Huset står på en uisoleret betonplade. Hele huset lugter og det sætter sig i tøjet. Det mærkes især, når vi er kommet hjem til lejligheden, så tænkte at prøve at skifte syllene i et rum selv for at se, hvor lang tid det tager, og hvad det faktisk indebærer.

Har undersøgt en del om den rette fremgangsmåde, og min plan ser ud som følger (ret mig gerne, hvis noget ser mærkeligt ud):

(jeg vil skifte indefra)

1. Save i gipsen (tigersav?) så lidt som muligt, som man kan komme til, 10-20 cm bør vel være nok?

2. Støtte op under loftet med en støtte under nærmeste tagspær.

3. Kap 1-2 cm på alle stående reglar, der holder den liggende syll fast, så jeg kan skifte en hel syll ad gangen. Jeg tænkte at læne bladet mod en krydsfinerplade for at få en god støtte.

4. Fjern syllen.

5. Rens betonen, hvor syllen har siddet, måske endda bruge nogen selvnivellerende spartelmasse? Er det nødvendigt?

6. Læg syllpapir, hvor den nye syll skal ligge.

7. Læg byggefolie i forkanten mellem syllen og syllpapiret.

8. Læg den nye syll på og fastgør med vinkler og skruer. Er dette unødvendigt tror du? Er det nødvendigt at fastgøre den nye syll, hvis den gamle ikke var fastgjort?

9. Reparer samlingen i den stående szab. Hvad er bedst her? Jeg har læst, at man kan bruge alt fra 2 kiler, som man limer sammen til meget mere komplicerede løsninger.

10. Montér en T-profil over under gammel gips og gammel bygplast.

11. Fold plasten ud og montér en ny gipsplade. Skær overskydende plast af.

Hvad tænker I? :) Er det nødvendigt at gøre noget ved facadeskiven? Har læst, at nogle skifter den samtidig.
 
  • Synes
Lande
  • Laddar…
Sådan ser den ud. Ser ud til, at den hviler på isolering. En væg med en åbning, der afslører træ, isolering og byggeaffald omkring hullet.
 
Problemet er vel, at det ofte er indstøbt i pladen..

Edit: trykt træ altså
 
Violina Violina sagde:
Problemet er vel, at det ofte er indstøbt i pladen..

Edit: trykt træ altså
mistænker at du svarede før du så billedet jeg netop postede. Den hviler på betonpladen med isolering imellem.
 
L lillespillevinken sagde:
mistænker at du svarede før du så billedet jeg netop postede. Den hviler på betonpladen med isolering imellem.
Jeg så det, men det betyder (desværre) ikke at det ikke også kan findes indstøbt..
 
  • Synes
CTheHan
  • Laddar…
L lillespillevinken sagde:
Hej,

Har lige givet mig i kast med sokkel-skift-verdenen. Har købt et hus fra -76, hvor de trykimprægnerede sokler er let fugtskadede (10%). Huset står på en uisoleret betonplade. Hele huset lugter, og det sætter sig i tøjet. Det mærkes godt, når vi er kommet hjem til lejligheden, så jeg tænkte at prøve at skifte soklerne i et rum selv for at se, hvor lang tid det tager, og hvad det faktisk indebærer.

Har forsket en del i korrekt fremgangsmåde, og min plan ser ud som følger (ret mig gerne, hvis noget ser mærkeligt ud):

(jeg vil skifte fra indersiden)

1. Save i gipsen (tigersav?) så lidt som muligt, 10-20 cm bør vel være nok?

2. Støtte loftet med en støtte under den nærmeste tagstol

3. Skære 1-2 cm af alle stående regler, der holder fast i den liggende sokkel, så jeg kan skifte en hel sokkel ad gangen. Jeg tænkte at læne bladet mod en krydsfinerskive, så jeg får en god støtte.

4. Fjerne soklen

5. Rense betonen, hvor soklen har siddet, måske endda bruge noget selvnivellerende spartelmasse? Er det nødvendigt?

6. Lægge sokkelpapir, hvor den nye sokkel skal ligge.

7. Lægge bygfolie i forkanten mellem soklen og sokkelpapiret.

8. Lægge på den nye sokkel og fastgøre med vinkler og skruer. Er dette unødvendigt tror du? Behøver man at fastgøre den nye sokkel, hvis den gamle ikke sad fast?

9. Reparere samlingen i den stående regel. Hvad er bedst her? Jeg har læst, at man kan bruge alt fra 2 kiler, som man limer sammen, til meget mere komplicerede løsninger.

10. Montere en T-profil over under gammel gips og gammel bygplast.

11. Folde plasten ud og montere en ny gipsplade. Skær overskydende plast af.

Hvad tror I? :) Behøver man at gøre noget med facadepladen? Har læst at nogle skifter den samtidig.

Men:

1: Jeg ville rive alt gips væk fra væggen.

2: Hvis det er nødvendigt, god idé.

