H heimlaga sagde:
At skråstive med jernbånd bliver sjældent godt. De løsner om sommeren, når det er varmt.

Hvad der mangler er:
-Vindafskærmningsplader på væggene. Vinddug er noget skravl, som kun duer til at pakke producenten ind i, når man har slået ham ihjel og skal skaffe sig af med liget.
-Skråstivere på væggene, især bagvæggen
-Skråstivere i mellemtaget
-Stivere som forhindrer spær fra at vælte.

Der er ikke brug for nogen konstruktionstegninger. Det handler om almindelig sund fornuft.
Desværre sidder vinddugen allerede der, så den får blive 🙂
Begyndte at sætte hulbånd i går, men der kom sådan et forfærdeligt tordenvejr, så jeg gik ind. Men jeg tænkte at sætte det på alle vægge undtagen portsiden.
Hvad menes der med skråstænger i mellemtaget?
Stivere på spærene har jeg faktisk overvejet. Kan man bare sætte nogle regler mellem dem så langt op, som man tør klatre?

For øvrigt til de, der bemærkede, at alt sandsynligvis var skævt nu: Jeg kan meddele, at alt er lige så spidse lige, som da jeg satte stommen op 😄

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
A abiz sagde:
Der sidder en indfældet bærende bjælke på 170mm på ydersiden af remmen. Det var leverandøren, der anbefalede dette netop fordi spærene ikke ramte præcis på vægstolperne.
Den indfældede "bærende bjælke" kalder jeg remmen. 😉 På skuret jeg bygger med ensidet tag.
Byggkonstruktion med træramme til skur, inkluderer hammarbånd til et pulpettag, omgivet af grønne træer i baggrunden.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Men det er en indlagt bærende bjælke og intet hammarband.

• Synes
Freniño og 1 anden
  • Laddar…
Ja jeg kalder det bare det samme som kommunen gjorde, om det er korrekt ved jeg ikke haha

MultiMan MultiMan sagde:
Tja, en idrætshal i mit amt faldt sammen helt pludseligt en vinterdag, fordi bygherren ignorerede stræbere, der forhindrede spær i at tippe, og stolede i stedet på at taplåsen skulle holde dem sammen. Ren held at ingen var der på det tidspunkt, mange kunne have døde. Stor hal, der blev til brænde.
Men bør jeg så bare klatre op og sætte lidt regler imellem alle spær?

Lulaua Lulaua sagde:
Men det är en indfældet bærende bjælke og ingen rem.
Det er nok et generationsspørgsmål, ud fra hvordan man byggede før og måske også geografisk 😉

EddieHansson
Lulaua Lulaua sagde:
Men det er en indfældet bærende bjælke og ikke et hammarband.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hammarband

"I moderne husbygningsteknik betyder hammarband den øverste liggende regel, som holder sammen en (oftest træ- eller stålkonstruktion) regelstamme."

• Synes
Dilato og 1 anden
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson sagde:
[link]

"I moderne husbyggeteknik betyder hammarband den øverste liggende regel, der holder sammen en (oftest træ- eller stålstamme) regelstamme."
Præcis!

A abiz sagde:
Hej, jeg er i gang med at bygge en dobbeltgarage, da jeg skulle op og lægge råspont opdagede jeg, at hele konstruktionen vaklede. Er dette normalt?
Selv nu når al råspont er på, vakler det en del, vil dette ordne sig med facaden eller når der kommer lidt mere vægt på grund af tagsten?

Jeg bliver lidt bekymret for, at jeg har glemt noget som jeg burde have sat på haha, jeg vedlægger nogle billeder så I kan se, hvordan konstruktionen er opbygget.

Desuden tænker jeg, at råsponten ikke nødvendigvis behøver at gå hele vejen op til kippen, den lille sprække på ca. 5-7 cm som jeg har nu, kan man vel dække over med pap, så sætter jeg jo kipbrætholdere, kipbræt og kipisolering derover, så det føles unødvendigt at bruge tid på at perfektionere det der, hvad tror I?

Edit: antager at syldisoleringen som er ca. 1 cm skumgummi kan gøre det hele lidt vaklende?
Så længe du ikke har beklædt væggene eller sat skråstivere bliver garagen vaklende, det nemmeste er blot at tage nogle planker og sætte dem i 45 grader udenpå de lodrette vægregler indtil videre, disse fjerner du så, når du beklæder væggene. Skal du beklæde med panel udvendigt, bør du anvende brede plader indvendigt for at bevare stabiliteten i garagen.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
A abiz sagde:
Nåh, okay, så det er bare noget midlertidigt?
Bør facaden ikke have samme effekt, når den kommer på? Men absolut, det skal jeg gøre, indtil facaden er på.
Skråstivere skal sættes permanent på alle vægge. Facaden bidrager marginelt til stabiliteten, og det er ikke facadeens opgave at holde bygningen oprejst.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Det er bestemt ikke nødvendigt, hvis man har skiver på væggen. Ofte sættes skråstivere midlertidigt under byggeriet.

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
MultiMan MultiMan sagde:
Tja, en idrætshal i mit amt styrtede sammen helt pludseligt en vinterdag, fordi bygherren havde undladt at bruge stivere, der forhindrede tagspærerne i at vippe, og i stedet stolede på, at taplåsen ville holde dem sammen. Ren held at ingen var der på det tidspunkt, mange kunne være døde. Stor hal der blev til brænde.
Men det lyder jo som en grundlæggende fejlkonstruktion.........En idrætshal lyder en smule større end en lille villagarage.

D Daniel 109 sagde:
Det er bestemt ikke nødvendigt, hvis man har plader på væggen. Ofte sættes skråbånd midlertidigt under bygningen.
Jo, jeg ved, at der er mange her på forummet, der mener, at skråbånd er overflødigt. Jeg er af den holdning, at stommen skal være stabil, selv uden vægbeklædning.

• Synes
Farstatjej90 og 6 andre
  • Laddar…
MultiMan
S Stefan1972 sagde:
Men det lyder jo som en grundlæggende fejlkonstruktion.........En idrætshal lyder en smule større end en lille villagarage.
Problemet er det samme, risikoen for at spær lægger sig ned, når det begynder at blæse fra "forkert" retning, gerne da sammen med massiv snebelastning.

I dette tilfælde blev det konstateret, at der manglede anden stabilisering end pladerne, og efter nogle tiotal år havde skruehullerne i pladen blevet udvidet på grund af for store bevægelser i spærrene, og alt slap og faldt.

Hvad er din pointe i øvrigt? Er det ok at bygge garager med løse spær uden anden stabilisering end endenoten? Selv min garage fra 1940 eller noget på 5,5*3 meter har skråstivere mellem spærene.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Tegning af tagkonstruktion med trækspær og specifikationer for træstørrelser og installation.

• Synes
Dilato og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.