Hej

Tænkte se om der er nogen, der kan hjælpe mig med et problem. Mit problem er, at når man som amatør lytter til folk, som man tror kan bygningskonstruktion, men det viser sig at være helt forkert!

Nå, intet alvorligt er endnu sket, men...

I stuen op til overetagen er der blevet indlagt limtræsbjælker (42x180mm) cc 600mm, og nu efter nogle uger er reglerne begyndt at svigte. Rummets mål er 6,0m x 3,95m

Og nu når man kigger sig lidt omkring indser jeg, at det skulle være en helt anden dimension på reglerne.

Min tanke er at lægge ind 2 stålbjælker, tværgående, som bærende bjælker for aflastning. De skal ligge efter 2,0m henholdsvis 2,4m.

Er der nogen, der kan give lidt råd og tips om dette?

For eksempel dimension på stålbjælken?

med venlig hilsen Jocke

Hvilket spændvidde ville det blive på stålbjælkerne?
6 m eller 3,95 m?

Tillæg:
Du skriver
De skal ligge efter 2,0m hhv. 2,4m.
Hvordan mener du?

ja det glemte jeg at fortælle :)
men 3,95m

reglarna på 6 meter aflastes med 1 stålbjælke efter 2m og næste efter 2,4 m

Antager at du så skal regne med at stålbjælkerne tager hele lasten. Tror ikke du kan lykkes med at kombinere træ + stål og få en beregning på dimensioner på det?

Var tale om nogle stålbjælker man skruede på eksisterende regel for at forstærke den i en tråd her for et stykke tid siden.
Sås i et af de kære byggesjuskprogrammer, husker dog ikke hvilket.
Føles rent spontant mere fornuftigt synes jeg.

ok
stålbjælker som man skruer på eksisterende regels virker iofsg godt men eftersom jeg
allerede har isoleret-plastet-glesat føles det alligevel som om det er "enklere" at løfte de eksisterende med tværgående bjælker
men, jeg skal lede efter tråden kan være en god idé alligevel.

Har du plads til det? Det sænker jo loftshøjden en hel del med en underliggende stålbjælke.

ja højden på taget bliver jo sænket, men det har jeg taget med i beregningerne.
huset er så gammelt, så i dette hus findes der ingen standardhøjde alligevel :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.