497 læst ·
7 svar
497 læst
7 svar
Stålrør og træplanke bærende i hus fra 1936
Vi har købt et hus fra 1936. I kælderen er der et stålrør og en "indervæg", som vi tror er bygget til at have en skillevæg.
Vi er relativt sikre på, at trærammen ikke er bærende. Men røret virker mærkeligt at have der, og det føles meget solidt.
Hvem kontakter vi for at bekræfte, om det er nødvendigt? Konstruktør? Kommunen?
Vi er relativt sikre på, at trærammen ikke er bærende. Men røret virker mærkeligt at have der, og det føles meget solidt.
Hvem kontakter vi for at bekræfte, om det er nødvendigt? Konstruktør? Kommunen?
Du har nok brug for at tage et bedre billede af røret, jeg kan ikke se, hvad du tænker på.
Husejer
· Småländska höglandet
· 5 648 indlæg
De rør jeg ser, er isolerede rør, som er eller har været til varmesystemet. At isoleringen er indklædt i noget materiale på det øverste billede er sandsynligvis for at beskytte den mod vand, eftersom rørene går i loftet på bruseren.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 indlæg
Jeg antager, at det gælder røret, man ser stikke ud under planken på næstsidste billede.
Det kan næppe have en bærende funktion. Men når jeg ser det, bliver jeg betænksom, kunne det være et gasrør? I så fald skal man have en vis forsigtighed i håndteringen. Det forekommer, at huse, der er holdt op med at abonnere på gas, stadig 30-40 år senere har en aktiv gasledning ind i huset.
Det kan næppe have en bærende funktion. Men når jeg ser det, bliver jeg betænksom, kunne det være et gasrør? I så fald skal man have en vis forsigtighed i håndteringen. Det forekommer, at huse, der er holdt op med at abonnere på gas, stadig 30-40 år senere har en aktiv gasledning ind i huset.
Røret jeg mener er det, der sidder under trælægten, se billede. Forstår ikke, hvordan den sidder fast fra begyndelsen, den ser ud til at gå ind i bjælken, men bjælken ser solid ud.SågspånPappspikEternit sagde:
Det er køkken lige ovenover, i hvert fald nu efter renovering af tidligere ejer. Dog ser det jo ikke ud som om røret går i reglen, det føles ikke muligt at det skulle være et hul lige igennem hele.BirgitS sagde:
Har mailet kommunen for en måned siden uden svar.
Klik her for at svare