62,077 læst ·
230 svar
62k læst
230 svar
Startet garage vakler
Man skal jo have skråstivere under byggeriet, ikke sjældent kan de blive stående efter, da de ikke er i vejen. Det er de på væggen.
Ja, det er jo det, jeg siger. Den er vel kun 45mm tyk?A abiz sagde:
Vægskinnerne havner der, hvor man sætter dem. Vil man have dem under spærene, så sætter man dem der… det gør ikke noget, hvis det bliver lidt skævt ved gavlene…
Man kan også sætte op skråstivere i rummene i stommen med samme dimension som reglarne i stommen. Det vigtige er da, at de skal være to skråstivere pr. rum, som går op til halvdelen af højden med en horisontal regel imellem. Normalt bruger man rummene nærmest hjørnet på begge sider af hjørnet. På den måde undgår du problemer med pladerne på indersiden.Byurn sagde:
det er en interessant forskel mellem byggeri i finland og sverige, i finland sættes der i princippet altid vindspærreplader på ydersiden af rammen, dette gør byggeriet helt stabilt og vejrbeskyttet på et tidligt stadium, derimod lægges der næsten udelukkende dug på taget og ingen råspont. Jeg som er lidt team Finland i denne sag synes det er en mærkelig måde at bruge penge på råspont som reelt set ikke bidrager med sådan særligt meget til konstruktionen, men klæder rammen i tynde lagner hvor der er brug for stabilitet. bedst er jo selvfølgelig at have begge dele, men hvis man skal være økonomisk, havde jeg sprunget råsponten over og brugt pengene på udvendige plader.
Också syftede på:Nissens sagde:
indfældet bærende bjælke eller væggreglar under takstolarna.
Hej flot byggeri!
Inden du gør mere, skal du gøre følgende.
Det, du skal gøre, er at krydse tag og vægge. Tag nogle skrotbrædder og tjek først, så huset ikke har skævvredet sig. Sæt derefter brædder i ca. 30-45`fra gulvsyllen til øverst på væggen og tjek alle hjørner, så huset er i lod (lige). Man kan justere med spændebånd og stramme huset, så alt er lige. I taget (på undersiden af tagstolen) kan du nemmest starte med at tjekke cc-målene på tagstolene midt i huset, hvor du midlertidigt skruer en bræde midt under kippen hele vejen. Derefter tager du, som flere har sagt, holdebånd i et kryds under tagstolene fra rummets alle fire hjørner.
Det sker hvert år, at man hører, at noget nybyggeri som dit blæser eller styrter omkuld. Så tag dette alvorligt og pas på dig og dine kære, garaget kan altid repareres, ikke mennesker. //Byggare Bob
Inden du gør mere, skal du gøre følgende.
Det, du skal gøre, er at krydse tag og vægge. Tag nogle skrotbrædder og tjek først, så huset ikke har skævvredet sig. Sæt derefter brædder i ca. 30-45`fra gulvsyllen til øverst på væggen og tjek alle hjørner, så huset er i lod (lige). Man kan justere med spændebånd og stramme huset, så alt er lige. I taget (på undersiden af tagstolen) kan du nemmest starte med at tjekke cc-målene på tagstolene midt i huset, hvor du midlertidigt skruer en bræde midt under kippen hele vejen. Derefter tager du, som flere har sagt, holdebånd i et kryds under tagstolene fra rummets alle fire hjørner.
Det sker hvert år, at man hører, at noget nybyggeri som dit blæser eller styrter omkuld. Så tag dette alvorligt og pas på dig og dine kære, garaget kan altid repareres, ikke mennesker. //Byggare Bob
Tak for det udførlige svar. Skålbånd på spærrene havde jeg ikke engang tænkt på, god idé!B Byggare Bob 1966 sagde:Hej fint bygge!
Inden du gør noget mere, så MÅ DU gøre følgende.
Det, du skal gøre, er at krydse tag og vægge. Tag nogle skrotbrædder og tjek først, så huset nu ikke har skævet sig. Sæt derefter brædder i ca. 30-45`fra gulvsyllen til øverst på væggen. Tjek alle hjørner, så huset er lod (ret). Man kan justere med spændebånd og trække (spænde) huset, så alt er ret. I taget (undersiden af spærret) kan du nemmest starte med at tjekke CC-målene på spærrene i midten af huset, hvor du skruer en brædde midlertidigt fast under mønningen hele vejen. Derefter tager du, som flere har sagt, skålbånd i et kryds nedenunder spærrene fra rummets alle fire hjørner.
Hvert år hører man, at et nybyggeri som dit blæser/raser sammen. Så tag dette alvorligt og pas på dig selv og dine kære, garagen kan altid repareres, ikke mennesker. //Byggare Bob
Tænkte også at klatre op og sætte skråstiver mellem spærrene, så de bliver lidt mere stabile 🙂
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 indlæg
min pointe er, at det sandsynligvis ikke vil falde sammen, som nogle mener.........Ikke fordi jeg følger nyhedsrapporteringen slavisk, men vi er nok meget forskånede fra bygninger, der falder sammen i dette land....I det tilfælde, du nævner, lyder det jo mere som en radikal fejldesign/beregning end, at det udelukkende skulle skyldes det, du nævner.MultiMan sagde:
Problemet er det samme, risikoen for at spær falder ned, når det begynder at blæse fra "forkert" retning, gerne da sammen med betydelig snebelastning.
I dette tilfælde konstateredes det, at der manglede anden stabilisering end pladerne, og efter nogle årtier var skruehullerne i pladen blevet udvidet på grund af for store bevægelser i spærene, og alt slap og faldt ned.
Hvad er din pointe øvrigt? Er det ok at bygge garage med løse spær uden anden stabilisering end sponten? Selv min garage fra 1940 eller noget på 5,5*3 meter har skråstivere mellem spærene.
Det forekommer jo, at stammer styrter sammen, inden der er kommet på noget plademateriale eller facade.
Jeg ved ikke, om det mangler helt her, men helt klart utilstrækkeligt.
https://www.reddit.com/r/therewasanattempt/comments/iyrums
Jeg ved ikke, om det mangler helt her, men helt klart utilstrækkeligt.
https://www.reddit.com/r/therewasanattempt/comments/iyrums
Reglerne i væggen.