13,389 læst ·
29 svar
13k læst
29 svar
Stavelseændring - Er dette den rigtige tilgang?
Hvordan er det gået for jer?
Vi er selv i situationen hvor vi snart skal flytte ind i et 70'er hus med trykimprægnerede syllar. Med største sandsynlighed vil vi udskifte syllar og også installere en form for ventilerede gulve på stueetagen.
Vi er selv i situationen hvor vi snart skal flytte ind i et 70'er hus med trykimprægnerede syllar. Med største sandsynlighed vil vi udskifte syllar og også installere en form for ventilerede gulve på stueetagen.
Hej,G Gamern sagde:
Da næsten al lugt forsvandt, så snart vi rev de gamle tæpper ud, sprang vi over syllarene, så har desværre ikke noget at bidrage med.
Vi er i gang med at lægge Jape VentGulv lige nu, og de anbefalede os at tape alle ydervæggene, der hvor gulvet møder væggen, for at forhindre at lugten kommer ind i huset. Når ventilationen er i gang, vil det sandsynligvis reducere lugten yderligere.
Hvis det kun er lugt og ikke faktiske fugtproblemer, behøver man ikke nødvendigvis at udskifte syllarene.
Held og lykke!
Men tjekkede I ikke tilstanden af syllene? For eksempel ved ydervæggen.L lillespillevinken sagde:Hej,
Da næsten al lugt forsvandt så snart vi rev de gamle tæpper ud, sprang vi over syllene, så har ikke noget at bidrage med desværre.
Vi er i gang med at lægge Jape VentGolv lige nu, og de anbefalede os at tape alle ydervæggene, hvor gulvet møder væggen, for at forhindre lugten yderligere. Når ventilationen er i gang, vil det sandsynligvis reducere lugten yderligere.
Hvis det kun er lugt og ikke faktiske fugtproblemer, behøver man nødvendigvis ikke udskifte syllene.
Held og lykke!
Har lidt svært ved at se, at lugtproblemet ikke kommer fra et fugtproblem, var der nogle døde gnavere der måske?
Jo da.. 10% fugt ifølge inspektionen. Kritisk niveau er 16-17% hvis jeg husker rigtigt.E El-Löken66 sagde:
Så lugten kommer jo pga fugt, men eftersom niveauet ikke er kritisk og lugten er væk efter vi smed tæpperne ud, så sprang vi over det. Men hvem ved, man måske behøver tage hånd om det om nogle år.
Tanken er vel, at hvis vi ikke mærker til det, og fugten ikke bliver værre, så spiller det ingen rolle, hvis det holder sig på 10%. Det har alligevel klaret sig i næsten 50 år.
Ok i vores tilfælde ved vi på forhånd, at syllen er fugtig. Så vi har intet valg.
Men også interesseret i at høre erfaringerne fra Jape ventgulv. Lægger I selv? Hvordan gør I ved vådrum, skipper I dem eller inkluderer I dem i "luftkassen"?
Men også interesseret i at høre erfaringerne fra Jape ventgulv. Lægger I selv? Hvordan gør I ved vådrum, skipper I dem eller inkluderer I dem i "luftkassen"?
Men 10% må da være meget tørt? Eller hvor tørt kan træ blive? Kan det blive meget tørrere end det?L lillespillevinken sagde:Jo då.. 10% fugt ifølge inspektionen. Kritisk niveau er 16-17% hvis jeg husker rigtigt.
Så lugten kommer jo på grund af fugt, men eftersom niveauet ikke er kritisk og lugten er væk efter vi smed tæpperne ud, så sprang vi det over. Men hvem ved, måske skal vi tage os af det om nogle år.
Tanken er vel, at hvis vi ikke mærker noget til det, og fugten ikke bliver værre, så spiller det ingen rolle, hvis det holder sig på 10%. Det har alligevel klaret sig i næsten 50 år.
Haha, nok fugtigt til at lugte.V Villa1949 sagde:
Jape har generelt været meget godt. Vi lagde det hele selv. Vi blev færdige i går faktisk. Det er meget enkelt, men tidskrævende.G Gamern sagde:
Vi sprang vådrum over, da det ikke skal renoveres før næste år, men det kan helt sikkert også lægges der. Føles ikke lige så nødvendigt dog.
Vi opdagede dog i går, at projekteringen af Jape var lidt off, da forbruget af visse materialer var meget højere end beregnet for nogle materialer, og meget lavere for andre materialer, og vi fulgte instruktionerne meget nøje.
Vi fik flere meter for lidt tætningsbånd & isolering, selvom de sendte ekstra med, og vi fik alt for meget platon & samlebånd. Så regn gerne selv, inden du godkender et tilbud.
Må jeg spørge, hvor meget I måtte give for det ventilerede gulv samt hvor mange kvadratmeter?L lillespillevinken sagde:Haha, nok fugtigt for at lugte.
Jape har overordnet været rigtig godt. Vi lagde det hele selv. Vi blev færdige i går faktisk. Det er meget nemt, men tidskrævende.
Vi sprang vådrum over, da det ikke skal renoveres før næste år, men det er absolut muligt at lægge der også. Føles dog ikke lige så nødvendigt.
Vi opdagede dog i går, at projekteringen af Jape var lidt off, da forbruget af visse materialer var meget højere end beregnet for nogle materialer, og meget lavere for andre materialer, og da fulgte vi instruktionerne meget nøje.
Vi fik flere meter for lidt tætningsbånd & isolering, trods at de sendte ekstra med, og vi fik rigtig for meget platon & samlebånd. Så beregn gerne selv, inden du godkender noget tilbud.