3/4: Så ville jeg bare fjerne soklen, hvis jeg ikke behøver at save i væggen for at få plads til den nye sokkel.

5/6: Bedre at shimse op under den nye sokkel med flere lag sokkelpapir/andet efter behov

7: Forstår ikke helt, hvad du mener?

8: Vinkler? Hvor skal du fastgøre dem? I pladen?

9: Hvis det er nødvendigt (jeg ville forsøge at undgå dette i videst muligt omfang)

10/11: Forstår ikke helt her.
 
Violina Violina sagde:
Men:

1: Jeg ville have revet alt gips væk fra væggen.

2: Hvis det er nødvendigt, god idé

3/4: Så ville jeg bare have fjernet soklen, medmindre jeg skal save væggen for at få plads til den nye sokkel.

5/6: Bedre at shimse op under den nye sokkel med flere lag sokkelpapir/andet hvis nødvendigt

7: Forstår ikke, hvordan du mener?

8: Vinkler? Hvor skal du fastgøre dem? I pladen?

9: Hvis det er nødvendigt (jeg ville have forsøgt at undgå dette mest muligt)

10/11: Følger ikke med her.
3/4: De stående regler hviler vel på soklen?

7: Mener at man lægger plasten mellem papiret og soklen, så den stikker ud fra væggen, så man let kan skære det til efter man har monteret gipspladen.

8: Usikker, derfor mit spørgsmål.

9: Ja det afhænger vel af om man saver den stående regel eller ej.

10/11: Tror ikke dette er meget relevant, men det er
For at lette montering af en ny gipsplade senere. Tænker at man skruer en T-profil i øverste gipsplade, så man får en kant, som man kan fastgøre den nye gipsplade på.
 
Hvordan har du bemærket, at de er fugtskadede?
Er der nogle, der er rådne? Rigtigt fugtige? Lugter de dårligt? Er de rådne?
 
Huddingebo Huddingebo sagde:
Hvordan har du bemærket, at de er fugtskadede?
Er nogle rådne? Meget fugtige? Lugter de dårligt? Er de rådne?
10% fugt ifølge inspektionsmanden. Det lugter, som jeg skrev i trådstarten. Flere i området har skiftet.
 
Violina Violina sagde:
Jeg så den, men det betyder (desværre) ikke, at det ikke også kan være indstøbt..
Har også hørt, at visse byggerier fra 70-80'erne brugte en maling, der fordamper og danner lugte i hus og hjem. Måske skal du tage et stykke og sende til analyse? Tror det var cuprinolfarve, der ikke var helt 100....
 
L lillespillevinken sagde:
3/4: De stående reglarne hviler vel på syllen?

7: Mener du, at man lægger plasten mellem pappen og syllen, så den stikker ud fra væggen, så man nemt kan skære til den efter man har monteret gipspladen.

8: Usikker, derfor mit spørgsmål.

9: Ja, det afhænger vel af, om man saver den stående regel eller ej.

10/11: Tror ikke dette er meget relevant, men det er
For at lette at sætte en ny gipsplade på senere. Tænker, at man skruer en T-profil i den øvre gipsplade, så man får et stykke, der stikker ud, som man kan fastgøre den nye gipsplade på.
3/4: Jeg forstår, hvordan du tænker, men i normaltilfældet løfter man vel huset lidt?

7: Man monterer vel plast først, når man er færdig?

10/11: Jeg forstår stadig ikke helt (tror jeg) bliver det ikke en stor kant så?
 
L lillespillevinken sagde:
10% fugt ifølge besigtigelsesfyren. Det lugter, som jeg skrev i trådstarten. Flere i området har skiftet.
Lugter det, er sagen jo klar. Tænkte bare, så der ikke bliver gjort noget unødvendigt, i mange tilfælde opstår der trods alt ingen problemer, selvom der er tale om en risikokonstruktion.
10% er jo ellers ikke specielt højt...
 
Violina Violina sagde:
3/4: Jeg forstår hvordan du tænker, men i normaltilfældet løfter man vel huset lidt?

7: Man monterer vel plast først når man er færdig?

10/11: Jeg forstår stadig ikke helt (tror jeg) bliver det ikke en stor kant da?
Hvis man gør det fra indersiden, så plejer man at gøre sådan her, har jeg læst iaf.
 
Huddingebo Huddingebo sagde:
Lugter det, så er jo sagen krystalklar. Tænkte bare så der ikke gøres noget unødvendigt, i mange tilfælde opstår der trods alt ingen problemer trods risikokonstruktion.
10% er jo ellers ikke specielt højt...
nej det er mest lugten, der generer mig. Dog lugter det knap efter vi har revet alle plast- og tæpper ud. Måske var de lugtsmittede. Eller også er jeg blevet vant til lugten nu.

vi skal installere Jape ventgulv også, så det måske er nok til at holde lugten væk fra det fremtidige parketgulv. Ingen anelse ‍♂️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.