Jeg overvejer at udskifte to sløjfer med gamle stålrør til radiatorer. Jeg vil have 15mm kobberrør i stedet, trukket i loftet i kælderen og hul direkte op ved de eksisterende stålrør.
Hvordan ville I have gjort det? Stålrørene er trukket i bjælkelaget med kælder nedenunder. Det er ikke muligt at komme til nedefra.
Skære de eksisterende stålrør lige over gulvet og derefter forsøge at bore med 16mm metalbor direkte ned i stålrørene?
Nej, men der er helt vilde trækninger i kælderen i både kældervægge og kældergulv! Der er et element i kælderen, som alligevel ikke bruges, ellers er det kun to elementer, som berøres som sagt. Det ville være bedre, hvis jeg kan afrunde disse gamle sløjfer og trække nyt, så det er muligt at følge, hvordan det er lagt, tænkte jeg.
Troligtvis går det ikke at bore eller på anden måde forsøge med noget. Kældermuren under er sikkert ca. 10 cm længere ud under bjælkelaget end væggen du har der. Den er tykkere og skal man have rør fra kælderen, så må der bores skråt op nedefra. Meget svært at ramme rigtigt til oversiden. Det eneste der plejer at virke, er at hugge et hul i kældermuren. Kældermuren er sikkert 25 cm tyk og væggen oppe står på yderkant og er tyndere.
Tak, det var meget værdifuld information. Det lyder rimeligt det, du siger.
Det her bliver ikke let!
En yderligere grund til, at jeg vil skifte rørene, er, at jeg har tænkt mig at skifte radiatorerne, der er lidt underdimensionerede. Den på billedet er den nyeste af de to med en panel og en konvektionsplade. Havde tænkt mig C22 eller C21. Den anden er af typen to paneler alene. Ved ikke rigtig, hvordan jeg skulle få nye elementer mod de eksisterende rør.
Har ikke brugt disse, men de skal kunne bruges. Skær rørene ca. 10 cm op, puds af med meget fint smergellærred, som lægges rundt og trækkes, så eventuelle ridser bliver rundt om røret. Nu kan der være lidt problemer med det venstre rør, da det ser ud til at begynde at bøje sig næsten nede ved gulvet, og det bør nok være en lige ende, som det sættes på - Og fortsæt med kobber til elementet. Kobberrør kan bøjes og eventuelt gå ind mellem radiator og væg. Her er lidt info om forbindelsen, samt søg på klemringskobling stål, så ser du mere hvad der findes. https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/vatette-stal
Hvis du overvejer at beholde de gamle rør, kan du sandsynligvis få en god løsning ved at bruge Purmos Flexfordeler med Purmo Termopanel V4. Flexfordeleren trækker tilslutningerne fra radiatorens underside til radiatorens bagside ca. 20 cm over radiatorens nederste kant med tilslutningerne pegende horisontalt mod radiatorens modstående kortside.
Jeg har brugt Flexfordeler til at tilslutte til gamle prisolrør, der kommer op fra gulvet tættere på væggene sammenlignet med, hvad moderne radiatorer er konstrueret til. Du kan sandsynligvis få en overgang fra de gamle rør til 12 eller 15 mm kobberrør, der tilslutter til flexfordeleren. Overgangen bliver skjult bag radiator, bortset fra de dele der kommer under radiator, disse bliver dog ret godt skjult af radiatorens dybde. Radiatorkonsollerne skal suppleres med afstandsstykker, der flytter radiatoren ud fra væggen for at få plads til nogen overgangskobling på bagsiden. Færdige plastafstandsstykker fås op til 31 mm, hvilket i alt giver 61 mm luftspalte bag radiatoren.
Sådan gjorde jeg i går, og det blev godt.
Brug eksisterende gevind på rørerne?
Jeg ved ikke rigtig, om jeg forstår, hvad du mener med at bore direkte ned i rørerne, hvis man alligevel ikke kan komme til dem nedefra? Sandsynligvis stikker de af et eller andet sted i bjælkelaget.
Medmindre du vil have kobber af rent æstetiske grunde, ville jeg måske droppe det og nøjes med at skrue det, der ikke bruges, ud og proppe dem - stålrør holder ekstremt længe indendørs under normale omstændigheder.
Jeg tror, du skal vende tilbage med flere billeder, hvis vi skal kunne hjælpe dig mere.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.