117m2 for 39000.S StarkK sagde:
Der indgår jo projektering, tydelige instruktioner og alt materiale, du har brug for.
Hvis man selv kan klare projekteringen, kan man nok få fat i materialet meget billigere, men eftersom vi var nybegyndere, føltes det trygt at få hjælp med den del.
Tak for svar. Det føles alligevel overkommeligt, relativt set. Vi er i en lignende situation som jer med begrænset erfaring og behov for at løse et problem.L lillespillevinken sagde:
Så din historik, og jeg vil bare sige, at ventilerede gulve aldrig løser grundproblemet. Det er mere en garanti for, at de ikke bliver værre, og at indergulvet beskyttes. Hvis syllen er problemet, så skal den ud. Vi har haft huset et år nu, og lugten er reduceret markant, men der er stadig en svag duft tilbage i et rum, som sandsynligvis aldrig vil forsvinde, medmindre vi udskifter syllen.S StarkK sagde:
Jeg forstår, hvad du mener. Ærligt talt overvejer jeg i disse dage at gøre en ordentlig renovering og lade gulvet skifte, inklusive syll og bjælkelag (som jeg med stor sandsynlighed også mistænker er imprægnerede). Det koster nok nogle hundrede tusinde, men jeg vil af med problemet. Huset i sig selv er vi stormbegejstrede for, men lugten er virkelig irriterende. Jeg har faktisk tænkt mig at vende tilbage med en ny tråd for at bede om råd om, hvilke virksomheder kunne være passende i området mellem Sthlm og Uppsala, som måske også kan tage sig af en badeværelsesrenovering, da vi har et gammelt badeværelse, der alligevel skal renoveres - så lige så godt tage fat på det hele på én gang.L lillespillevinken sagde:Så du din historik, og jeg vil bare sige, at ventilerede gulve aldrig løser grundproblemet. Det er mere en garanti for, at de ikke bliver værre, og at indergulvet beskyttes. Hvis syllen er problemet, så skal den ud. Vi har haft huset i et år nu, og lugten er reduceret markant, men der er stadig en svag duft tilbage i et rum, som sandsynligvis aldrig vil forsvinde, medmindre vi skifter syllen.
Her har jeg beskrevet problemet lidt mere udførligt: https://www.byggahus.se/forum/threa...g-badrumsrenovering-foeretagsfoerslag.450826/L lillespillevinken sagde:Så din historik, og jeg vil bare sige, at ventilerede gulve aldrig løser grundproblemet. Det er mere en garanti for, at de ikke bliver værre, og at indendørsgulvet beskyttes. Hvis remmen er problemet, skal den ud. Vi har haft huset i et år nu, og lugten er reduceret markant, men der er stadig en svag duft tilbage i et rum, som sandsynligvis aldrig vil forsvinde, medmindre vi skifter remmen.
Jeg bor i Uppsala og har for nylig fået sylludskiftning med hjælp fra en skånsk virksomhed (de fleste sylludskiftere ser ud til at holde til i Skåneland). Skriv til mig via PM, hvis du vil have lidt info!S StarkK sagde:Jeg forstår hvad du mener. Ærligt talt går jeg i disse dage og overvejer at lave en ordentlig renovering og lade udskifte gulvet, inklusive syll og bjælkelag (som jeg med stor sandsynlighed også mistænker er imprægnerede). Det koster nok nogle hundrede tusinde, men jeg vil af med problemet. Huset i sig selv er vi stormbegejstrede for, men lugten er virkelig irriterende. Jeg har faktisk tænkt mig at komme tilbage med en ny tråd for at bede om råd om, hvilke virksomheder der kunne være passende i området mellem Sthlm og Uppsala, som eventuelt også kunne tage sig af en badeværelsesrenovering, da vi har et gammelt badeværelse, der alligevel trænger til en renovering - så lige så godt at tage det hele på én gang.
Jeg forstår og sympatiserer med dig. Vi er lige blevet færdige med en totalrenovering, men jeg irriterer mig stadig over den svage lugt, så jeg er også fristet til at udskifte i fremtiden, i hvert fald i enkelte rum. Trist at rive alt op igen, men man skal jo have noget at lave næste år med.S StarkK sagde:Jeg forstår, hvad du mener. Ærligt talt går jeg i disse dage med tankerne om at foretage en ordentlig renovering og lade udskifte gulvet, inklusive syll og bjælker (som jeg med stor sandsynlighed også mistænker er imprægnerede). Det koster nok nogle hundrede tusinde, men jeg vil af med problemet. Huset i sig selv er vi meget begejstrede for, men lugten er virkelig irriterende. Jeg har faktisk tænkt mig at vende tilbage med en ny tråd for at bede om råd om, hvilke virksomheder der kunne være passende i området mellem Sthlm og Uppsala, som eventuelt også kan tage sig af en badeværelsesrenovering i og med, at vi har et gammelt badeværelse, der alligevel skal renoveres - så lige så godt at tage det hele på én gang.
Det ser ud til, at syll-udskiftning indefra er relativt enkelt. Det synes ikke at være meget krævende, og det føles som om, virksomheder virkelig udnytter privatpersoner på dette område. Så kompliceret burde det ikke være. Det eneste, man skal være opmærksom på, er at støtte taget under udskiftningen af syllen. Det er nok den skræmmende del at gøre selv, men hvis man får hjælp fra en, der er kyndig der, burde man kunne finde ud af det.
Klik her for at svare