Jeg vil over garageporten samt over en anden åbning have brug for en bærende bjælke. Konstruktoren af tagspær siger 300mm bred, 290mm høj, 14mm gods i over/under del, 8.5mm gods i midten. Ca 75kg/meter. Fordelen med bjælken er, at den ikke bygger så meget i højden. Ville en tilsvarende limtræsbjælke ende på ca 600mm i højden samt blive meget billigere?
Jeg har en lille tabel men den groveste stålbjælken er HEA220 og den du beskriver lyder som en HEB300 hvilket selvfølgelig er MEGET kraftigere. HEA220 svarer til limträ 115x630. Tag det med et gran salt da limträ og stål ikke kan sammenlignes direkte eftersom de har forskellige egenskaber...
5m bred port på det ene sted.
Og så havde jeg tænkt en 7m åbning der, hvor carporten skal være, men jeg kan ændre mig lidt angående 7m åbningen, hvis jeg skal købe bjælke for ekstremt dyre penge.
Intet på overetagen udover isolering
Fandt en brugt stålbjælke, men det var en I-bjælke og 300x300x19 samt 5.60m lang. En sådan burde vel svare til og klare det, jeg har brug for over garageporten? Lidt usikker på, hvad der menes med målene. 19 kan vel ikke være godstykkelse?

Og så havde jeg tænkt en 7m åbning der, hvor carporten skal være, men jeg kan ændre mig lidt angående 7m åbningen, hvis jeg skal købe bjælke for ekstremt dyre penge.
Intet på overetagen udover isolering
Fandt en brugt stålbjælke, men det var en I-bjælke og 300x300x19 samt 5.60m lang. En sådan burde vel svare til og klare det, jeg har brug for over garageporten? Lidt usikker på, hvad der menes med målene. 19 kan vel ikke være godstykkelse?

5m port på min garageOla78 sagde:
Og på en 7m åbning
Spontant føles det som helt sindssygt overdimensionerede bjælker for disse relativt små åbninger. Specielt med tanke på hvad du skal have ovenover. Jeg har fem meter over mine porte med en limtræsbjælke, der er betydeligt mindre end den monsterstålbjælke, som du beskriver.
Har det ikke betydning hvad der belaster bjælken også?Wester sagde:
Var tagstolsproducenten som sagde dette, så jeg har ikke viden til at stille spørgsmålstegn ved det.
Det var for 7m åbningen HEA300 krævedes, i 5m kunne man klare sig med lidt svagere.
Jeg vil jo på 5m bjælken have ca. 4 tagstole hvilende og på 7m bjælken ca. 6 stk. så det bliver vel en del last.
Men vis jeg er enig i, at det er en ret ekstrem bjælke. Nu lader det til, at jeg kan få fat i brugt bjælke til fornuftige penge, sandsynligvis billigere end hvad limtræ ville koste, så da gør det vel
ikke så meget at det bliver lidt vel overdimensioneret? Foruden at det er 1 ton som kommer til at hænge der ovenfor hovedet.
Jo det er klart, belastningen har betydning. Har selv et antal tagspær, der belaster bjælken. Har for så vidt selv regnet på dette, så hvis det kollapser, må jeg vel skyde skylden på mig selv, men under vinterens kraftige snemængde målte jeg nedbøjningen og så ingen direkte nedbøjning. Overetagen er også indrettet.
Men selvfølgelig er der intet galt i at overdimensionere, især hvis du kan få fat i bjælken billigt. Brugte selv en alt for kraftig bjælke ved et byggeri, fordi jeg fik fat i nogle billige HEA 220 bjælker.
Men selvfølgelig er der intet galt i at overdimensionere, især hvis du kan få fat i bjælken billigt. Brugte selv en alt for kraftig bjælke ved et byggeri, fordi jeg fik fat i nogle billige HEA 220 bjælker.
Hopper på denne gamle tråd, da jeg ser ud til at have samme problemstilling.
Har et fladt garagetag med spær, der bærer over garageporten. I dag er porten kun 2,4 m bred, men skal blive 4,5 meter. Taget/sperrene har et spænd på 7 meter. Jeg har brugt Moelvens program, og en passende limtræsbjælke er 90x315, men desværre har jeg ikke plads til den højde, så jeg overvejede at købe en HEA bjælke. Beijer lavede et overslag og sagde, at en HEA160 ville passe. Jeg ville dog gerne have en second opinion for at sikre, at det kan være rigtigt.
Nogen der kan være venlig og lave et overslag?
Med venlig hilsen Lasse E.
Har et fladt garagetag med spær, der bærer over garageporten. I dag er porten kun 2,4 m bred, men skal blive 4,5 meter. Taget/sperrene har et spænd på 7 meter. Jeg har brugt Moelvens program, og en passende limtræsbjælke er 90x315, men desværre har jeg ikke plads til den højde, så jeg overvejede at købe en HEA bjælke. Beijer lavede et overslag og sagde, at en HEA160 ville passe. Jeg ville dog gerne have en second opinion for at sikre, at det kan være rigtigt.
Nogen der kan være venlig og lave et overslag?
Med venlig hilsen Lasse E.
Senest redigeret:
Moderator
· Stockholm
· 57 786 indlæg
Jeg har fjernet en spammare fra tråden og slettet opfølgende indlæg.
/moderator
/moderator
Klik her for at svare